Skip to main content

Care: geven om duurzaamheid

  • 06/06/2018

Schoonmaakbedrijf Care bestaat al 45 jaar en net zoals bij moederbedrijf Vebego zit duurzaamheid er in het bloed. Daarom besloten ze mee te stappen in het Voka Charter Duurzaam Ondernemen en zo een belangrijke duurzame partner van Voka Vlaams-Brabant te worden. Ze zetten in op vier van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen: goede gezondheid & welzijn, eerlijk werk & economische groei, ongelijkheid verminderen en schoon water & sanitair.

Annemieke De Bruyne is marketing- en communicatiemanager voor verschillende bedrijven uit de Vebego-groep waaronder Care. Het duurzame karakter van het bedrijf was een van de redenen waarom ze er solliciteerde. “De schoonmaakbusiness is niet meteen de meest sexy branche om aan de slag te gaan. Maar de duurzame identiteit van Care en de manier waarop ze zich profileren, sprak mij -en heel wat van mijn collega’s- aan. Ik ben hier intussen al een tijdje aan de slag en weet nu dat ze die waarden ook echt hoog in het vaandel dragen.” Annemieke is ook kernlid van het team ‘Impact’. Dat team wil de vier gekozen Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen verder binnen het bedrijf uitdragen.

Care kubus

Water spiegelen

Voor de doelstelling ‘schoon water & sanitair’ werkt Care samen met Made Blue. Dat bedrijf haalt bij ‘Westerse’ organisaties geld of water op en ‘spiegelt’ dat dan in ontwikkelingslanden. Daarnaast bouwen ze ook de nodige waterinstallaties én zorgen ze voor de juiste opleiding van de plaatselijke
bevolking, in samenwerking met organisaties zoals Artsen zonder Grenzen. Momenteel heeft Care enkel een financiële samenwerking met Made Blue maar op termijn is het de bedoeling om ook actief in het bedrijf en bij de klanten water te besparen. “We werken momenteel al met voorgedrenkte schoonmaakdoekjes zodat je geen grote emmer water meer nodig hebt. Zo’n acties willen we nog verder uitbreiden. Intern onderzoek toont immers aan dat je het meeste water verbruikt bij het reinigen van toiletten. Op dit moment spoelen onze schoonmakers het toilet door voor ze beginnen poetsen en dan nog tweemaal nadat het toilet gepoetst is. Je bent dan driemaal aan het doorspoelen terwijl dat soms niet eens nodig is. In een werkgroepje zijn we nu aan het brainstormen over ideeën om dat watergebruik te verminderen. Zo willen we een praktisch systeem bedenken zodat je als schoonmaker weet of een toilet al dan niet gebruikt is. Want een toilet dat niet gebruikt is, hoeft niet gepoetst te worden natuurlijk.” Maar het stopt niet bij water besparen, zo gebruikt Care ook zo veel mogelijk milieubewuste producten. “We werken zo veel mogelijk met producten van ons zusterbedrijf Alpheios. Die hebben een Vive-label en werken volledig milieubewust en cradle-to-cradle. Zo zitten deschoonmaakproducten in flessen van herbruikbaar materiaal en zijn onze poetskarren volledig recycleerbaar.”

Goede doelen

‘Ongelijkheid verminderen’ is de tweede Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling die Care uitkoos. “Hiervoor werken we samen met Nomaad. Dat is een opvangtehuis waar mensen met een drugsproblematiek kunnen samenkomen, opleidingen volgen… Voorlopig is ook die samenwerking enkel financieel maar we willen op termijn kijken of we die mensen bijvoorbeeld opleidingen kunnen geven tot schoonmaker of zelf kunnen gaan helpen met verbouwingen of werken in de tuin. Daarnaast zetten we ons al jaren in voor Plan International en Moeders voor Moeders. Elke medewerker van Care kan een deeltje van zijn loon daaraan afstaan. Dat kan al gaan om een halve euro per maand. Care verdubbelt dat dan. Zo hebben we bij Plan International al 12 kindjes geadopteerd. Bij Moeders voor Moeders is onze steun goed om 8 kindjes te voorzien van onder andere eten en luiers. En rond Sinterklaas staat onze kantine vol met kledij en speelgoed die de medewerkers aan Moeders voor Moeders willen doneren.”

De overige twee doelstellingen, goede gezondheid & welzijn en eerlijk werk & economische groei, worden opgelegd door moederbedrijf Vebego. Zij bepalen ook de KPI’s en hoe je die doelstelling moet bereiken. Zo heeft men voor de doelstelling ‘eerlijk werk & economische groei’ de medewerkertevredenheidsenquête geuniformiseerd. “De enquête kadert in ons streven naar ‘betekenisvol werk’. We willen dat onze medewerkers begrijpen hoe belangrijk hun werk is voor Care en voor onze klanten. Zo peilen we naar hoe gelukkig je bent in je werk, hoe tevreden je bent met je collega’s, wat je nog wil bijleren of je voldoende gesteund wordt van bovenaf enzovoort. Met een dashboard kan je dan zien hoe je bedrijf scoort. Binnen Care zijn die cijfers alvast goed. Nu is het een kwestie van te kijken hoe we verder aan de slag gaan met die resultaten en opmerkingen.” Voor ‘goede gezondheid en welzijn’ zijn nog geen specifieke KPI’s vastgelegd. Maar dat houdt Care niet tegen om hier al actief mee aan de slag te gaan. “Binnen Care kan je niet enkel kiezen voor een klassieke bureaustoel. Je kan ook rechtstaand werken en we hebben zitballen en speciale ergonomische stoelen. Die opties willen we verder uitbreiden. Tijdens de middagpauze bieden we onze werknemers een gezonde lunch aan en staat eraltijd fruit klaar. Er broeden ook al wat initiatieven rond een sportdag.”

"Het moet duidelijk zijn dat iedereen een belangrijk deel is van een groter geheel. Een schoonmaker van een cleanroom helpt mee aan wetenschappelijke doorbraken, en draagt in een ‘gewoon’ kantoor bij tot de werksfeer."

Annemieke Care


Man op de maan

Bij Care zijn meer dan 1000 schoonmakers en 70 bedienden aan de slag. Die schoonmakers werken veelal op verschillende locaties en met wisselende uren. Dat maakt het niet gemakkelijk om iedereen in de duurzame bedrijfscultuur onder te dompelen. En om te tonen dat hun werk gewaardeerd en erkend wordt. “Het is een uitdaging om vanop afstand te tonen dat je iemand zijn werk apprecieert. Onze teamleaders hebben wel regelmatig contact met de mensen op de werkvloer maar voor de rest van het bedrijf zijn ze minder ‘zichtbaar’. Om onze mensen toch duidelijk te maken dat ze een belangrijk deel van het geheel zijn werken we met ‘man op de maan’-verhalen. Die zijn gebaseerd op een anekdote van NASA. Daar vroeg de Amerikaanse president aan een schoonmaker in de hal wat die aan het doen was. Waarop die schoonmaker antwoordde dat hij hielp om een man op de maan te zetten. Die manier van denken willen wij binnen Care ook aanmoedigen. Zo helpt een schoonmaker van een cleanroom mee aan wetenschappelijke doorbraken. Maar ook iemand die een ‘gewoon’ kantoor poetst, helpt mee aan de werksfeer van de mensen daar en zorgt er zo voor dat zij hun werk beter kunnen doen.” Op het vlak van duurzaamheid moet het vooral van de mensen zelf komen. “Je kan een bedrijfscultuur niet zo maar opdringen. In onze werkgroepen rond duurzaamheid zitten enkel medewerkers die zich hier zelf spontaan voor willen inzetten. En veranderingen moet je stap voor stap doorvoeren. Zo zijn we twee jaar geleden verhuisd. Die verhuizing hebben we aangegrepen om enkele zaken duurzamer aan te pakken. We werken nu bijvoorbeeld met centrale afvaleilanden in plaats van een vuilbakje onder elk bureau. In het begin was dat voor sommigen wat aanpassen, maar dankzij de ambassadeurs van de werkgroepen zag men al snel in dat zo’n veranderingen goed zijn.”

Meer info over Voka Charter Duurzaam Ondernemen?

astrid.deman@voka.be
kristien.depraetere@voka.be
saartje.boutsen@voka.be

www.voka.be/vcdo

Dit artikel verscheen in Ondernemers mei 2018.

VZW - DigiChambers 2021
Proximus
VZW - eATA 2021
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad