Skip to main content
  • Nieuws
  • Campagne VLAIO focust op advies ondernemerschap

Campagne VLAIO focust op advies ondernemerschap

  • 16/03/2018

Vlaanderen wil ondernemers meer de hand reiken. En dat is nodig. Zo ontdekte Voka  de afgelopen 2 jaar via 3.074 info- en adviesvragen dat ondernemers het vaakst hulp zoeken om een zaak te starten (43%), gevolgd door info rond groei (37%) en financiering (26%). Los daarvan associeert 88% van de Vlaamse ondernemers VLAIO louter met subsidies, terwijl het agentschap voor veelzijdige oplossingen staat. Vanuit de vragen van ondernemers en de nieuwe invulling van het agentschap, lanceerde VLAIO woensdag 14 maart een nieuw plan van aanpak en communicatiecampagne.

In een nieuwe aanpak speelt VLAIO voortaan — onder de noemer van de businesscasegerichte benadering — nog beter in op wat de klant écht nodig heeft. Daaraan staan langer niet de productHoe financier ik mijn investering?en en diensten, maar wel de noden en behoeften van de ondernemer centraal. Zo is het mogelijk dat ondernemers met hun businessplan langskomen, waarna bedrijfsadviseurs bekijken welke mix van instrumenten of diensten dát specifieke bedrijf nodig heeft.

VLAIO Netwerk verlaagt drempel tot ondernemerschap

Die nieuwe werking wordt versterkt door het VLAIO Netwerk dat spelers uit diverse sectoren bundelt. Samen zetten ze zich in voor hetzelfde doel: de drempel tot ondernemerschap verlagen en een vruchtbaar klimaat creëren voor ondernemend Vlaanderen. Het gaat daarbij om partners als belangenverenigingen en federaties, kennis- en onderzoekscentra, cluster- en werkgeversorganisaties, lokale besturen en overheidsinstellingen, maar ook private dienstverleners zoals banken, boekhouders en consultants.

VLAIO werkt vandaag al met tal van partners samen – structureel, via gesteunde projecten of als losse samenwerking, met of zonder financiële ondersteuning door VLAIO. Het VLAIO Netwerk wil uitgroeien tot een duurzaam platform waarin alle Vlaamse actoren elkaar vinden, inspireren en samenwerken om succesvol te kunnen ondernemen en groeien. Vier basisbouwblokken vormen daarbij het steunpallet: O&O, investeren, opleiding en advies. Op termijn wil Vlaanderen zijn eigen systeem uitbouwen tot hét ecosysteem voor innoveren en ondernemen in Europa, met een internationale uitstraling en aantrekkingskracht.

FAQ-bar op weg naar ondernemers

VLAIO roept ondernemers via een grote mediacampagne op om niet met vragen te blijven zitten. Om dat duidelijk te maken en om de nieuwe werking bekend te maken, rekent het agentschap op printadvertenties in dagbladen en magazines, een radiospot en onlinecampagnes via sociale media, online bannering en e-mailing.

Om de nieuwe werking te presenteren én om in dialoog te treden met ondernemers, reist de FAQ-bar — een koffietruck met een bedrijfsadviseur — van VLAIO vanaf vandaag in vijf etappes heel Vlaanderen rond om ondernemers op weg te helpen. Na een bezoek aan Mechelen (Campus, 14 maart) stopt de FAQ-bar nog in Haasrode (Research Park, 15 maart), Genk (C-Mine, 16 maart), Zwijnaarde (Technologiepark, 19 maart) en Ieper (Iepers Businesspark, 20 maart).

Contact opnemen met VLAIO kan via www.vlaio.be, het gratis nummer 0800 20 555 of info@vlaio.be.

IMU - Sport Vlaanderen
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
ING
SD  Worx