Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Businesstrends in mobiliteit: Hoe ziet de mobiliteit van de toekomst eruit?

Businesstrends in mobiliteit: Hoe ziet de mobiliteit van de toekomst eruit?

  • 12/01/2023

Duurzame mobiliteit is niet nieuw, maar als we kijken naar de klimaatuitdagingen waar we als samenleving voor staan, moeten we het over een andere boeg gooien. Projectmanager Roel Vanderbeuren van The New Drive, een mobiliteitsadvies- en projectmanagementbureau, tipt ons drie trends en maakt zich sterk dat groene mobiliteit ook mogelijk is in België.

Trend 1: De shift naar full electric 

De verschuiving naar elektrische wagens? Die is volgens Roel Vanderbeuren onvermijdelijk en bij tal van ondernemingen zelfs al sterk ingezet. Die switch is een goede zaak, want elektrische wagens vervuilen een stuk minder. Ook als je de productie van de elektriciteit en de productie van de voertuigen erbij in rekening brengt. “In 2022 waren een op de drie nieuw ingeschreven bedrijfswagens elektrisch, volledig batterij-elektrisch of plug-inhybride”, verklaart Vanderbeuren. “Op de particuliere markt is dat ondertussen ook een op de vier. Zowel bij bedrijven als bij particulieren gaat het op dit moment nog voornamelijk over plug-inhybrides, maar bij de bedrijven zien we al een shift naar full electric. Die verschuiving wordt zeker gedreven door de fiscaliteit, waarbij onder andere de fiscale aftrek en de solidariteitsbijdrage afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot. Enkel volledig elektrische wagens kunnen blijvend genieten van maximale fiscale aftrek en minimale kosten. Bovendien moeten bedrijfswagens vanaf 2026 verplicht elektrisch aangedreven zijn.”

Elektrische deelauto

Trend 2: De comeback van de (elektrische) fiets

Steeds meer bedrijven belonen fietsende werknemers met een kilometervergoeding of bieden een fietsleaseplan aan. Vanderbeuren: “Er is bij ondernemingen een groot potentieel aan alternatieven voor de wagen. De fiets, en in het bijzonder de elektrische fiets en speedpedelec, spant daar de kroon. In ons land is het onder meer door de ruimtelijke versnippering moeilijk om openbaar vervoer op een efficiënte manier te organiseren. Een elektrische fiets heeft als voordeel dat je relatief lange woon-werkafstanden kan overbruggen zonder afhankelijk te zijn van externe factoren. Maar toch kiezen ondernemingen in een meer stedelijke context, waar het aanbod aan openbaar vervoer wel sterker is uitgebouwd, nog vaak voor de wagen. En dat terwijl de bereikbaarheid toch sterk onder druk staat door files.” De overheid speelt een belangrijke rol in de voorziening van de nodige, aangepaste fietsinfrastructuur. Zij kan er mee voor zorgen dat die alternatieven aan werknemers worden aangeboden. Vanderbeuren knikt: “Op vlak van fietsinfrastructuur brachten tal van overheden de voorbije jaren al veel verbetering, maar in 2021 kwamen nog steeds 76 fietsers om het leven in het verkeer. Dat moet veiliger."

"Het Mobiliteitsbudget kan een goede stap zijn. Bedrijven die nu bedrijfswagens aanbieden, kunnen hun werknemers via dat mobiliteitsbudget uit een flexibel aanbod van duurzame alternatieven kiezen.”

Trend 3: Microcars & mobiliteitsdiensten

Microcars of dwergauto’s (auto’s met kleine afmetingen, drie of vier wielen en een vermogen kleiner dan 700 CC) overspoelen momenteel de Chinese wagenmarkt. Ze zijn goedkoop, verbruiken weinig tot niets, want meestal elektrisch aangedreven en zijn gemakkelijker te parkeren. Handig in de steden dus. Al breekt deze trend in België voorlopig nog niet echt door. “We moeten er wellicht ook niet te veel heil van verwachten”, zegt Vanderbeuren. “Bij een microcar blijf je immers vasthouden aan de auto. En je kan je ook afvragen welke meerwaarde dat soort voertuigen nog heeft ten opzichte van bijvoorbeeld een speedpedelec. Er zijn wel niches waarvoor dit soort voertuigen geschikt kan zijn – op termijn misschien zelfs zelfrijdend – maar voor de grote mobiliteitsshift moeten we toch naar andere oplossingen kijken.”

Een van die oplossingen die in het buitenland al sterk wordt ingezet is Mobility-as-a-Service (MaaS). Hierbij wordt afgestapt van voertuigbezit en het mobiliteitsaanbod wordt afgestemd op het ‘kunnen gebruiken van mobiliteitsdiensten’. “Bij ons is die markt nog heel klein, zeker bij particulieren, maar we merken dat er in het buitenland al sterk wordt op ingezet”, vertelt Vanderbeuren. “In Nederland bijvoorbeeld, heeft bijna dertig procent van de huishoudens geen eigen wagen meer en wordt MaaS echt als een ecosysteem gezien. Hierbij gaat een geïntegreerd aanbod aan deelmobiliteitsoplossingen hand in hand met geïntegreerde betaaloplossingen en apps.” 

The New Drive wil Belgische mobiliteit groener maken

Het mobiliteitsadvies- en projectmanagementbureau The New Drive focust zich op drie fronten. Eerst en vooral adviseert en ondersteunt het bedrijven in hun zoektocht naar duurzame mobiliteit. Daarnaast biedt het bureau overheden een helpende hand bij het uittekenen van hun vervoersbeleid. Denk aan het ontwikkelen van nieuwe mobiliteitsplannen of de uitrol van laadinfrastructuur. Daarnaast wil The New Drive zijn kennis delen binnen netwerkorganisaties en platformen om de switch naar een schonere en duurzamere mobiliteit te versnellen.
 

imu - vzw - bebat
imu - vzw - scholtz
imu - vzw - obd3
imu - vzw - Uzbrussel

Artikel uit publicatie