Skip to main content
  • Nieuws
  • “Business en duurzaamheid kunnen hand in hand gaan”

“Business en duurzaamheid kunnen hand in hand gaan”

  • 07/06/2021

De kantoorthermostaat aansturen op basis van voorspellingen over het weer en de bezettingsgraad op kantoor: dat is in het kort wat de slimme software van het Brusselse DeltaQ doet. Daarmee kunnen de energiekosten en CO2-uitstoot van gebruikers tot 40% dalen. Khadija Nadi was zo overtuigd van de impact die DeltaQ kan genereren, dat ze haar job bij een multinational opgaf om er CEO te worden.

Tekst: Joke Cardon (Capone) - foto: Studio Dann

U had een internationale carrière bij AkzoNobel. Wanneer besloot u om daar te vertrekken?

Khadija Nadi: “De klik kwam er toen ik een jaar in Marokko woonde, waar ik mijn zoontje heb geadopteerd. Ik zag de impact op het klimaat. In een jaar tijd had het daar amper een paar dagen geregend. Ik zag ook de impact op de lokale bevolking, en hoeveel moeite de mensen in het dorp moesten doen om eten en schoolspullen voor hun kinderen te kunnen kopen. Voordien kende ik enkel het Bill Gates-model: ‘je moet eerst geld verdienen om daarna iets te kunnen terugdoen’. Maar toen ik ‘duurzaam ondernemen’, ‘sociaal ondernemerschap’, ‘effectief altruïsme’ leerde kennen, besefte ik dat ik nu al veel zelf kan doen, door mijn werkuren goed te spenderen. Na dat jaar in Marokko ben ik weer aan de slag gegaan bij AkzoNobel, maar ik voelde dat het tijd was voor iets anders. Als ik oud ben, wil ik trots zijn op wat ik gedaan heb. Ik wil fun gehad hebben, maar wil ook iets teruggegeven hebben.” 

En dus gaf u uw carrière een andere wending.

“Ik richtte het bedrijf Bekome op, waar impact, fun en ondernemerschap samenkomen. Door het businessmodel door te lichten van start-ups en scale-ups met een maatschappelijk doel, help ik hen sneller te groeien. Zo kwam ik in contact met Piet Colruyt en met Impact Capital, een investeringsbedrijf voor purpose and impact driven organizations (vzw’s), start-ups en scale-ups. Elke maand organiseren we pitch days. Soms resulteert dat in een investering, soms helpen we ondernemers met advies. Ik ben ervan overtuigd dat modellen uit de gewone businesswereld ook vzw’s of sociale ondernemingen kunnen helpen om professioneler te werken.”

Hoe ziet u het spanningsveld tussen purpose driven zijn en winst maken?

“Aan de ene kant van het spectrum heb je ngo’s met maatschappelijke meerwaarde, aan de andere kant bedrijven die gefocust zijn op winst. Ik heb ontdekt dat er daartussen ook een breed scala aan andere modellen bestaat, zoals sociale ondernemingen die impact en winst met elkaar verenigen. Ik geloof sowieso niet meer in de toekomst van ondernemingen die alleen winst willen maken. Als je niet bezig bent met duurzaamheid en met een maatschappelijk doel, zal je gewoon geen top talenten meer vinden. It will not work.” 

Khadija Nadi

Wie is Khadija Nadi 

Khadija Nadi (37) is geboren in Brussel en woonde tot haar elfde in Molenbeek. Daarna verhuisde ze naar Ronse, waar ze nu woont met haar zoontje van 5. Ze werkte jarenlang bij de Nederlandse chemiereus AkzoNobel. Ze richtte het bedrijf Bekome op, dat start-ups en scale-ups helpt groeien. Dat doet ze ook bij Impact Capital, het impact fonds van Piet Colruyt. Sinds oktober 2020 is ze CEO van DeltaQ. 
 

U vertegenwoordigde Impact Capital in de raad van bestuur van DeltaQ. En toen kreeg u daar de vraag of u CEO wilde worden. Wat zijn uw drijfveren?

“Het is veel en hard werken, maar ik vind het fantastisch om een bedrijf te leiden dat door te groeien nog meer CO2-uitstoot zal besparen. De laatste technologie gebruiken op basis van artificiële intelligentie om de grootste globale uitdaging op te lossen, namelijk klimaatverandering, is echt een van mijn motivaties geweest. Daarnaast krijg ik de kans de toon te zetten in het bedrijf, met een snelheid en agility die bij een multinational niet mogelijk zijn. Het geeft me ook veel voldoening dat ik ervoor kan zorgen dat mensen op de best mogelijk manier hun job kunnen doen. En, als er een match is tussen wat mensen graag doen en wat ze goed doen, magic happens. We hebben een fantastisch team en topmensen.”

Waarom koos DeltaQ ervoor om zich in Brussel te vestigen? 

“Het hoofdkantoor van het moederbedrijf 3E was hier al gevestigd. Toen ik startte als CEO, hebben we wel bewust stilgestaan bij de keuze om hier al dan niet te blijven. In Brussel blijven was om verschillende redenen een logische beslissing. We zijn een internationaal bedrijf en Brussel is nu eenmaal goed bereikbaar, zowel vanuit het binnenland als vanuit de buurlanden. De melting pot van de stad, met de verschillende nationaliteiten, past ook bij ons DNA en onze dynamische mindset. En dit is natuurlijk ook gewoon een leuke stad (lacht).”

Eerder opportuniteit dan bedreiging

Het lijkt erop dat de bezetting van kantoorgebouwen na de huidige pandemie zal dalen. Hoe groot is de impact van corona op jullie business?

“Er is meer dan 20 miljoen vierkante meter aan kantoorgebouwen in België. We verwachten door de coronacrisis een daling van ongeveer 20%. De markt blijft dus zeer groot. Onze manier van werken is volledig veranderd, dat klopt. We zijn meer thuis gaan werken en kantoren zullen op een andere manier ingericht worden. Er zal meer flexibiliteit nodig zijn en er zal nog meer gefocust worden op kostenbesparing. Daardoor wordt onze technologie nog belangrijker dan ze al was. Ik zie de nieuwe manier van werken dus meer als een opportuniteit dan als een bedreiging. Bovendien wil 60% van de jongeren niet werken in een gebouw dat niet duurzaam is. Voor eigenaars van kantoorgebouwen wordt het dan ook nog belangrijker om in te zetten op duurzaamheid.” 

Wat is jullie ambitie?

“Europa is onze focus voor het komende jaar, ook al zijn we al actief in Japan. We willen onze positie in de Europese top 3 in PropTech behouden; op langere termijn streven we ook naar de wereldwijde top 3. Met die internationalisering zijn we volop bezig. Waar is de markt klaar voor onze oplossing? Waar is er tractie? Op welke markt gaan we eerst focussen? Dat is ook waar ik goed in ben, dankzij mijn ervaring bij AkzoNobel. Tegelijk blijven we natuurlijk innoveren om een nog hogere CO2-besparing mogelijk te maken voor onze klanten. Blijven focussen op datgene waar we goed in zijn, dat is eigenlijk onze grootste ambitie. We willen groot dromen, maar met twee voeten op de grond.”
 

Als er een match is tussen wat mensen graag doen en wat ze goed doen, magic happens.

Khadija Nadi - CEO DeltaQ

Impact creëren gaat vaak gepaard met samenwerkingen. Hoe belangrijk zijn partnerships?

“Ik geloof sterk dat we niet alle kennis in huis hebben. Alles zelf willen doen: it’s killing. Een scale-up kan niet schalen als die niet omringd is door de juiste partners. Voor R&D werken we samen met verschillende Belgische universiteiten. Er bestaan al heel wat technologieën en services die perfect kunnen samengaan met onze oplossing. We kunnen bijvoorbeeld bestaande commerciële oplossingen inzetten om de bezettingsgraad van gebouwen te meten. Die kunnen we gebruiken om onze modellen nog beter maken. Hoe meer data, hoe beter onze modellen.”

Ziet u ook de overheid als partner?

“Absoluut. Ik merk dat er een duidelijke intentie is van de overheid om werk te maken van verduurzaming. Enerzijds is het cruciaal dat de publieke sector het goede voorbeeld geeft en voor haar eigen gebouwen niet alleen denkt aan renovaties en zonnepanelen, maar ook aan slimme technologie. Daarnaast moet de overheid ook druk blijven zetten om de bestaande CO2-doelen te halen, en de privésector tools geven om te investeren in smart innovations. Een tip voor politici: zie dit als een unieke kans om van een probleem een opportuniteit te maken. De mooie Belgische bedrijven actief in de technologiemarkt kunnen veel nieuwe jobs creëren.”

Bij DeltaQ werkt u met een divers team. Hoe wil u bijdragen aan een grotere diversiteit in het bedrijfsleven in het algemeen?

“Ik geloof rotsvast in diversiteit. Niet vanuit een principieel standpunt, maar vanuit de overtuiging dat diverse bedrijven betere resultaten behalen. Wat ik kan doen, is leading by example. Onze eigen raad van bestuur is bijvoorbeeld nog niet divers genoeg; daar werken we momenteel aan.”

Ziet u zichzelf als een rolmodel?

“Dat is een vraag die altijd terugkeert en die heel dubbel aanvoelt. Ik vind het jammer dat we in deze maatschappij nog rolmodellen nodig hebben. Het is het niet zo dat mijn carrière hét model moet zijn voor alle vrouwen, omdat ik ervoor heb gekozen om CEO te worden. Maar als mijn verhaal iemand kan overtuigen dat je alles kan, als je er hard voor werkt, dan is het de moeite waard om het te vertellen.”

Over DeltaQ

DeltaQ is een spin-off van het energietechnologiebedrijf 3E. Het werd eind 2019 gelanceerd door de oprichters Roel Deconinck, Matthijs De Deygere en Dirk Devriendt. In eigen land heeft DeltaQ al samenwerkingen met onder andere KBC, BNP Paribas, EY, Luminus en Leasinvest. Het bedrijf is actief in 6 Europese landen en in Japan. Het heeft inmiddels ook een kantoor in Nederland. Er werken 20 mensen voor DeltaQ en dat aantal groeit hard. In september 2020 stapten Piet Colruyt (Impact Capital), Thomas Leysen, Ron Schuermans (Aconterra) and Werner Koninckx (Navius) in het bedrijf, goed voor een kapitaalsverhoging van anderhalf miljoen euro. Meer info: www.deltaq.io
 

Contactpersoon

VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021

Artikel uit publicatie

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG