Skip to main content
  • Nieuws
  • Bryo Student StartUp: Toekomstige generatie ondernemers mikt op mobile apps

Bryo Student StartUp: Toekomstige generatie ondernemers mikt op mobile apps

  • 20/06/2017

Voor de eerste keer lanceerde Bryo een StartUp-workshop voor studentondernemers in spe. Flore Grietens (22) en Zaya Yundendorj (27) maakten er hun plannen voor nieuwe apps concreet. Vandaag, na afloop van het bootcamp, steken ze hun enthousiasme niet onder stoelen of banken. “Zonder Bryo had ik nu nog steeds gewoon achter mijn bureau gezeten, in plaats van echt aan de slag te gaan.”

Ambitieuze dames zijn het, deze jonge Bryodeelnemers. In het avondlicht van een warme meidag vertellen Flore en Zaya bevlogen over de ideeën waarmee ze in april aan de Bryo Student StartUp deelnamen. Met de examens in het vooruitzicht is meteen starten nog geen optie, maar allebei zijn ze van plan om in de toekomst hun eigen mobiele app te lanceren.

Tinder voor influencers

Criminologiestudent Flore vertrekt vanuit haar werkervaring als promohostess om tot haar toekomstige onderneming te komen: een online platform dat bedrijven en ‘influencers’ wil matchen. Die laatsten zijn vaak sociale media-bloggers met veel volgers, vooral jonge mensen. Als zo’n internetpersoonlijkheid een product aanprijst, kan dat de verkoop ervan danig bevorderen. Veel bedrijven met een jong doelpubliek proberen daarom dergelijke populaire bloggers aan zich te binden door hen gratis producten toe te sturen. Bedoeling is dat ze daar een positieve blogpost over uitbrengen. Soms worden ze er ook voor betaald, vooral in Amerika en Nederland.

“Momenteel moeten bedrijven op eigen houtje het internet afschuimen als ze zo’n blogger willen vinden. Omgekeerd is het voor bloggers moeilijk om ‘ontdekt’ te worden. Mijn app wil die zoektocht vergemakkelijken”, vertelt Flore. “Een soort Tinder voor influencers, zo zou je het kunnen noemen.”

“Eigenaars van een kledingwinkel die hun merk op Instagram of YouTube willen promoten, kunnen via mijn app op zoek naar populaire bloggers. Als het profiel hen bevalt, kunnen ze die persoon contacteren en bijvoorbeeld afspreken om kleding op te sturen waarvoor die persoon reclame kan maken. Of neem een restaurant dat graag een foodblogger over de vloer zou zien komen. De manager kijkt via de app wie er in de buurt woont en contacteert die persoon om te komen eten, in ruil voor reclame op zijn of haar blog.”

Het is dankzij de Bryo Student StartUp dat dit idee bij Flore begon te groeien. “Voordien wist ik wel dat ik ooit wou ondernemen, maar ik had nog geen concreet plan voor ogen. Toevallig zag ik een aankondiging van Bryo op de VUB-site, waarop ik me meteen heb ingeschreven.”

“Een workshop als Bryo geeft je de mogelijkheid om even aan niets anders te denken en volledig te focussen op je productontwikkeling. Dat is een mooi geschenk.” - Zaya

“Door mijn deelname dwong ik mezelf om met een idee voor de dag te komen. Als Bryo er niet was geweest, had ik nu nog altijd gewoon achter mijn bureautje gezeten in plaats van écht aan de slag te gaan,” lacht Flore.

Topschermster sticht community

Zaya, medisch afgevaardigde en studente bedrijfskunde, loopt dan weer over van inspiratie. “Ik loop al jaren met verschillende ideeën. Eerder heb ik al meegedaan aan een sporthackathon, waar ik een loopapplicatie had gepitcht. Maar vanuit mijn eigen ervaring als schermster heb ik dat omgewerkt naar een online community voor de schermsport.”

Zaya en Flore

En dat schermen mag je serieus nemen. Tot voor enkele jaren speelde Zaya bij het nationale team van Mongolië, haar geboorteland. Ondertussen is dat niet meer combineerbaar met haar job en studie. Niettemin blijft ze bekommerd om haar sport. “Schermen is nog steeds een kleine wereld, vergeleken met andere sporten. Dat is soms lastig als je bijvoorbeeld een stage wil volgen. Het aanbod is beperkt en zonder netwerk of kennissen zijn die stages moeilijk te vinden. Met mijn platform wil ik dat oplossen. Het idee is om een gemeenschap voor de schermers te maken zodat ze elkaar overal ter wereld kunnen opzoeken.”

“Hoewel de app nog niet gelanceerd is, heeft Bryo me al enorm geholpen om het idee concreter te maken. Maar ik zoek nog steeds een businesspartner die zich wil toeleggen op het technische gedeelte van de applicatie. Bij deze dus een oproep aan ondernemende IT’ers die mee hun schouders onder dit project willen zetten: neem gerust contact op!” glimlacht Zaya.

Challenge accepted

De grootste uitdaging voor student-ondernemers is misschien naast het studeren nog de tijd en de moed vinden om het idee daadwerkelijk uit te bouwen tot een product. Flore beaamt: “Het vraagt lef om die volgende stap te nemen. Bovendien kan ik zelf geen app ontwikkelen, daar moet ik dus nog iemand voor zoeken. Ik wil ook voldoende tijd besteden aan voorbereiding en marktonderzoek. Wie weet zit er geen enkel bedrijf of blogger op mijn idee te wachten.”

“Inderdaad,” vult Zaya aan, “Je kan wel met je innovatieve product de wereld willen verbeteren, als er geen vraag naar is heeft dat weinig zin.”

Een goed verdienmodel uitwerken is evenmin een eenvoudige opgave volgens de studenten. “De applicatie opstarten is een ding, maar hoe gaat dat renderen?” vraagt Zaya zich af. “Ik ben nog altijd aan het brainstormen daarover. Een app laten maken kost op zich niet verschrikkelijk veel geld. Toch kunnen de kosten oplopen: in mijn geval moet er een heel platform uitgebouwd en beheerd worden, want het doel is data te verzamelen en die terug te koppelen naar de gebruiker. Een mogelijkheid is om met reclamebanners te werken om de kosten te dekken, maar daar ben ik nog niet uit.”

“Je idee ook daadwerkelijk uitbouwen tot een product: het vraagt lef om die volgende stap te nemen.” – Flore

Een duwtje in de rug

Nog veel werk voor de boeg, maar Zaya en Flore zijn opgetogen over de stappen die ze dankzij Bryo al gezet hebben. Flore herinnert zich vooral hoe ze tijdens de workshop leerde nadenken over haar doelgroepen. “Op een gegeven moment vulden we een poster in over ons idee, waarbij we ons doelpubliek moesten bepalen. Ik besefte plots hoe moeilijk dat was. Wil ik mijn platform enkel voor influencers met veel volgers toegankelijk stellen, of voor iedereen met een Instagram-account? Uiteindelijk heb ik beslist dat het voor iedereen nuttig kan zijn.”

Aan de feedback van haar begeleiders en medecursisten heeft Flore veel gehad. “Zo wist ik meteen wat anderen ervan vonden. Sommigen waren enthousiast, anderen begrepen niet waar het om ging. Meteen leerde ik hoe ik het idee aantrekkelijker kan maken en op een overtuigende manier kan pitchen.”

Zaya is op haar beurt dankbaar voor de oase die Bryo haar bood. “Vaak wil je wel iets doen met een idee, maar door het drukke leven komt dat er niet van. Een workshop als Bryo geeft je de mogelijkheid om even aan niets anders te denken en volledig te focussen op je productontwikkeling. Dat is een mooi geschenk.”

 

Tekst en foto's: Stefanie Nijs
Ben jij dé geschikte IT-partner voor Zaya? Stuur haar dan een mailtje op zayayu@gmail.com.
 
Lees hier het volledige magazine Ondernemers.
Proximus
VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad