Skip to main content
  • Nieuws
  • Bryo in de kijker: Sophie Droessaert van The Leather Sales

Bryo in de kijker: Sophie Droessaert van The Leather Sales

  • 29/07/2022

Het ondernemerslandschap zit vol met jonge, enthousiaste ondernemers. Om licht te werpen op dat landschap zetten we onze Bryo deelnemers graag in de schijnwerpers! We trappen deze reeks aan interviews af met voormalig Bryo StandUp deelnemer Sophie Droessaert, founder van The Leather Sales.

Header

 

Wat doet jouw start-up?

"Bij The Leather Sales vind je zowel via een on- als offline shop leder, fournituren, technische materialen en toebehoren om mooie creaties in leer te ontwerpen. Denk bijvoorbeeld aan handtassen, lederwaren en handschoenen. We hebben een vast assortiment leder op stock van uitsluitend gecertificeerde, Europese leveranciers. Daarnaast bieden we overstock leder aan, eveneens van Europese looierijen. Met mijn boetiek en webshop wil ik niet alleen mijn passie doorgeven aan anderen, maar ook het ambacht veilig stellen voor de volgende generaties en hen voorzien van kwalitatieve materialen waarvan de herkomst gekend is," vertelt Sophie fier.

Waarom heb je de stap naar het Bryo StandUp traject gezet?

“Mijn businessidee situeert zich in een nichemarkt. Het was me al snel duidelijk dat ik niet hoefde te rekenen op subsidies. Om de start van The Leather Sales te financieren deed ik beroep op privékapitaal van mijn echtgenoot en mezelf. Dit omvatte uiteraard een enorm risico, waar ik dan ook verantwoord mee wou omgaan. De manier waarop het traject is opgebouwd zorgt ervoor dat alle aspecten van je ondernemersidee belicht en getoetst worden. Het volgen van een ondernemerstraject is geen garantie op succes, maar verhoogt wel je kans op slagen."


 

"Het volgen van een ondernemerstraject is geen garantie op succes, maar verhoogt wel je kans op slagen."

Wat betekende het lerend netwerk voor jou?

“Voor het traject van start ging deed ik heel wat research over het opstarten van een onderneming. Ondanks die research haalde ik toch nog heel wat informatie uit het lerend netwerk. Op korte tijd kreeg ik alle bouwstenen aangereikt om een onderbouwd businessplan op te stellen. Daarnaast kon ik binnen een veilige omgeving sparren met andere kandidaat-ondernemers. Die twee zaken zorgden ervoor dat mijn businessconcept bijgeschaafd werd waar nodig en een concrete vorm kon aannemen.”

"Hoeveel je uit het traject haalt hangt grotendeels van jezelf af. Ga naar elke sessie, stel vragen, volg de leestips op, maak je opdrachten, bouw een netwerk uit en vraag om hulp."

Je bent bovendien in de prijzen gevallen?

"Dat klopt. Parallel met het traject nam ik ook deel aan Digital's got Talent, een ondernemerswedstrijd voor zowel startende als ervaren ondernemers. De winnaar ontving een gratis webshop, sponsoring en één jaar lang digitale ondersteuning. Een enorme duw in de rug dus voor een startende ondernemer zoals ik, dus de overwinning wou ik dan ook heel graag binnenhalen. Mijn concept werd eerst geselecteerd, maar er volgde nog een pitch en een pittige vragenronde voor een jury van zeer ervaren ondernemers. Ik ben van nature geen tafelspringer. Spreken in het openbaar is dan ook niet echt mijn ding. Hier heeft mijn Bryo coach Jensen Vercamer een enorm verschil gemaakt. In de vroege ochtend mocht ik nog voor de kantooruren mijn pitch inoefenen en verfijnen. Daarnaast planden we een aantal digitale sessies in tijdens de middagpauze. Hij haalde er zelfs een expert uit een andere regio bij. Of het bijgedragen heeft tot de overwinning weet ik niet, maar het heeft er zeker voor gezorgd dat ik mijn business idee zelfverzekerd, bondig en helder kon pitchen aan mensen die geen affiniteit hebben met de nichesector waarin ik actief ben."

Bedankt voor het interview Sophie, we kijken alvast uit naar wat je nog in petto hebt voor ons met The Leather Sales!

Volg(de) je ook een Bryo traject bij Voka Oost-Vlaanderen en breng je net zoals Sophie ook graag je verhaal?

Stuur dan een mailtje naar Elise!

Contactpersoon

Elise Van de Velde

Jong Ondernemen - Events & Netwerking

Advertentie Festival van Vlaanderen