Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Bryo blog 5: Een Business Model Canvas is daarom nog geen businessmodel fit
Bryo blog 5: Een Business Model Canvas is daarom nog geen businessmodel fit
  • 21/05/2019

Bryo blog 5: Een Business Model Canvas is daarom nog geen businessmodel fit

Met het Business Model Canvas maak je een ondernemingsplan op één A4’tje. Hierin ga je jouw businessmodel niet alleen beschrijven, maar ook ontwerpen en analyseren. Zo bekom je een duidelijk omkaderd idee. Maar hoe solide is je Business Model Canvas nu echt? Laten we al jouw uitdagingen in kaart brengen en de 5de nodige validatie van je onderneming – de businessmodel-fit - bespreken!

Back to basics

In de vorige blogs heb je je Business Model Canvas opgesteld aan de hand van 9 bouwstenen. We grijpen terug naar het referentiewerk bij uitstek ‘Business Model Generation’ van Alexander Osterwalder, dat op zich een innovatief businessmodel voorstelt.
Hoe ga je jouw perfecte businessmodel opstellen? Je kan je hierin laten bijstaan door Strategyzer

“In the future, competition will take place between business models, and not just between products and technologies.”
-Oliver Gassmann – The ST. Gallen BusinessModelNavigator

Hoe ga jij je businessmodel op een creatieve en onderscheidende manier ontwerpen? Geef een ruime blik op de omgeving (industrie, sector, markt en trends), gebruik andere interessante modellen ter inspiratie en zorg voor directe inzichten in je doelgroep.

Een goed businessmodel beantwoord aan de volgende criteria. We raden je daarom ook aan om je eigen model aan de volgende kritische criteria te onderwerpen:

  • Je klanten kunnen niet makkelijk van leverancier veranderen;
  • Je verdienmodel voorziet terugkerende omzetstromen;
  • Je probeert je omzet zo snel mogelijk te genereren;
  • Je kostenstructuur is uniek;
  • Je maakt niet noodzakelijk zelf alle kosten;
  • Je businessmodel is schaalbaar;
  • Je hebt drempel ingebouwd om het de concurrentie moeilijk te maken en de markt in te palmen.

Even de 4 vorige validaties recapituleren

In blog 4 namen we vier van de vijf validaties voor jouw startende onderneming onder de loep. Deze heb je onderzocht en getest. We grijpen even terug:
1. Problem-solution-fit: het onderzoek naar je doelgroep en de vaststelling van hun behoeften (jobs, pains en gains)
2. Product-market-fit: de validatie van je waardepropositie door een voldoende grote doelgroep

  • 2.a. Waarde propositie: Is jouw product of dienst relevant?
  • 2.b. Welke extra’s dien je te voorzien?
  • 2.c. Is de prijs haalbaar?

Laten we straks even dieper ingaan op validatie 5 oftewel de businessmodel fit: moet je je businessmodel aanpassen uit de lessen die je hierboven hebt getrokken? Kun je de haalbaarheid van je model aantonen?

Een voorbeeld:

Uit de tests van je doelgroep blijkt dat jouw hypotheses omtrent de problem-solution-fit werden gevalideerd (validatie 1).
De doelgroep vond jouw waardepropositie en de extra features die je wou voorzien eveneens relevant (validatie 2 & 3). Hoera!
Maar uit de resultaten van de 4de test blijkt dat de prijs van jouw product niet als wenselijk wordt onthaald. (validatie 4). Met andere woorden, je verdienmodel dat je voor ogen had, is zo net in het water gevallen. Je dient maw validatie 4 en bijgevolg 5 opnieuw aan te tonen.

En dan nu… de businessmodel fit of haalbaarheidsstudie

Niet getreurd! Uit bovenstaand voorbeeld heb je al snel een oplossing gevonden. De doelgroep heeft aangetoond dat voor jouw product een abonnementsformule wel wenselijk en haalbaar is. Maar is dat voor jou ook haalbaar?

Wanneer we spreken over haalbaarheid, denken we in de eerste instantie aan financiële haalbaarheid. Spendeer aan de financiële haalbaarheidsstudie zoveel tijd als nodig om je businessmodel-fit te berekenen! In de zoekfase naar de businessmodel-fit kunnen snelle berekeningen in een eerste tijd volstaan. Je bouwt naderhand je businesscase verder uit op basis van de inzichten die je verwerft. De tool die we je aanraden is Startkompas van VLAIO, inclusief kasplanning. Bereken hiermee je omzet én afzet. Vergeet zeker het kasplan niet want dat geeft je toekomstige financieringsbehoefte weer.

Naast financiële haalbaarheid speelt ook operationele, technische, organisatorische en zelfs persoonlijke haalbaarheid een belangrijke rol. Welke technische kennis is er voor handen? Hoe wordt alles georganiseerd? En hoeveel van jouw kostbare tijd kan je zelf in je onderneming steken? Onderschat deze aspecten niet, vooral als het op tijd aankomt! Wat is de doorlooptijd van de verschillende fases van het productieproces? Een projectplan kan je hierbij helpen realistisch na te denken.

Is je businessmodel fit gevalideerd? Mooi zo, hou dan zeker onze kanalen in de gaten voor de volgende stap in jouw prille onderneming!

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur starters

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo