Skip to main content
  • Nieuws
  • Brusselse mobiliteitswerven raken strop

Brusselse mobiliteitswerven raken strop

  • 25/04/2018

Er is een torenhoge nood aan een kaderakkoord tussen het Vlaamse en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest over de grote mobiliteitswerven die Brussel en de rand verbinden, zo luidt de dringende boodschap van Voka, Vlaams netwerk van ondernemingen. "Denk aan de noodzakelijke werken op de Brusselse Ring, denk aan de tramlijnen van het Brabantnet, die letterlijk op de lange baan worden geschoven", zegt Jan Van Doren, directeur van Voka Metropolitan.

Een akkoord daarover zit politiek geblokkeerdFile op Brusselse Ring, en daardoor worden alle stappen in de aanloop naar die verschillende werven uitgesteld. Denk maar aan het doortrekken van het traject voor de luchthaventram over het Vlaams Gewest naar de luchthaven. Die verbinding is van groot belang voor een betere bereikbaarheid van de bedrijventerreinen in de luchthavenregio - vooral dan langs de as van de Leopold III-laan en de A201, en van de luchthaven zelf, voor al wie daar in de buurt werkt of wil werken. 

Luchthaventram

Het is een concrete vraag die sterk leeft in het bedrijfsleven, zo getuigt Philip Walravens, CEO van Tribeca Capital Partners. Vastgoedspecialist Tribeca beheert in Machelen samen met zusterbedrijf Cobelpro het industrieterrein Pegasus Park, waar zich een dertigtal grote ondernemingen met internationale reputatie en wereldwijde activiteiten gevestigd hebben. 

Walravens kent hun zorgen. "Elk internationaal bedrijf is vandaag op zoek naar een intermodale hub met diverse vervoersoplossingen. Voor multinationale ondernemingen staan duurzame mobiliteitsoplossingen bovenaan op de agenda."

En de luchthaventram kan daar één van zijn. "De luchthaventram is volgens ons noodzakelijk om een duurzame verbinding te verzorgen tussen de luchthaven en de bedrijven in de onmiddellijke nabijheid. Vandaag moeten ondernemingen hier een beroep doen op taxi's en shuttles voor deze korte trajecten, maar dat is geen duurzame oplossing, en zo slibt de Ring alleen maar verder dicht."

Uitstel

Waar komt dat uitstel vandaan? Jan Van Doren, Voka: "Ik vrees dat de relatie tussen Brussel en Vlaanderen door allerlei juridische acties en politieke statements steeds verder verzuurd, van beide kanten. En de luchthaven en de vliegroutes zijn daarbij vaak het onderwerp. Het is een beetje een uitputtingsslag. Waar gaat die eindigen? Het terugplooien van de luchthaven tot een lokaal vliegveld? Het schrappen van duizenden jobs? De degradatie van Brussel als internationaal centrum? Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het wordt hoog tijd voor de terugkeer van het gezond verstand."

IMU - Sport Vlaanderen
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG