Brussels Airport is onbetwistbare groeimotor volgens Nationale Bank

07/07/2017 , kasper.demol@voka.be, jan.vandoren@voka.be

Volgens Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant en Voka Metropolitan tonen de cijfers van de Nationale Bank aan dat Brussels Airport een onbetwistbare jobmotor is die niet gefnuikt mag worden. De positieve evolutie van de cijfers bevestigt dat de luchthaven toegevoegde waarde en tewerkstelling creëert. “De 35.000 jobs waarvan sprake tonen zelfs geen volledig beeld want houden geen rekening met zogenaamde katalytische jobs. Het belangrijkste is echter dat nogmaals duidelijk blijkt dat we deze jobmotor niet mogen laten stilvallen”, verwijst Peter Van Biesbroeck naar de Brusselse geluidsnormen.

In haar studie naar de luchtvaart- en luchthavenactiviteiten schat de Nationale Bank het aantal jobs op en rond Brussels Airport op 35.000. Voor iedere directe job wordt er een indirecte job gerekend. Maar de studie gaat ook uit van voltijdse equivalenten en neemt de geïnduceerde jobs niet mee in rekening. “De 17.767 directe jobs uit de studie zijn in de praktijk goed voor ongeveer 20.000 tewerkgestelden omdat er ook mensen deeltijds of zelfs halftijds werken. Datzelfde geldt ook voor de indirecte jobs. Geïnduceerde jobs in bijvoorbeeld toerisme en horeca zijn zelfs niet meegeteld. De exacte cijfers zijn echter niet het belangrijkste. Wel de tendens dat de luchthaven een jobmotor blijft en steeds meer mensen tewerkstelt. We moeten deze tweede grootste economische pool van het land blijven koesteren”, zegt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant.

Luchtvaart stimuleren in plaats van wegjagen

Volgens de studie van de Nationale Bank groeit ook het aantal cargo-jobs sterk, terwijl net in die sector al maatschappijen de luchthaven verlaten hebben omwille van de strenge geluidsnormen. “In plaats van de cargo-maatschappijen weg te jagen met onhaalbare strikte normen, kunnen we beter samenwerken om de tewerkstelling voor Vlamingen en Brusselaars te verhogen”, zegt Jan Van Doren, directeur van Voka Metropolitan. “Deze week nog raakte bekend dat er steeds meer Brusselaars in Vlaanderen werken, voor een groot deel op de luchthaven. Bovendien blijkt uit het rapport van de Dienst Regulering dat de luchthaven voldoet aan haar verplichtingen inzake de geluidsnormen. Er zijn dus enorm veel opportuniteiten om op Brussels Airport een win-winsituatie te creëren”, aldus Jan Van Doren.

Politici steken hun energie beter in het samenwerken om deze cruciale jobmotor niet te laten sputteren, eerder dan zich te laten leiden door profileringsdrang en politieke spelletjes”, besluit Peter Van Biesbroeck.