Brussel X, het paradepaardje van bpost

26/02/2018 , marieke.vanooteghem@voka.be

Hoe gaat delivery morgen zijn? Gaan er drones zijn, gaan er zelf-rijdende auto’s zijn? Blijven het aan-huisleveringen? Vragen waar de CEO van bpost, Koen Van Gerven, bij stil stond tijdens zijn uiteenzetting over de toekomststrategie van bpost voor Jong Voka in het gloednieuwe sorteercentrum, Brussel X.

Op woensdag 21Transformatie bij bpost februari 2018 ontving bpost Jong Voka in het gloednieuwe Brussel X, het grootste sorteercentrum in België. Met z’n 70.000 m² aan sorteeroppervlakte op een terrein gelijk aan 14 voetbalvelden is het nieuwe Brussel X veruit het grootste sorteercentrum in België. Volgens Koen Van Gerven is het één van de paradepaardjes die bpost vandaag heeft en moest hebben. “Het is een sorteercentrum waar enerzijds brieven gesorteerd worden en anderzijds pakjes. En die pakjes hadden we nodig. Vijf jaar geleden hebben we dat beslist op basis van de toenmalige e-commercemarkt, met een groeipercentage van 12-13%. En het is geen geheim dat het vandaag veel harder gaat en dat we nu al moeten nadenken over onze volgende generatie van capaciteit.”

Transformatie is één van de centrale thema’s in de toekomststrategie van Koen Van Gerven. Ten eerste is er de digitale wereld waar bpost enorm op inspeelt. “Men moet goed nadenken over hoe ik mijn producten kan aanpassen aan de digitale wereld. Hoe zullen verzendingen in de toekomst plaatsvinden? Kijk naar Amazon, dat bezig is met proefprojecten waarbij je op afstand met je smartphone de deur van jouw huis opendoet voor bezorgers. Er zijn heel wat creatieve ideeën, wat ook wil zeggen, dat wij op innovatievlak met heel wat zaken bezig zijn. En dat maakt het een heel leuke wereld, ook voor jongere mensen om toch wel op een vrij ondernemende manier actief te zijn.”

En die innovatie zorgt ervoor dat de markt, waarin bpost actief is, volledig in ontwikkeling staat. Volgens Koen Van Gerven is daarbij kwaliteit een enorm belangrijk uitgangspunt. “Bpost zet zowel in op brieven als op pakjes, maar de pakjeswereld is uiteraard een andere wereld dan de brievenwereld. De verwachting van de klant, het model, de manier van sorteren en het transport zijn totaal verschillend. En daarbij is het belangrijk dat wij onze kwaliteit blijven monitoren. Dat brengt af en toe wel wat uitdagingen mee. Maar als je kijkt naar de pakjeslevering, wordt boven de 90% van onze pakjes de volgende dag geleverd. Toch logistiek een behoorlijke prestatie, als je het mij vraagt”, aldus Koen Van Gerven.

Na een woordje uitleg over de toekomststrategie, kregen de Jong Voka-leden ook de kans om, in aanwezigheid van Koen Van Gerven, een kijkje achter de schermen te nemen.

Rondleiding in brussel x

Jong Voka 

Jong Voka is daarbij hét netwerk om professionele contacten te leggen over de sectoren heen. Op een informele manier brengt Jong Voka ambitieuze jonge mensen bij elkaar om hen te inspireren en te connecteren. Zowel entrepreneurs als intrapreneurs vinden bij Jong Voka een aanbod van activiteiten die hen kunnen versterken in hun professionele ontwikkeling. Voor meer informatie, bezoek www.jongvoka.be