Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Brussel werkt aan internationale promotie
Smet
  • 07/06/2021

Brussel werkt aan internationale promotie

Brexit is een grote opportuniteit voor Brussel om Britse investeerders aan te trekken. Anderzijds is er met de impact van de coronapandemie meer dan ooit werk aan de winkel om Brussel op de radar te houden van buitenlandse investeerders. Staatssecretaris Pascal Smet, bevoegd voor internationale betrekkingen en buitenlandse handel, onderneemt actie en heeft er een goed oog in.

Tekst: Jan Van Doren

Brussel wist slechts 15 van de 440 financiële bedrijven te overtuigen die na de brexit het VK verlieten ten voordele van de EU. Zo bleek recent uit een analyse van een de Londense denktank. Brussel komt daarmee op een zevende plaats. Dublin blijkt de grote brexitwinnaar te zijn, want liefst 135 bedrijven trekken naar de Ierse hoofdstad. Daarna volgen Parijs (102), Luxemburg (95), Frankfurt (63), Amsterdam (48) en Madrid (18).

Voor Brussel gaat het onder meer om de verzekeraars Hiscox, Lloyd's of London, MS Amlin en QBE. Daarnaast kwamen de geldtransfersdiensten MoneyGram en Transferwise. Ook de beursmaatschappij Euronext en het effectenhuis Euroclear hebben activiteiten naar Brussel overgeplaatst.

Foto: Brussels staatssecretaris Pascal Smet trekt de internationale promotie.

Smet

Toename Britse investeerders 

Pascal Smet, Brussels staatssecretaris bevoegd voor internationale investeringen en handel, vindt de score van Brussel niet slecht. “Sinds het referendum van juni 2016 hebben 48 Britse bedrijven zich gevestigd in Brussel. Dat is een stijging met 65% vergeleken met de voorgaande periode. Daarmee is het VK de op één na grootste investeerder in Brussel, na Frankrijk. De meeste bedrijven die zich in Brussel vestigen, vermelden niet dat dit vanwege de brexit is, want dat ligt politiek gevoelig. Wat de pers haalt, is dus maar beperkt deel van de brexit-bewegingen.

Het Brusselse gewest zet voor het aantrekken van Britse investeringen in op de financiële sector, de audiovisuele sector en life sciences. Smet: “Het zijn sectoren die sterk gereguleerd zijn op Europees niveau en daarom het meest geïmpacteerd door de brexit.” Vooral in de financiële sector werden tot dus ver enkele successen geboekt. Brussel kan troeven voorleggen in specifieke niches van de verzekeringswereld en betalingsverkeer, met een ecosysteem van nichespelers, talent,  en een passend reglementair kader. 

Brussel beschikt niet over de troeven van financiële centra als Parijs en Frankfurt, waarnaar veel Britse banken activiteiten hebben doorgeschoven. Dublin heeft het voordeel van de culturele nabijheid. Amsterdam trekt vooral trading en makelaars aan, voortbouwend op de sterke aanwezigheid van Euronext. Luxemburg blijft zich profileren met gunstregimes voor de financiële sector.

Promotiecampagnes

Het Brussels agentschap voor bedrijfsondersteuning hub.brussels heeft de voorbije jaren reeds diverse brexit-campagnes gevoerd, naar specifieke doelgroepen. Het Brussels gewest heeft een vertegenwoordigingspost in London die pro-actief prospectie voert. In het nieuwe Brusselse relanceplan is 600.000 euro voorzien voor nieuwe campagnes. Het VK blijft een prioritaire markt. Maar de campagnes zullen ook gericht zijn naar andere landen en regio’s, onder meer Noord-Amerika voor digitale technologie (waaronder fintech), life sciences en e-health, duurzame technologie inzake mobiliteit, afvalverwerking en recyclage. 

Er wordt dit jaar werk gemaakt van een uniek loket voor investeerders, in de schoot van hub.brussels. Smet: “Investeerders kunnen via deze ‘one-stop-shop’  terecht voor informatie en persoonlijke begeleiding. Het wordt meer dan een doorgeefluik.”

De Brusselse regering gaf recent het startschot voor de uitbouw van een citymarketingstrategie. “Deze  gemeenschappelijke marketingstrategie zal de troeven van Brussel benadrukken,  en wat haar zo uniek maakt zowel als toeristische bestemming, als investeringslocatie en gateway to Europe, als culturele, creatieve, innoverende hotspot, en als woonplaats voor young potentials in vergelijking met concurrerende steden in het binnen- en buitenland”, aldus nog staatssecretaris Pascal Smet.

Contactpersoon

Jan Van Doren

Directeur

Artikel uit publicatie

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG