Brussel als springplank voor internationalisering

15/03/2019

87 seconden. Langer zijn consumenten niet bereid om te kijken naar een videoboodschap. Dat betekent dat die boodschap kort, maar vooral ook krachtig moet zijn. Vanuit dat idee ontstond 87seconds, een Brusselse onderneming die op enkele jaren tijd uitgroeide tot een internationaal videocontentbureau. Het bedrijf werd onlangs overgenomen door het Franse Datawords maar ziet daarin nieuwe groeikansen. Een gesprek met Philip Swinnen, managing director van 87seconds.
 

Tekst: Charlotte Max – Foto’s: Studio Dann

“We zijn in augustus 2012 van start gegaan”, vertelt Philip Swinnen, managing director van 87seconds. “Toen hadden twee businessangels het idee om een platform te bouwen om bedrijfsvideo’s gemakkelijker, efficiënter en betaalbaarder aan de man te brengen. Maar ze hadden een ondernemer nodig die zin had om dat idee tot uitvoering te brengen. Dat is Thibaut Dehem geworden.”

87 seconds
Thibaut Dehem (links) en Philip Swinnen (rechts), managing directors van 87seconds

Oorspronkelijk was 87seconds een animatiebureau met een online collaboratieplatform. Dat platform gaf mensen de mogelijkheid om online hun briefing in te geven waarmee de creatieve geesten van 87seconds aan de slag konden. “Maar door de jaren heen zijn we geëvolueerd van die platform-gedreven aanpak naar een agency model, waarin het fysieke klantencontact en persoonlijk overleg nog steeds de sleutel zijn in het creëren van goede creatieve content.”

Met die aanpak is 87seconds nu uitgegroeid tot een volwaardig videocontentbureau. “Dat wil zeggen dat we zowel zorgen voor de productie van de films als voor de begeleiding en de verspreiding ervan. We staan onze klanten bij in het bedenken van hun contentstrategie, het opmaken van een contentkalender, het creëren van een eigen video-identiteit enzovoort. Het gaat dus veel verder dan enkel productie.”
 

Na 1,5 jaar ging 87seconds al internationaal. Was dat een bewuste strategie?

“Op dat moment hadden we geen uitgestippelde strategie om zo snel de stap naar de internationale markt te zetten. Maar ik denk dat het wel van in het begin al in ons hoofd speelde. En op een bepaald moment krijg je dan een opportuniteit die je niet kan laten schieten.”

“Als we een kantoor in het buitenland opzetten, is het voor ons wel altijd heel belangrijk om met locals te werken. Zij hebben hun eigen netwerk en kennen de culturele specificiteiten heel goed. Dat is essentieel als je video’s wil maken voor een lokale doelgroep. Bovendien kiezen we ook altijd voor jonge, gedreven profielen die veel wilskracht hebben om projecten te doen slagen.”

“Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat we zo snel naar het buitenland zijn getrokken dankzij onze Brusselse identiteit. We kozen er oorspronkelijk bewust voor om ons te vestigen in Brussel. De meertaligheid en het kosmopolisme die eigen zijn aan de stad hebben altijd deel uitgemaakt van ons DNA. Dat is volgens mij iets waar start-ups vandaag wat meer voor mogen kiezen: die diversiteit. Want diversiteit biedt veel waarde voor een onderneming om nadien naar het buitenland te trekken.”

In welke mate kunnen jullie die eigen identiteit behouden nu 87seconds is overgenomen door het Franse Datawords?

“De overname heeft niet echt een grote omwenteling met zich meegebracht. Wij blijven 87seconds, met onze eigen identiteit en we blijven ons ding doen. Daarom hebben ze ons ook overgenomen, omdat wij de video-experts zijn.”

“Maar de overname heeft wel gezorgd voor enkele nieuwe uitdagingen en opportuniteiten. Tijdens de voorbije jaren vonden we vooral plezier in het uitdenken van onze groeistrategie en in het pushen van onze start-up. Vandaag is onze groei wat meer geconsolideerd en kunnen we onze focus een beetje verleggen. Datawords heeft bijvoorbeeld een netwerk van globale klanten en grote merken in sectoren die wij nog niet zo goed kenden, zoals de mode- of cosmetica-industrie. Dankzij dat netwerk kunnen we nu dus ook op globaal niveau content maken.”

Hoe zie jij de toekomst van Brussel  voor het  aantrekken  van  bedrijven?

“Ik denk dat er een heel goed ondernemersklimaat is in Brussel. Het is wel heel Franstalig, maar dat mag Vlamingen zeker niet afschrikken. Je moet je goed laten begeleiden door een team en zien dat je daarin een goede meertaligheid hebt. Dan is het een absolute meerwaarde om in Brussel gevestigd te zijn.”

“Toch lijkt het dat Vlamingen zich niet altijd op hun gemak voelen om naar Brussel te komen. Dat is vandaag misschien waar het schoentje wringt: dat ze aanvoelen dat het moelijker zou zijn om te starten in Brussel omwille van een verschil in taal of cultuur ten opzichte van Vlaanderen. Maar ik denk dat dat een fout in perceptie is. Op lange termijn denk ik dat het echt wel de investering en de moeite waard is om je in Brussel te vestigen. Je bereikt er een veel breder spectrum.”

Op lange termijn denk ik dat het echt wel de investering en de moeite waard is om je in Brussel te vestigen. Je bereikt er een veel breder spectrum.

En hoe zie je de toekomst van 87seconds?

“We zijn heel ambitieus. Zoals ik al aangaf kunnen we nu dankzij het netwerk van Datawords ook op globaal niveau werken in nieuwe sectoren. Maar voor mij is
de grootste ambitie om effectief bij de besten te horen als het gaat over videocontentcreatie, maar ook als het gaat over creativiteit. We maken alsmaar mooiere producties. Daar wil ik in de toekomst naar blijven streven.”

Trends Gazelle 2019

Elk jaar maakt Trends een rangschikking van de snelst groeiende bedrijven: de Trends Gazellen. De editie van dit jaar opende met de rangschikking voor Brussel. In de categorie grote bedrijven staat Gillion Construct op de eerste plaats. Bij de middelgrote bedrijven is dat Stanley & Stella en bij de kleine bedrijven 87seconds. Zij dragen dit jaar de titel van Ambassadeur van de Brusselse Gazellen.
 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie februari 2019.