Skip to main content
  • Nieuws
  • Brouwerij Martens en Roam Technology winnen Limburgse Exportprijs

Brouwerij Martens en Roam Technology winnen Limburgse Exportprijs

  • 02/10/2018

De Limburgse Exportprijs gaat dit jaar naar Brouwerij Martens en Roam Technology. Voka – Kamer van Koophandel Limburg zet zo twee ondernemingen in de kijker die een opmerkelijke exportstrategie hanteren. “Om ons SALVO-plan te doen slagen, zetten we nog meer in op ondersteuning van Limburgse export”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. De foto's van het evenement vindt u hier terug.

Brouwerij Martens en Roam Technology winnen Limburgse Exportprijs
Vlnr. Gouverneur Herman Reynders, Jos Roebben (Roam Technology), Jan Martens (Brouwerij Martens), Tom Vermeulen (Roam Technology), Fons Martens (Brouwerij Martens), Cathérine Dreesen (Voka – KvK Limburg) en vicevoorzitter Hendrik Essers (Voka – KvK Limburg).

 

Om het exporterend karakter van Limburgse bedrijven in de verf te zetten, reikt Voka - Kamer van Koophandel Limburg de Limburgse Exportprijs uit. Dat gebeurde tijdens het evenement ‘The World For Smarties’ op Corda Campus. Hendrik Essers, vicevoorzitter van Voka – KvK Limburg en gouverneur Herman Reynders reikten de prijzen uit.

In de categorie ‘kleine ondernemingen’ (<50 werknemers en <10 miljoen omzet) ging de prijs naar Roam Technology uit Genk. Het bedrijf van oprichter Jos Roebben specialiseert zich in een milieuvriendelijk desinfectiemiddel voor onder meer landbouw, gezondheidszorg en zwembaden. Zo’n 90 procent van hun omzet realiseren ze in het buitenland.

Bij de middelgrote en grote ondernemingen (>10 miljoen omzet) viel Brouwerij Martens (Bocholt) in de prijzen. Het familiebedrijf focust al sinds de jaren ’60 op het buitenland en haalt vandaag 88% van haar omzet uit het buitenland. 

De motivering van de jury luidt als volgt:

“Beide bedrijven slaan op opvallende wijze een brug tussen innovatie en internationaal ondernemen. Brouwerij Martens doet dit vooral via procesinnovatie, Roam Technology op zijn beurt via de productinnovatie Huwa-San. Bovendien danken de winnaars een groot percentage van hun omzet aan export. Die beperkt zich niet alleen tot de buurlanden, maar is ook sterk gedreven door verre export. De mooie groeicijfers van beide ondernemingen tonen tot slot dat er aan een solide toekomst wordt gebouwd met investeringen in mensen, kennis én technologie.”

Export is belangrijk

De rol van de Limburgse export is niet te onderschatten. “Onze Toekomstindicator, die vorige maand werd voorgesteld, toonde dat export een belangrijke motor is van de Limburgse economie”, zegt Johann Leten.

“Toch is het Limburgse aandeel binnen de Vlaamse exportwaarden nog steeds aan de lage kant. Met ons SALVO-plan, Strategisch Actieplan Limburg tot de Vierde Orde, willen we ondernemingen extra ondersteunen om stappen te zetten in het buitenland. Onze collega’s gespecialiseerd in internationalisatie staan steeds voor hen klaar. Want wie slim is, kijkt niet alleen naar de wereld, maar verovert hem”, besluit Johann Leten.

Meer info over internationaal ondernemen:
www.voka.be/limburg/internationaalondernemen

Contactpersoon

Valerie Jennes

Adviseur innovatie & digitalisering

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo