Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Brouwerij Het Nest wil nog meer uitvliegen

Brouwerij Het Nest wil nog meer uitvliegen

  • 03/04/2023

Met een jaarlijkse productie van 600.000 liter bier – goed voor 1,8 miljoen flesjes en een omzet van 1,5 miljoen euro is brouwerij Het Nest uit Oud-Turnhout al een tijd geen klein brouwertje meer. Toch wil het bedrijf, gegroeid uit de bierproefclub van zeven vrienden, de komende jaren nog flink groeien. “Onze ambitie is om zo snel mogelijk onze omzet te verdubbelen”, zegt brouwer en manusje-van-alles Gust Hermans. “Hiervoor moeten we blijven focussen op onze lokale klanten, maar vooral ook extra inzetten op buitenlandse markten.”
 

Het Nest is opgericht door zeven vrienden die regelmatig samen een pint gingen drinken. Uit die uitstapjes ontstond eerst ‘De Orde van de Zatte Mus’ – een bierproefclub. “Maar na een tijdje wilden de vrienden toch eens proberen om een eigen bier te brouwen”, vertelt Gust Hermans. “Ze kochten in 2006 een kleine installatie, volgden een cursus bierbrouwen bij een lokale biergilde en gingen in de garage van één van hen aan de slag. Het eerste geslaagde bier was in 2009 SchuppenBoer. Met dat bier hebben ze deelgenomen aan verschillende wedstrijden. En omdat de smaak aansloeg, hebben ze dat de eerste jaren als bierfirma ook laten brouwen door andere brouwerijen. Om het bier commercieel aan de man te kunnen brengen is dan in 2010 een vzw opgericht.”

Grote straat

Maar omdat de bal bleef rollen en er steeds extra bieren in het gamma bijkwamen, besloten de vrienden om samen met enkele nieuwe partners – waaronder Gust – een eigen brouwerij uit de grond te stampen. “Op het moment van de opening van onze brouwerij hier op industriezone Beyntel hadden we al een grote straat”, lacht Gust Hermans. “Met vijf bieren – allemaal genoemd naar speelkaarten – waren we klaar om de strijd aan te gaan. Voor mij is de brouwerij een full­time job, maar het is heel mooi dat de zeven oorspronkelijke vrienden vandaag allemaal nog op de één of andere manier betrokken zijn in het verhaal van Het Nest. In totaal zijn we nu met 31 aandeelhouders, allemaal mensen met een hart voor bier en voor de regio.”

Brouwerij Het Nest wil nog meer uitvliegen

Fusie

“We zijn in 2015 gestart met een capaciteit van 3.800 hectoliter, maar dat was al heel snel niet meer voldoende”, legt Gust Hermans uit. “In een aantal fasen hebben we uitgebreid en vandaag beschikken we over de capaciteit om 10.000 hectoliter bier per jaar te brouwen. Intussen is er sinds 2020 ook de fusie met Brouwerij­Stokerij Pirlot uit Zandhoven. Op dit moment zijn we volop bezig met het overbrengen van hun activiteiten naar ons gebouw in Oud­Turnhout. Door die fusie beschikken we nu ook over meer mogelijkheden voor speciale brouwsels en kunnen we ook whisky en gin stoken.”

“De lokale markt is heel belangrijk voor ons, omdat we heel trots zijn op onze streek en onze bieren. Maar er staan ook nog heel wat andere landen op ons lijstje.”

Gust Hermans

Bier als relatiegeschenk

Het aantal bieren in het gamma van Het Nest is intussen bijna niet meer te tellen. “We hebben onze klassiekers, speciaalbieren met een duidelijke link naar de regio”, vat Gust Hermans samen. “Maar jaarlijks brengen we ook eenmalige speciale versies uit van die bieren en zijn er ook telkens heel wat seizoensbrouwsels, zoals onze Dead Man’s Hand, die we maar tijdens een beperkte periode kunnen brouwen.

Daarnaast produceren we ook bieren voor andere bierfirma’s en collega- brouwers die te weinig capaciteit hebben. En geven we bedrijven de kans om gelegenheidsbieren uit te brengen met een eigen etiket. Deze zijn perfect als relatiegeschenk of om een verjaardag of jubileum in de kijker te zetten.”

Groeien in binnen- en buitenland

Het Nest doet het dus best goed, maar het bedrijf wil nog beter doen. “We zijn best wel ambitieus”, zegt Gust Hermans. “Alleen zijn we de jongste tijd niet geholpen door de omstandigheden. De coronacrisis – met de sluiting van de horeca – was al geen cadeau. En de huidige energiecrisis is voor een brouwerij zo mogelijk nog ingrijpender. Voorlopig vangen we dat allemaal op, maar je zal ons niet horen klagen wanneer de markten kalmeren. Toch willen we – ondanks de uitdagende tijden – onze omzet zo snel mogelijk verdubbelen. Dat willen we in de eerste plaats doen door in eigen land te groeien. We zijn nu vooral actief in Antwerpen en Limburg. Vijftig procent van onze inlandse afzet gaat naar horecazaken, vijftig procent naar drankhandelaren die verkopen aan particulieren. Die lokale markt is heel belangrijk voor ons, omdat we heel trots zijn op onze streek en onze bieren. 

We willen dus zoveel mogelijk mensen in eigen land kennis laten maken met ons assortiment. Maar anderzijds willen we ook meer gaan inzetten op het buitenland. Belgische bieren zijn populair en ook onze bieren vallen in heel wat landen in de smaak. Met behulp van het FIT en door deel te nemen aan zoveel mogelijk buitenlandse beurzen, willen we plaatselijke verdelers warm maken voor onze bieren. We voeren vandaag al uit naar Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zweden. Buiten Europa hebben we klanten in Amerika, China, Japan en Taiwan. Maar dat wil zeggen dat er heel wat landen nog niet op ons lijstje staan. En ook in die landen willen we op termijn voor een Royal Flush gaan.”

Artikel uit publicatie