Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • "Bouwen doe je met een blik op 10 jaar verder"

"Bouwen doe je met een blik op 10 jaar verder"

  • 28/04/2023

Al even vers als de producten die er dagelijks binnen en buiten stromen, is het nieuwe hoofdkantoor van Horeca Van Zon in Lommel. Marion Van Zon, CEO van de familiale voedingsgroothandel, heeft het hele traject van de nieuwbouw strategisch aangepakt. “Ik kan andere bedrijven alleen maar aanraden om zo vroeg mogelijk de bouwpartners te betrekken bij de uitwerking van het concept, en lang genoeg vooruit te kijken naar de groeiplannen die je wilt verwezenlijken.”

Marion Van Zon


Het is nu iets meer dan twee jaar geleden dat Horeca Van Zon officieel zijn intrek nam in de Lommelse nieuwbouw. De investering van zo’n 15 miljoen euro was goed voor 14.000 m2 bedrijfsruimte, voornamelijk magazijnen in diverse temperatuurzones, maar ook kantoren, een carwash, een krattenwasserij, enzovoort. Een belangrijke mijlpaal voor de onderneming die bijna 60 jaar lang was gevestigd in Hamont- Achel. Er moesten dus wel een aantal goede redenen zijn om de nostalgie van de hometown te verlaten en zo’n 20 kilometer verderop aan een nieuw avontuur te beginnen.

“We kennen al veel jaren een aanhoudende groei, die we altijd hebben opgevangen door ruimte bij te creëren”, vertelt Marion Van Zon. “Maar in Hamont-Achel hielden de mogelijkheden op. Met de ambitieuze plannen die we op tafel hadden liggen, waren we genoodzaakt om voor een andere oplossing te kiezen. Het gaf ons bovendien de mogelijkheid om verder te moderniseren en te automatiseren, wat echt wel nodig was. We kozen ook voor een nieuwbouw om de efficiëntie in onze logistieke flow te verbeteren. Het is in elke business zo dat de omstandigheden voortdurend veranderen en je bijgevolg verplicht bent je anders te organiseren om maximaal aan de gewijzigde behoeften van de klanten te kunnen voldoen. In ons geval hebben bijvoorbeeld de evolutie van de e-commerce, wettelijke bepalingen rond track & trace en ook de toegenomen mobiliteitsknoop een belangrijk effect gehad op onze operaties en accommodatie. Dat alles gaf de doorslag om de vertrouwde omgeving in te ruilen voor een prachtig project in Lommel.”

Futureproof

Die beslissing werd al een hele tijd voor de aankoop van de bouwgrond genomen. “Als je wacht om de knoop door te hakken tot je voor de zoveelste keer met de bureaus aan het schuiven bent om plaats te maken, ben je eigenlijk al te laat”, waarschuwt Marion Van Zon. “Wij hebben geleerd dat je best de plannen voor je accommodatie opmaakt aan de hand van je businessplan op lange termijn. De infrastructuur die je uittekent, moet een realistisch antwoord zijn op de vraag: waar zou je graag binnen dit en tien jaar willen staan? Die ambitie moet merkbaar zijn in het ontwerp. In ons geval hebben we bijvoorbeeld de koelcellen drie keer groter laten bouwen dan op dit moment nodig. We hopen binnen 10 jaar die capaciteit volledig te benutten. Het gebouw moet dus zo lang mogelijk futureproof zijn, en dat kan door te anticiperen en door het lef te tonen om de plannen daadwerkelijk te realiseren.”

"Als je een goudvis in een piepkleine bokaal zet, dan gaat dat nooit een grote vis worden. Zet je die in een vijver, dan wel. Dat is hetzelfde wat ruimte met een bedrijf doet."

Expertise bundelen

Om het ideale bedrijfsgebouw te concipiëren, werden de architect (HVC Architecten) en aannemer (Mathieu Gijbels) al in een vroeg stadium betrokken. “Als bedrijf heb je zelf uiteraard de kennis en ervaring om te omschrijven hoe het optimale gebouw eruit zou moeten zien”, aldus nog Marion Van Zon. “Zowel functioneel als esthetisch kan je een ‘wishlist’ opmaken, maar voor de omzetting naar een haalbare, bouwtechnische invulling, moet je lang op voorhand – én intensief – samenwerken met bouwprofessionals. Alle expertise moet gebundeld worden om tot het ideale resultaat te komen.” Een keuze die Horeca Van Zon zich niet heeft beklaagd. “Neem nu de vereisten qua duurzaamheid en de beperking van onze ecologische voetafdruk. Mijn echtgenoot vond het bijvoorbeeld superleuk om alle mogelijke optimalisaties op dat vlak uit te dokteren. Samen met de architecten en het team van Mathieu Gijbels hebben we alles met de nieuwste technieken in de praktijk kunnen brengen. Warmterecuperatie, slimme lichtsturing,… Het is bovendien nog kostenefficiënt ook. Een enorm concurrentieel voordeel, met dank aan ons gebouw.”
 

Marion Van Zon


Employer branding

Tot slot haalt Marion Van Zon nog een positief effect van haar nieuwbouwproject aan. “Altijd, maar zeker in tijden van de woelige ‘war for talent’, dragen moderne systemen, een mooie werkomgeving met uitstraling en openheid, en een goede work-life balance bij tot de tevredenheid van bestaande medewerkers. De bouw zorgt voor trouw… En voor de diepe indruk die je maakt om nieuwe mensen aan te trekken. We hebben dan ook heel bewust gekozen om de infrastructuur zo op te vatten dat onze mensen zo optimaal mogelijk kunnen werken en hier met plezier elke ochtend binnenwandelen. En dat is – samen met de tevreden klanten – nog altijd wat mij het meeste voldoening van het ondernemerschap biedt. Dus als je gebouw daar een handje bij kan helpen: doen!”

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie