Blockchain in de Antwerpse haven

11/04/2018

T-Mining is één van de projecten die in Antwerpen onder de noemer Capital of Things draait. T-Mining maakt een veiligere en efficiëntere behandeling van containers in de haven mogelijk, dankzij blockchain-technologie. "We zijn bezig sinds 2016", zegt Nico Wauters, CEO en één van de drie oprichters van T-Mining.

Blockchain? Dat is de technologie achter de fameuze bitcoin. Het is, eenvoudBlockchain in de Antwerpse havenig gezegd, een gedistribueerde database waarin verschillende partijen tegelijk en decentraal de dataketen kunnen bijhouden en bijwerken, zonder een centrale tussenpersoon.

"We zijn een paar jaar geleden met die technologie in contact gekomen, en we zagen ook toepassingsmogelijkheden in de logistieke wereld. Vooral omdat in die sector de digitalisering lange tijd wat achter is gebleven", zegt Nico Wauters "De technologie was nog voornamelijk gebaseerd op point-to-point-communicatie. Grote bedrijven wisselden onderling data uit, op een one-to-one-basis. Andere, veelal kleinere bedrijven waren dus uitgesloten. En er bleef een probleem van synchronisatie.Maar als je een container vervoert van Azië tot Europa, dan krijg je te maken met tientallen partijen. Dan wordt de communicatie heel complex om te volgen. Niemand had nog zicht op de hele end-to-end-flow. Wat zat waar?."

En daar zat de belofte van blockchain. "Zo konden we data sharen tussen carriers, terminals, expediteurs, transporteurs, schippers, enzovoort, op een beveiligde digitale manier, zonder dat je een sterke centrale partij nodig hebt. Zoals de bitcoin ook financiële transacties mogelijk maakt zonder dat er een bank tussen zit. Met blockchain vormen we een community network, en elk lid van de community draagt zijn steentje bij. Zo vormen we een gemeenschappelijke infrastructuur tussen de deelnemende bedrijven."

Nico Wauters van T-Mining
Nico Wauters, CEO T-Mining

De eerste toepassing die T-Mining heeft ontwikkeld, gaat over het vrijgeven van containers tijdens het transport. Nico Wauters: "Dit betreft een erkend veiligheidsprobleem. Traditioneel krijgt elke container een eigen pincode, die aan wie zich met de code meldt, het recht geeft om de container mee te nemen. De code moet dus elke keer doorgegeven worden. Probleem is de veiligheid. Blockchain biedt hier een

oplossing. Met blockchain kan je de pickuprechten transfereren van de rederij naar de expediteur en vervolgens naar de transportfirma.Transfereren dat is de unieke eigenschap van blockchain: je geeft de rechten door, je kopieert ze niet. Als je mailt of faxt, dan dupliceer je data: je behoudt zelf het origineel. Dat is geen overdracht. Met blockchain ga je overdragen. Na de overdracht heb je die data niet meer. Wat wij dus doen, is aan de container een aantal rechten hangen die je kan doorgeven."

De vrijgave van containers is de eerste toepassing. Er is meer op komst, altijd in dezelfde sfeer van havenwereld en transport. Wauters: "We zijn nu bezig met de overdracht van documenten. Dat is een gekend probleem: wie heeft de laatste versie en hoeveel versies zijn er in omloop? Met blockchain is er maar één document. Neem de 'bill of lading': diegene die dat document in handen heeft, is de eigenaar van de inhoud van de container. Vandaag is dat nog altijd een papieren document, maar het is bijzonder belangrijk en het doorgeven ervan aan de opeenvolgende tussenpersonen is een hele klus die honderden euro's kost. Met blockchain is er een manier om documenten digitaal en uniek door te geven in alle veiligheid."