Skip to main content

Blijf in uw kot, aperitief samen

  • 24/04/2020

Dat de coronacrisis ook kansen biedt, wordt stilaan wel duidelijk. Onderneemster Ellen Van den Branden van Destination vatte de koe bij de horens en lanceerde e-aperoconcerten voor bedrijven, mét lokaal gemaakte hapjes en live muziek. “Deze crisis dwingt ons om anders te gaan denken én biedt de mogelijkheid om ideeën die anders maar blijven liggen, eindelijk uit te werken.”

Ook voor Ellen Van den Branden van event- en reisagency Destination kwam corona als een enorme klap. Al heel snel wist ze dat het ene na het andere bedrijfsevent en incentive, in binnen- en buitenland zou geannuleerd worden. “Nog voor de overheid dit faciliteerde, had ik mijn werknemers op technische werkloosheid gezet. Dat was nodig want al gauw liep de goedgevulde agenda leeg tot minstens september”, aldus Van den Branden. “Na de eerste week die heel druk was door het managen van de annulaties en verschuiven van events naar het najaar, kwam al snel de leegte: wat nu?”

Samen aperitieven, in je eigen kot

Corona bleek een trigger voor nieuwe ideeën: Van den Branden stelde vast dat steeds meer bedrijven nood hadden aan een opkikker en een andere manier terug te ‘verbinden’ met hun werknemers en dus kwam ze met het idee om e-aperoconcerten te organiseren. “Een pianist geeft live het beste van zichzelf terwijl zijn publiek gezellig in de woonkamer of op het terras meegeniet én zingt! En dat kan natuurlijk niet zonder bijhorende versnaperingen”, legt Van den Branden enthousiast uit. “Om in deze moeilijke tijd lokaal Belgisch talent een hart onder te riem te steken, voorzien zij de hapjes en drankjes die we in de aperobox steken.” 
De kers op de taart van dit initiatief? De opbrengst gaat integraal naar het onderzoek naar COVID-19 van KU Leuven onder leiding van professor Marc Van Ranst. 

Corona als oportuniteit

Hoewel de crisis ook haar bedrijf Destination hard treft, bekijkt Van den Branden de crisis langs een andere zijde: “Deze problematiek dwingt ons om op een andere manier te gaan nadenken en om bepaalde keuzes te maken. Zo speelde ik al lang met het idee om toerisme in eigen land te boosten door zelfstandige hotels en B&B’s te gaan bundelen op een website en leuke formules aan te bieden. Dat stond al lang op mijn lijstje, maar nu is het uitgelezen moment om dit uit te werken.” Amper enkele weken verder staat www.zomerinbelgie.be al op poten. Ook het concept van het e-aperoconcert heeft potentieel om ook na de lockdown verder te gaan: “Nu massa-events deze zomer uit den boze zijn, bekijken we of we onze apero’s kunnen opentrekken en er een ‘festival-sausje’ over kunnen gieten met dj-sets en aangepaste versnaperingen.”

Wat is het e-aperoconcert?

Werknemers krijgen thuis een aperobox met daarin 2 originele dips van Wildiers, 2 zakjes nootjes van Chalo, een siroop van El Gusto Loco, en vers gebakken focaccia van BastaSiaBuono. Daarnaast krijgen ze toegang tot een live privé pianoconcert gebracht door Christian Rycx.
De opbrengst gaat integraal naar het KU Leuven-onderzoek onder leiding van professor Marc Van Ranst in de strijd tegen het coronavirus.


Meer weten? https://www.zomerbbq.com/e-apero-concert
 

apero

 

Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad