Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 28/11/2024

Schiffeleers begeleidt al meer dan 50 jaar bouwprojecten. De familiale onderneming uit Alken startte als glasbedrijf, maar evolueerde naar een betrouwbare partner voor buitenschrijnwerk in hout, aluminium en pvc.

 

Kris Bosmans

  • Leeftijd: 38 jaar
  • Aantal jaren in het bedrijf: 1
  • Levensmotto? “Als je een doel hebt, is het je eigen verantwoordelijkheid dat je het bereikt.”

Theo en Geert Schiffeleers hebben als eerste en tweede generatie schitterend werk geleverd en het bedrijf stevig laten groeien”, zegt gedelegeerd bestuurder Kris Bosmans. Begin 2024 nam de ondernemer samen met twee medevennoten het bloeiende bedrijf over. Hun missie: vernieuwing doorvoeren, maar het familiale karakter behouden.

Vernieuwing en traditie
“We zitten in een klassieke sector en ook het bedrijf zelf werd vrij klassiek gerund. En dus willen we gaandeweg vernieuwen, met behoud van de familiale waarden. Omdat de derde generatie ervoor koos om niet in het bedrijf te stappen, kwam voor Geert de piste van een overname in beeld. En omdat ik affiniteit had met zowel het product als de markt, vonden we een match.”

DNA behouden en versterken
Zo werd het voortbestaan van het bedrijf met een 65-tal personeelsleden gegarandeerd. “Veel van onze werknemers zijn hier al 20 of 30 jaar aan de slag. Het is een hechte ploeg van heel ervaren vakmensen. Die kennis en goede werksfeer willen we uiteraard behouden. Maar als investeerders willen we terug meer pit in het bedrijf brengen. Met mijn managementkennis zie ik heel wat verbetermogelijkheden. Daarbij komt de expertise van Geert nog goed van pas. Voor info en advies kan ik nog altijd bij hem terecht.”

Visie en strategie
Elk bedrijf heeft nood aan een duidelijke strategie, weet Kris. “Als investeerder kijk je daar anders naar dan een familiale ondernemer. En dus wegen we goed af wat we wél nog en niet meer doen. Zo evolueren we steeds meer naar projectwerk voor B2B-klanten als woonzorgcentra en hotels. Daarbij werken we met een premium-merk, een volledig systeem met eigen software, machines en onderdelen. Ook dat zorgt voor duidelijkheid, zowel naar medewerkers als klanten.”

Keuze voor kwaliteit
Glas is al een tijdje niet meer het hoofdproduct van Schiffeleers. “In elk raam zit nog altijd wel een ruit”, lacht Kris, “maar onze corebusiness is al geruime tijd het schrijnwerk. We positioneren ons daarin tussen de grote industriële spelers en de vakman-schrijnwerker. Daarbij kiezen we altijd resoluut voor kwaliteit met premium-merken en vakkundige plaatsing en service.”

Uitdagingen aanpakken
De bouwsector heeft het moeilijk en ook de arbeidsmarkt kampt met grote uitdagingen. “Daarom zetten we hard in op aanwerving en opleiding van nieuwe jonge mensen. En om het bedrijf klaar te maken voor de toekomst investeren we in digitalisering en modernisering van onze bedrijfsprocessen. Verbeterpunten worden intern besproken en aangepakt. We creëren hier een cultuur dat alles gezegd kan worden. En maar goed ook, want zo geraak je het verst.”

Glasheldere toekomst
Over de toekomst voor het bedrijf is Kris glashelder. “We willen een commercieel goed draaiend bedrijf blijven. Door nieuwe toepassingen te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de noden van de markt. Maar ook door de communicatie en afspraken met onze klanten verder te optimaliseren. Zelf haal ik veel ideeën uit het Plato-netwerk waar we met collega-ondernemers inspiratie en inzichten delen. En dus deel ik binnen het bedrijf ook elk kwartaal belangrijke info, cijfers en next steps met het hele team. Dat zorgt voor verbondenheid en houdt iedereen betrokken bij de koers van het bedrijf.” 

Contactpersoon

Joren Scheepers

Adviseur eigenaar-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie