Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • Bijna 9 op 10 sales in België verwachten quota niet te halen

Bijna 9 op 10 sales in België verwachten quota niet te halen

  • 16/01/2023

Amper 14% van de Belgische salesprofessionalsverwacht dat hun team dit jaar de vooropgestelde doelstellingen zal halen. Dat heeft te maken met externe uitdagingen zoals de inflatie, maar ook met interne factoren die de efficiëntie en productiviteit belemmeren.

De cijfers komen uit het State of Sales-rapport, waarvoor Salesforce 7.700 professionals uit 38 landen bevraagd heeft. In België geeft 63% van de salesmensen aan dat hun werk vandaag een stuk moeilijker geworden   is.   Dat   salesleiders   steeds   minder   middelen   hebben,   maakt   het   er   natuurlijk   niet eenvoudiger op. Daarom is het bijzonder belangrijk dat salesteams hun efficiëntie verhogen.

Meer samenwerking, minder tools

Om sneller deals te sluiten, moeten salesprofessionals zich terug op hun kerntaken kunnen focussen. Vandaag zijn ze gemiddeld slechts 28% van de week bezig met verkopen. De rest van de tijd gaat onder meer naar planning en administratie. Volgens acht op tien vertegenwoordigers helpt het als meerdere teams in de organisatie kunnen samenwerken.Daarnaast focussen negen op tien organisaties ook op het consolideren van technologie. Gemiddeld gebruiken Belgische salesteams ongeveer vijf tools om een deal af te ronden. Klikken tussen applicaties kost veel tijd en het grote aantal technologieën kan vertegenwoordigers afschrikken

Inzetten op employee experience

Een bijkomend probleem is dat salesorganisaties geconfronteerd worden met een hoog verloop. Zo’n 41% van de salesleiders in België stelt dat ze op z’n minst plannen hebben om in het komende jaar een andere job te zoeken. Om hun medewerkers in dienst te houden, moeten bedrijven steviger inzetten op het verbeterenvan de employee experience.Hoe  ze  dit  kunnen  doen?  Op  korte  termijn  door  ervoor  te  zorgen  dat  hun  teams  niet  meer  tegen onrealistische doelstellingen moeten opboksen. Maar er moet ook op lange termijn worden gedacht. Bijvoorbeeld door opleidingsprogramma’s op te zetten en meer nadruk te leggen op welzijn. Door een combinatie van investeringen in processen, opleidingen en employee experience, zorgen organisaties ervoor dat hun teams ook in moeilijke omstandigheden uitblinken in wat ze het best doen: verkopen.

Meer inzichten en trends uit het State of Sales-rapport? Die vind je hier!

imu - vzw - obd
AW_Welt_6stappenplan
Advertentie VanRoey- nov
Proximus
imu - vzw - salesforce
AW_Digitalisering
imu - vzw - DNCM
AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
imu - vzw - Recupel
imu - vzw - recupel