Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Bijna 70 familiale ondernemers nemen deel aan online editie Family Business Happening van Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant
Bijna 70 familiale ondernemers nemen deel aan online editie Family Business Happening van Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant
  • 17/03/2021

Bijna 70 familiale ondernemers nemen deel aan online editie Family Business Happening van Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant

De vierde editie van de Voka Family Business Happening, die plaatsvond op dinsdag 16 maart 2021 en voor de gelegenheid volledig digitaal verliep, lokte zo’n 70 familiale ondernemers uit Vlaams-Brabant. Via een livestream, rechtstreeks vanuit gastbedrijf Renier Natuursteen in Aarschot, konden zij het gratis inspiratie-event bijwonen. De keynotespreker voor deze editie was Ignace Van Doorselaere, CEO van Neuhaus en auteur van het boek ‘De weg naar oneindig’.

Met de ‘Voka Family Business Happening’ organiseert Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant jaarlijks een netwerkevent dat specifiek op familiale ondernemers uit de provincie Vlaams-Brabant gericht is. Tijdens het evenement focust Voka steeds op een aantal thema’s die relevant zijn voor het uitbouwen en voortzetten van familiebedrijven.

Vier generaties en meer dan 100 jaar vakmanschap in natuursteen

Het event ging van start met een beknopte introductie door Isabel Dewinter, Adviseur Welzijns- en gezondheidsbeleid bij Voka Vlaams-Brabant. Zij lichtte onder meer het onderscheidende karakter en de typerende sterktes van familiebedrijven toe, zoals hun onmisbare bijdrage voor onze economie: “Drie kwart van de Belgische ondernemingen zijn familiebedrijven. Ze zijn goed voor een derde van ons BBP en 45% van de werkgelegenheid. Familiebedrijven zijn ook opmerkelijk veerkrachtiger, hebben minder schuldenlast, zijn winstgevender en presteren over het algemeen een pak beter dan niet-familiebedrijven.”

Vervolgens stond er een gesprek met François en Stijn Renier – vader en zoon – van Renier Natuursteen op het programma. Zij namen de aanwezigen mee door de geschiedenis van het in Aarschot gevestigde familiebedrijf, en lichtten enkele sleutelmomenten en het belang van familiale waarden toe. Doorheen de ruim 100-jarige geschiedenis van het bedrijf heeft de familie Renier heel wat kennis en kunde opgebouwd als het aankomt op het transformeren van ruwe natuursteen tot stijlvolle bouw- en decoratiematerialen. Renier Natuursteen ontgint Belgische hardsteen en maaskalksteen uit Vinalmont en verwerkt ze in haar uitvalsbasis in Aarschot. Het bedrijf stelt zo’n 50 mensen te werk in Aarschot, Sprimont en Wanze. Met Stijn en Evelien Renier, broer en zus, is Renier Natuursteen ondertussen aan de vierde generatie toe.

Tijdens een gesprek met Astrid De Man, Duurzaam Ondernemen bij Voka Vlaams-Brabant, kwamen ook de verschillende initiatieven aan bod die het bedrijf neemt op vlak van duurzaamheid. Zo werkt Renier Natuursteen met gesofisticeerde zaagmachinesoftware voor een optimaal gebruik van de grondstoffen en zet het bedrijf via een eigen zonnepaneelpark sterk in op hernieuwbare energie. Die doorgedreven inspanningen leverde Renier Natuursteen in 2019 nog een finaleplek op voor ‘miK Klimaatambassadeur’.

Een bedrijf voor de eeuwigheid bouwen

In het tweede deel nam keynotespreker Ignace Van Doorselaere, CEO van Neuhaus, het woord. Van Doorselaere startte met een toelichting over 4F, het bedrijf dat hij zelf leidt en van waaruit hij allerlei activiteiten organiseert. “4F vindt haar inspiratie in de vechtsport en staat voor ‘flexibel’, ‘focus’, ‘fair’ en ‘fight’.” Het zijn deze vier begrippen die Van Doorselaeres managementfilosofie typeren. Van Doorselaere had het onder meer over het belang je flexibel op te stellen: “Je doel beweegt, daarom je doelstelling ook. De weg ernaartoe ligt nooit vast. Je moet dus constant kunnen improviseren binnen je aangeleerde technieken, weliswaar trouw aan de kompasnaald. Plan je niet dood, want de oplossing is nooit voorgeschreven.”

Vervolgens lichtte Van Doorselaere zijn boek ‘De weg naar oneindig. Hoe bouw je een bedrijf voor de eeuwigheid?’ toe. Daarin stelt hij dat bedrijven nooit ‘af’ zijn maar altijd in beweging blijven. “Aandeelhouders, bedrijfsleiders en medewerkers moeten zich continu de vraag stellen wat ze moeten doen opdat hun onderneming nooit zou stoppen met groeien. In mijn boek behandel ik de bouwstenen van die ‘weg naar oneindig’”, aldus Van Doorselaere. ‘De weg naar oneindig’ wordt geïllustreerd met vier cases uit de loopbaan van de auteur: bij Puratos, AB InBev, Van de Velde en Neuhaus. Elk deelnemend bedrijf kreeg een exemplaar van Van Doorselaeres boek cadeau.

Tot slot gaf Van Doorselare een woordje uitleg over de impact van COVID-19 op Neuhaus, het gerenommeerde Belgische pralinebedrijf waar hij aan het hoofd staat. “Wij worden gekocht door mensen die reizen, die souvenirs kopen, door mensen die elkaar ontmoeten. Dat Neuhaus zwaar getroffen werd, kan dus moeilijk verbazen.” Maar door de ernst van de situatie niet te onderschatten, snel te handelen, en zich flexibel op te stellen, heeft Neuhaus de situatie relatief goed het hoofd kunnen bieden. “Van zodra COVID-19 zijn intrede deed, zijn we ons beginnen voorbereiden op de wereld na het virus. We bouwden aan het Neuhaus van 2022. Concreet zetten we bijvoorbeeld in op nieuwe initiatieven, doen we aan productinnovatie, bekijken we nieuwe kanalen, sectoren en segmenten, en doen we nieuwe investeringen op vlak van software.” 

Contactpersoon

Isabel De Winter

Adviseur Welzijns - en gezondheidsbeleid

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad