Voor het eerst je eigen project aan een groot publiek pitchen en onderhandelen met potentiële investeerders, dat is onder meer waar The Big Score om draait. En dat is exact wat Rob van Dun van Calculus daar met zijn start-up deed. Hij blikt terug op zijn wedervaren bij The Big Score en de rol die Voka in zijn bedrijf speelde.
Wat doet Calculus precies?
Rob Van Dun: “Calculus creëert inzicht op afstand zeggen wij altijd. Dat wint aan belang voor servicebedrijven omdat die natuurlijk tal van deeltaken – denk aan onderhoud, bepaalde machines zoals generatoren, koelgroepen en ventilatoren en dergelijke meer – uitbesteden. Externe hulp inroepen is één zaak, maar vaak wil je die dan wel kunnen opvolgen en controleren, zonder dat je daar fysiek aanwezig bij moet zijn. En dat maken wij met de technologie die we bij Calculus leveren dus mede mogelijk.”
Wat heeft The Big Score betekend voor Calculus?
“Het oefenen van een pitch voor een live publiek van een man of 200 is altijd belangrijk. Klinkt misschien futiel, maar duidelijk overbrengen wat Calculus doet op een publiek dat jouw bedrijf niet kent, is van cruciaal belang. Daar komt nog bij dat je bij The Big Score niet alleen bedrijven treft die op zoek zijn naar oplossingen, maar ook investeerders die in het beste geval wel wat voelen voor jouw product. Doe je die pitch goed dan vloeien daar vanzelf interessante meetings met potentiële klanten en investeerders uit voort. En die laatsten zijn heel belangrijk voor onze verdere ontwikkeling, denk maar aan het uitbreiden naar andere regio’s toe.”
Doe je die pitch goed dan vloeien daar vanzelf interessante meetings met potentiële klanten en investeerders uit voort.
Rob Van Dun
Resulteerde The Big Score voor Calculus, los van de extra pitch-ervaring en de boeiende meetings, ook in een concreet resultaat?
“Wij zijn daarheen gegaan met twee doelen: enerzijds Calculus tonen aan grotere bedrijven en anderzijds luisteren naar welke oplossingen bedrijven zoeken. We hebben daar heel wat contacten gelegd en sommige van die onderhandelingen zijn nog steeds lopende – met grote bedrijven sluit je immers niet zomaar op één twee drie een deal. Je kunt wel heel erg overtuigd zijn van je eigen verhaal en product, als je niet weet wat er vandaag leeft en waar bedrijven nood aan hebben, dan sta je nog steeds nergens. Dus vooral het vergaren van die kennis maakt dat The Big Score van goudwaarde is voor eender welk bedrijf dat iets wil betekenen. Het boekje van The Big Score ligt trouwens nog steeds op de hoek van mijn bureau en ik sla de business cases er nog geregeld op na. Kwestie van de vinger aan de pols te kunnen houden.”
Welke rol speelde Voka tot hiertoe in de ontwikkeling van Calculus?
“Dat contact is bijzonder nauw, op tal van vlakken. Zo maken wij met Calculus deel uit van het netwerkevent Smart Cities en volgden we al meerdere opleidingen bij Voka, zoals bijvoorbeeld het Mercuriotraject dat je informeert over en voorbereidt op internationale uitrol. Bijgevolg doen wij ook geregeld beroep op Voka voor hulp bij digitalisering, omdat onze ambities wat dat betreft helemaal gelijklopen. Ook wij willen bedrijven helpen bij het digitaliseren.”
Hoe ziet de nabije toekomst van Calculus eruit?
“We merken dat de bedrijven uit een dal aan het klimmen zijn en dat reflecteert zich gelukkig ook in onze order intake van de voorbije maanden. Bedrijven hebben duidelijk nagedacht over wat hun volgende stap moet zijn en de meeste richten zich daarvoor op digitalisering. Het is misschien zelfs mede dankzij corona dat ze inzien hoe belangrijk het is en hoeveel sterker je staat als bedrijf wanneer je helemaal mee bent qua digitalisering. Wij voegen daar duidelijke voorbeelden aan toe van bedrijven die de stap eerder al gezet hebben en zetten dan ook nog eens in op plug&play oplossingen, die zo eenvoudig en relatief goedkoop zijn dat niemand nog bang hoeft te zijn om zijn of haar bedrijf maximaal te digitaliseren.”