Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Belgian Car Parts: “Als ondernemer moet je soms twee stappen achteruitzetten”

Belgian Car Parts: “Als ondernemer moet je soms twee stappen achteruitzetten”

  • 13/07/2022

Lenig, snel en wendbaar als een…gazelle. Trends-Gazellen zijn sterke, snelgroeiende en competitieve bedrijven die het ondernemersklimaat in hun regio positief beïnvloeden. In de categorie van Oost-Vlaamse middelgrote bedrijven werd Belgian Car Parts uitgeroepen tot Ambassadeur. Een portret van deze gretige Oost-Vlaamse groeier.

foto
Jean-Paul De Middelaer, gedelegeerd bestuurder Belgian Car Parts
 
Tekst Jolyn De Baets & Sam De Kegel – foto Wim Kempenaers
  • Opgericht in 2016
  • Verdeler wisselstukken en carrosserieonderdelen voor auto's
  • Vestigingen in Zele, Zwevegem sinds fusie november 2021
  • Net geen 100 medewerkers sinds fusie november 2021
  • Omzet 2021: voor de beide bedrijven 104 miljoen  euro - Best Parts ( Zele ) in 2021 63 miljoen euro

 

Als verdeler van wisselstukken en carrosserieonderdelen voor auto’s heeft Best Parts sinds de oprichting in 2016 een mooi groeipad bewandeld. Het bedrijf uit Zele ontstond doordat PSA, invoerder van onder andere Peugeot en Citroën, alle contracten met hun dealers beëindigt voor het leveren van allerlei auto-onderdelen. Na de bundeling van verscheidende concessiehouders en een fusie met hun West-Vlaamse variant, First Parts, ontstond Belgian Car Parts. 

Goede start

Wat begon als een bedrijf met een 10-tal medewerkers groeide al snel uit tot een heus groeibedrijf. Gedelegeerd bestuurder Jean-Paul De Middelaer: “Het oorspronkelijke team van Best Parts kwam voort van garage Van Hoecke uit Sint-Niklaas. Van Hoecke was op dat moment verdeler van wisselstukken voor bijna alle Peugeot-garages tussen Antwerpen en Gent,” vertelt Jean-Paul. Ondertussen bestaat Belgian Car Parts uit net geen honderd medewerkers, boekt het een forse omzet en bestaat het uit meerdere vestigingen. “Op een bepaald moment moet je springen. Maar ik geef eerlijk toe: als ik in 2016 geweten had waar dit bedrijf naartoe zou gaan, denk ik dat ik zou getwijfeld hebben of ik de uitdaging ging aangaan”, begint Jean-Paul. “We zijn er meteen ingevlogen. Investeringen, nieuwe medewerkers, vestigingen, klanten en nieuwe uitdagingen.”

Geluk bij een ongeluk

Net zoals voor vele ondernemingen zag Belgian Car Parts hun omzet kelderen aan het begin van 2020. “Het waren barre tijden voor ons. Toen corona in het land was, moesten alle garages noodgedwongen sluiten. Toch kunnen wij stellen dat dit juist in ons voordeel heeft gespeeld. Als ondernemer moet je soms twee stappen achteruitzetten, je bedrijf in vraag stellen om daarna weer vooruit te kunnen gaan. Je onderneming vanop een afstand bekijken is een absolute must. Doordat onze dagdagelijkse werking stilviel, konden we intern nagaan waar het soms fout loopt en vooral: waar onze verbeterpunten liggen. We startten het jaar 2020 bijna verlieslatend, maar konden tegen het einde van het jaar toch mooie cijfers voorleggen doordat we ons magazijn tot een goed draaiende machine omvormden, door om te schakelen op een WMS-systeem (warehouse managementsysteem). Een volledige digitalisatie van onze werking dus.”

(lees verder onder de foto)

foto

Onzekere toekomst

Ondanks de mooie, snelle groei voorspelt de gedelegeerd bestuurder dat de komende periode minder rooskleurig zal worden. “De automobielsector ziet enorm af op dit moment. Naast de stijging van de prijzen kennen we ook een opmars van elektrische wagens. Beide zaken gaan sowieso een impact hebben op onze onderneming. De automobilist zal heel binnenkort kiezen voor een elektrische wagen, dat betekent dat er andere verwachtingen aankomen ten aanzien van onze medewerkers. De klassieke automonteur zal vervangen of bijgeschoold moeten worden door een technische/elektrische specialist wat een hele uitdaging zal worden voor de gehele sector. Ook voor onze binnendiensten zal dit een enorme impact hebben,” vertelt Jean-Paul. Ondanks de onduidelijke toekomst probeert Belgian Car Parts om vooruit te blijven kijken en te anticiperen op het juiste moment. “Als opportuniteiten zich aanwenden gaan we deze onderzoeken en indien het iets voor ons is, gaan we er volledig voor gaan. Ik ben altijd ambitieus geweest. Als ik ergens voor ga, dan ga ik er de volle honderd procent voor. Het nadeel is dat ik me soms té veel aantrek, met als resultaat een overvolle agenda.”

People manager

“In moeilijke tijden weet ik dat ik me steeds kan optrekken aan mijn team. Als gedelegeerd bestuurder moet je continu denken aan je medewerkers. Je moet weten wat er leeft op de werkvloer. Belgian Car Parts is een grote onderneming met verschillende structuren en verscheidende verantwoordelijkheden. Toch weet ik van iedere medewerker wat hun job inhoudt. Ik doe mijn best om zoveel mogelijk te luisteren naar iedereen op de werkvloer en om te checken of iedereen zich goed voelt. Door één-op-ééngesprekken te voeren met je medewerkers, komt er veel los bij hen. Het doet me een plezier om te zien dat mensen graag werken voor Belgian Car Parts, hier krijg ik veel energie van.”

Artikel uit publicatie