Belangrijkste conclusies mobiliteitsenquête

11/09/2018 , Goedele Sannen - logistiek en mobiliteit

De Vlaming blijft verslaafd aan de wagen. Dat is één van de belangrijkste conclusies van de mobiliteitsenquête die Voka deze zomer door iVox liet uitvoeren bij 1.000 Vlamingen. 

  • 80% van de bevraagde Vlamingen heeft een privéwagen ter beschikking;
  • De wagen is voor 84% van de wagenbezitters essentieel om zich te verplaatsen. 77% zou niet weten wat te doen zonder wagen;
  • Nochtans geeft 56% aan zich elke keer te ergeren op de baan. 38% vindt rijden met de wagen meestal stresserend. We zien hierbij geen leeftijdsverschillen.
  • Toch zegt 84% van de wagenbezitters dat de frustraties niet opwegen tegen de voordelen van een wagen;
  • 54% geeft toe de auto vaak uit gemak of gewoonte te nemen, ook al zijn er al alternatieven.

Naar alternatieven voor de wagen overschakelen lijkt dus nog lang geen evidentie: 80% van de bevraagden met een bedrijfswagen geeft aan niet bereid te zijn om deze in te ruilen. En indien dat toch zou moeten, kiest één op de vier voor een elektrische fiets. Bijna één op de vijf zou de wagen eventueel willen inruilen voor meer loon, maar wel pas tegen een extra netto-vergoeding van 660 euro! 16% zou eventueel van de ‘verslaving’ af te helpen zijn door flexibeler te mogen werken.

Grafiek alternatieven auto

Openbaar vervoer weinig gebruikt en weinig geliefd

Daarnaast geeft amper 1 op de 20 Vlamingen aan dagelijks gebruik te maken van het openbaar vervoer (trein 6%, bus of tram 5%). De bevraagden hebben dan ook veel kritiek op het openbaar vervoer: de bereikbaarheid, de prijs en de uren/aansluitingen moeten beter. Over de stiptheid is slechts 1 op de 3 bevraagde Vlamingen tevreden.

Grafiek gebruikers openbaar vervoer

De bevraagde Vlaming denkt ook zeer pessimistisch over het mobiliteitsprobleem: 91% geeft aan dat ze het probleem alleen maar erger zien worden. 58% ziet niet in wat ze zelf nog meer kunnen doen om het probleem op te lossen. De meerderheid ziet evenwel een oplossing in het inperken van het vrachtvervoer. Verrassend: de Vlaming wil blijkbaar zelf niet wijken van de wagen, maar denkt dat dat voor het goederenvervoer over de weg wel een evidentie is.

Helft Vlamingen positief over rekeningrijden

Voor Voka ligt een deel van de oplossing in een slimme kilometerheffing voor personenwagens: wie veel, in de spits en met een vuile wagen rijdt, betaalt meer dan vandaag. Wie daarentegen weinig, buiten de spits en met een schone wagen rijdt, betaalt minder dan vandaag. Deze heffing moet de bestaande verkeersbelastingen vervangen.

De helft van de Vlamingen staat positief tegenover een slimme kilometerheffing, blijkt uit de enquête. Als grootste voordeel van rekeningrijden ziet de Vlaming dat buitenlandse voertuigen dan ook mee betalen (52%). 27% geeft aan dat het mensen meer bewust zou maken over hun mobiliteitskeuze.

En dat is precies wat we nodig hebben: mensen bewust maken van hun keuze zodat ze de juiste modus kiezen voor de juiste verplaatsing. Willen we echt opnieuw mobiel worden dan moeten we met z’n allen uit onze comfortzone komen. Een verslaving aanpakken, begint bij het openstaan voor alternatieven.