Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Belangenconflict vliegroutes: waarom er dringend een stabiel en coherent kader nodig is

Belangenconflict vliegroutes: waarom er dringend een stabiel en coherent kader nodig is

  • 16/10/2023

Brussels Airport is de tweede belangrijkste motor van onze economie: een volledige overheveling van het regelgevend kader rond luchtvaart van het federale naar het gewestelijke niveau is nodig. 

De Vlaamse regering roept een belangenconflict in tegen de federale regering. Het gaat over de verschuiving van vliegroutes van en naar Brussels Airport, na de Antwerpse haven de tweede motor van de Vlaamse economie. Deze verdient alle groei- en ontwikkelingskansen en is essentieel voor onze connectiviteit als belangrijke logistieke hub. Lees: voor onze welvaart als regio.

De Vlaamse regionale luchthavens en Brussels Airport hebben dan ook dringend nood aan een stabiel en coherent wettelijk kader over onder meer de vliegroutes en exploitatiemogelijkheden. Rechtszekerheid en perspectief zijn cruciaal om de toekomstige ontwikkeling van de luchthavens te garanderen.

Homogeniteit

Aangezien de verschillende bevoegde overheden er niet in slagen om tot een globale oplossing te komen, is een volledige overheveling van het regelgevend kader rond luchtvaart van het federale naar het gewestelijke niveau nodig. Meer homogeniteit in de luchtvaartbevoegdheid biedt de kans om een stabiel en coherent toekomstgericht beleid uit te stippelen.

Vlaanderen heeft dringend nood aan een duidelijke en coherente luchtvaartstrategie die uitstippelt hoe Brussels Airport en de regionale luchthavens zich best kunnen ontwikkelen om maximaal te renderen in termen van connectiviteit, ondersteuning van het economisch weefsel, welvaartscreatie, innovatie en om mee te kunnen groeien met de ontwikkeling van de Europese luchtvaart. Het Waals gewest heeft al jaren zo een duidelijke en breed gedragen strategie voor de luchthavens van Charleroi (low cost) en Luik (Cargo) die haar vruchten afwerpt.

Aanbevelingen

Met het oog op het uitwerken van een Vlaamse luchtvaartstrategie, heeft Voka alvast volgende 10 concrete aanbevelingen geformuleerd:

1. Maak werk van een stabiel en coherent wettelijk kader voor o.a. vliegroutes 
2. Maak Vlaanderen mee aandeelhouder in Brussels Airport 
3. Vermijd bijkomende exploitatiebeperkingen die nefaste gevolgen kunnen hebben op onze economie, tewerkstelling en connectiviteit 
4. Werk samen rond duurzame brandstoffen zoals Sustainable Aviation Fuels (SAF’s) en waterstof 
5. Voer een ruimtelijk beleid gericht op hinderbeperking 
6. Maak de luchthavens beter bereikbaar 
7. Organiseer één remote control tower voor alle luchthavens 
8. Zet in op toekomstgerichte investeringen en ontwikkelingen 
9. Stimuleer synergieën en aansluitingen voor Vlaamse regionale luchthavens 
10. Zet in op innovatie en maak van luchthavens innovatieve hubs en testsites voor nieuwe duurzame technologieën

Bekijk hier de volledige 10 aanbevelingen.

Contactpersoon

Freija Fonteyn

Adviseur logistiek en mobiliteit

imu - vzw - Uzbrussel
imu - vzw - Altez