Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Bedrijfsleiders vinden een permanent klankbord bij een raad van advies

Bedrijfsleiders vinden een permanent klankbord bij een raad van advies

  • 03/11/2023

In 2019 startte Voka – KvK Limburg met de samenstelling en ondersteuning van raden van advies bij kmo’s. Extern advies is voor bedrijven erg belangrijk om verdere stappen te zetten in hun groeiproces en verder te professionaliseren. “Intussen hebben we een 50-tal bedrijven begeleid bij de samenstelling van hun raad van advies.”

Externe blik biedt meerwaarde

“Voka – KvK Limburg zorgt voor de matchmaking tussen bedrijf en de adviseurs, van wie er één voorzitter wordt”, legt Ellen Olislagers (Voka – KvK Limburg) uit. “Het zijn ondernemers met ervaring, topkaderleden uit de sector… we hebben adviseurs met kennis over bepaalde landen, of mensen uit familiebedrijven die weten hoe een overdracht verloopt. Er moet zeker ook een persoonlijke klik zijn met het bedrijf dat ze adviseren.” Bedrijven die gebruik maken van een raad van advies, staan op een kruispunt:  internationaal groeien, de overdracht voorbereiden, een innovatief project introduceren of een nieuw businessmodel ontwikkelen… Ellen Olislagers: “Met een raad van advies haal je die expertise in huis die je op dat moment nodig hebt. We zien ook start-ups die in een vroeg stadium op zoek gaan naar een extern klankbord. Voor elk bedrijf in eender welke levensfase kan extern advies een grote meerwaarde zijn. We krijgen er in ieder geval heel wat positieve feedback op.”
 

Charlotte Willems (Amptec) & Rob Cuijvers (Creatic Digital Agency)


Sterke vertrouwensband

Amptec is een familiebedrijf in de audiovisuele sector, 30 jaar geleden opgericht door Bart Willems. Intussen zitten drie van de vier kinderen mee in het bedrijf, zoals dochter Charlotte Willems. “Een groeiend bedrijf sturen en bijsturen brengt de nodige obstakels met zich mee”, schetst ze. “Nieuwe inzichten en een kritische kijk zijn dan best bruikbaar. Voka – KvK Limburg matchte meerdere mogelijke profielen voor een raad van advies voor ons. Mijn vader maakte, samen met input van ons drie, een selectie. De raad komt vier keer per jaar samen, telkens met een Voka – KvK Limburg-medewerker die het verslag opmaakt. De agendapunten worden door ons bepaald en op voorhand doorgestuurd. Een van onze raadsleden heeft veel ervaring met familiebedrijven. Er is ook iemand met een financiële en hr-achtergrond, de derde heeft ervaring met kmo’s en zetelt in  meerdere raden van bestuur. Het biedt ons erg veel inzichten. Voor mij en mijn broers is de raad van advies ook een enorm sterk leerforum. Ondertussen is er een goede vertrouwensband met alle raadsleden: we kunnen altijd even bellen. Wij hebben er een permanent klankbord aan.”

"Voor elk bedrijf in eender welke levensfase kan extern advies een grote meerwaarde zijn"

Frisse blik op het bedrijf

Rob Cuijvers is CEO van Creatic Digital Agency, een snelgroeiend digitale-marketingbureau in Pelt. “In een jaar zijn we van vier naar tien medewerkers gegaan (nu 17, red.). Nog een jaar later viel onze groeispurt in zijn plooi en liep alles perfect. Maar toen realiseerde ik me dat ik mezelf meer moest laten uitdagen als ondernemer. Als het groeit, dan kraakt het. En als het niet kraakt, dan groeien we niet hard genoeg.” Cuijvers deed toen met Voka – KvK Limburg een eerste intake met mogelijke adviseurs voor een raad van advies. Nu zijn ze met zijn vieren. “Uiteenlopende profielen”, vertelt hij. “Er zit een groeiondernemer bij. Een ander is een heel sterke strateeg, de derde een hr-expert met knowhow over bedrijfsculturen en de vierde is financieel expert. Het verschil met consultants is dat we door hen als ondernemer zélf gechallenged worden, vandaar die frisse blik. Er volgen ook telkens concrete stappen, zoals een teamactieplan met KPI’s en zelfs een compleet nieuwe strategie waarin we radicaal kozen voor groei. Die push was echt nodig én levert resultaat op want dit jaar zetten we 30% omzetgroei neer.”

Contactpersoon

Valerie Vanhelmont

Adviseur eigenaars-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie