Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Beautyproducten waar je blij van wordt én die de wereld mooier maken
Isabel Coppens en Anke De Boeck (CÎME)
  • 17/04/2019

Beautyproducten waar je blij van wordt én die de wereld mooier maken

Het Belgische Skincare label ‘CÎME’, het Franse woord voor bergtop, is niet alleen trendy, het produceert ecologisch en sociaal verantwoord. We hebben een gesprek met de oprichters Isabel Coppens en Anke De Boeck die niet alleen huidverzorgingsproducten ontwikkelen waar je blij en beter van wordt, maar die ook helpen om de wereld een beetje mooier te maken.

Tekst: Sophie Berlamont - Foto's: Colin Winter - Studio Nunu

Natuurlijke huidverzorging

Isabel en Anke, al sinds hun tienerjaren beste vrienden, sloten jaren geleden, na een examen fiscaal recht een pact: als ze ooit een onderneming zouden beginnen, dan samen. In 2012, het moment waaropze beiden 28 zouden worden, besloten ze om voor hun grote droom te gaan: het starten van een eigen huidverzorgingslijn, CÎME.

Isabel Coppens en Anke De Boeck

CÎME, is een lijn van volledig biologische en fair trade huidverzorgingsproducten op basis van superfoods uit de Himalaya. Die producten zijn afkomstig van planten die in de zuivere berglucht van de Himalaya groeien. Op een hoogte van meer dan 3.000 meter zijn er duindoornbessen, wilde rozen, edelweissbloemen en tal van ander planten die perfect aangepast zijn om te overleven in ruwe omstandigheden, zoals extreme koude, felle wind en intens zonlicht. “We werken met die bergplanten omdat ze erg veel natuurlijke antioxidanten en vitaminen bezitten, veel meer dan hun Europese variant”, vertelt Anke. “We nemen de volledige productontwikkeling voor eigen rekening. Het bijzondere is dat we ook de aanvoer van de basisproducten helemaal zelf doen. Onze ingrediënten komen van onze eigen projecten in Nepal en we hebben dus de volledige controle over alles wat in onze verzorgingsproducten gaat.”

"We willen een groot publiek overtuigen van biologische, natuurlijke producten."

Het CÎME-verhaal begon met een reis tussen vader en dochter. “Toen mijn vader en ik een trektocht maakten in de Himalaya, ontdekte ik er de unieke bergplanten met hun ongeëvenaarde extracten en oliën. Dat inspireerde me tot het creëren van een lijn huidverzorgingsproducten waarin lokale traditionele kennis en moderne wetenschap elkaar versterken”, vertelt Anke.

Vader Walter, nu verantwoordelijk voor de CÎME-productontwikkeling, begon zijn loopbaan in Nepal in een project van de Verenigde Naties ter ondersteuning van de verwerking van medicinale planten. De rebel die het voorbeeld stelt De creatieve koppen achter het merk profileren zich als duurzaam en Belgisch. Ze maken deel uit van een nieuwe generatie ondernemers voor wie duurzaamheid geen modetrend is, maar een evidentie. “Duurzaamheid is echt de kern en de identiteit van ons bedrijf. Daar maken we het verschil. Op alle vlakken willen we zo duurzaam mogelijk georganiseerd zijn. De schoonheidsindustrie is een zeer concurrentiële sector. We vinden dat als wij op een duurzame manier een product op de markt kunnen zetten aan een toegankelijke prijs, de grote cosmeticaspelers dat ook moeten kunnen. Wij zijn een beetje de rebel die het  goede voorbeeld wilt stellen. Als wij het kunnen met beperkte budgetten dan moeten de grote spelers dat ook kunnen. Daar geloven we absoluut in.”

CÎMEEerlijk mooi

“We zijn overtuigd van de kracht van de natuur. Biologische producten zijn minstens even effectief als synthetische producten en ze hebben het voordeel dat ze niet schadelijk zijn voor de natuur én lichaam. Wij bieden een gezond en eerlijk product aan. Huidverzorging gaat natuurlijk niet enkel over er mooier uitzien. Heel wat mensen contacteren ons in verband met verschillende huidproblemen zoals acne, jeuk en eczema. Maar ook kankerpatiënten en zwangere vrouwen kloppen bij ons aan, ze willen bewuster omgaan met de producten die ze smeren.”

Helaas zitten er vaak schadelijke ingrediënten in heel wat schoonheidsproducten die onze hormonenbalans kunnen  verstoren. “Wij willen graag een positief verhaal vertellen en de mensen correct informeren. Hoe meer informatie mensen krijgen, hoe meer ze gaan inzien dat er schadelijke stoffen zitten in de producten die ze gebruiken en hoe meer ze inzien dat biologische, natuurlijke producten een perfect alternatief kunnen zijn. We willen een groot publiek overtuigen van biologische natuurlijke producten. Dat doen we met een goed product, een leuk imago en niet met het belerend vingertje.”

Traditionele kennis en moderne wetenschap die elkaar versterken

Achter elk ingrediënt dat gebruikt wordt in de CÎME-producten schuilt een leuk verhaal. "Neem nu kurkuma," vertelt Isabel, "hier in Europa kennen we vooral de kurkumawortel, waar je moeilijk mee kan werken in de huidverzorging omwille van de gele kleur. Maar in Nepal hebben ze een techniek om uit jonge kurkumascheuten een extract te trekken dat gelijkaardige positieve eigenschappen heeft als de wortel. Wij gebruiken dit extract voor onze body scrub en onze bodylotion. Die scheuten zouden anders weggegooid worden. We gaan steeds op zoek naar de meest ecologische manier van produceren”.

Een ander CÎME-project dat aantoont dat traditionele kennis en moderne wetenschap elkaar kunnen versterken, is het project rond de Chiuriboom. Een eeuwenoude traditie, waar elk gehuwd koppel vruchtgebruik krijgt over een Chiuriboom, heeft er voor gezorgd dat die boomsoort massaal aanwezig is in deze regio. Uit de pitten van de vruchten van de Chiuriboom wordt al decennia lang olie geperst, die dan omgezet wordt naar boter. Die Chiuri-boter word onder andere gebruikt om te koken, als huid- en haarverzorgingsproduct, maar ook als natuurlijke bescherming tegen de zon. Wij verwerken de Chiuri-olie nu ook in onze producten. We hebben een systeem uitgewerkt dat het persen van de olie ook minder arbeidsintensief maakt voor de lokale boeren. We hebben droogserres gebouwd en persmachines opgestuurd naar de lokale boeren. We helpen de boeren ook om andere afnemers te vinden in Europa.”

"We werken met bergplanten omdat ze erg veel natuurlijke antioxidanten en vitaminen bezitten, veel meer dan hun Europese variant."

“De abrikozen die we gebruiken in onze handcrème, groeien van nature niet in Nepal. De abrikozenbomen werden in de jaren 60 door de overheid massaal aangeplant omdat de bevolking last kreeg van gezondsheidsproblemen omwille van hun eenzijdige voeding. CÎME heeft samen met een lokale organisatie een project op poten gezet om vrouwen geld te laten verdienen door het persen van de abrikozenpitten. Ook die vrouwen kregen een elektrische persmachine toegestuurd en worden zonder tussenpersoon betaald voor hun flesjes olie.”

Voor elk verkocht product van CÎME gaat trouwens een deel van de opbrengst naar het ' Little Doctors' scholenprogramma, van de NGO Nepal Trust.

Vliegende starters

Op 24 april zal Isabel zetelen in het panel van het Vliegende Starters debat, in het provinciehuis in Leuven. Isabel zal haar visie op ondernemen en tips en tricks met ons delen. "Wij willen alle ondernemers aanzetten om duurzaam te gaan ondernemen én ook een inspiratie te zijn voor andere vrouwen om ook de sprong te maken" zegt Anke. "Wij zijn voorstanders van diversiteit in panels en op podia. Als je gevraagd wordt om te komen spreken, moet je daarop ingaan" zegt Isabel. "Je moet alle kansen met twee handen grijpen. Dat is ondernemen en eigenlijk ook een beetje onze filosofie: Say yes to all!"

Vliegende Starters

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie april 2019.

Made In Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD Worx
Logo Athlon
Logo Premed
Logo Randstad