Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Authentieke content marketing, niet alleen voor generation Z
Gen Z
  • 03/04/2019

Authentieke content marketing, niet alleen voor generation Z

Generation Z-ers zijn vervelende woelwaters voor communicatiespecialisten. Ze vinden advertising ongeloofwaardig, geloven niet in top-down praatjes, skippen ads, gebruiken adblockers enz. Kortom, zij bezorgen marketeers een hoop kopzorgen. Content marketing lijkt de nieuwe heilige graal. En dan vooral authentieke user generated content (UGC). Maar is dat ook zo? En geldt dat enkel voor generation Z of ook voor generations X & Y?

Generation ZDit artikel werd geschreven door onze partner Markedeer.

Iedereen is op zoek naar authentieke informatie

Misschien eerst even een ballonnetje doorprikken. De authenticiteit van een merk, cq. van de content van een merk, is niet alleen belangrijk voor generation Z! Recent onderzoek toont dit duidelijk aan. Voor 95% van generation Z is authenticiteit cruciaal, maar ook voor 80% van generation X (1965-1980) en 85% van generation Y (1981-1995). Bijzonder hoge percentages waar iedere marketeer terdege rekening mee moet houden.

Mind the bullshit detector

Als je start met content marketing zal je er aan moeten wennen dat je authentieke content niet kan ‘kopen’. Native ads bijvoorbeeld, waarbij je content laat legitimeren door een uitgever, worden niet gepercipieerd als authentieke content. Met enkele clicks doorprikt de lezer de illusie en merkt hij dat hij sponsored content zit te lezen of bekijken. Idem als je betaalde influencers inschakelt die de ene minuut een story brengen over vegan food en de volgende minuut over dry aged beef. Dit raakt echt niet langer voorbij de ingebouwde bullshit detector van de consument. We voelen intuïtief aan wat echt en waardevol is en wat niet. De smart ass die denkt “Ok, authenticiteit is belangrijk, dus dat faken we wel even”, vergist zich. Fauthenticiteit wordt onverbiddelijk afgestraft! Hou je van cijfers? 30% van de millenials ontvolgt een brand als ze fauthenticiteit detecteren! 70% van de mensen maakt moeiteloos het onderscheid tussen brand generated content en UGC.

Help, don’t sell. Show, don’t tell. Talk don’t yell!

Stop met denken en handelen als een verkoper, en gedraag je als een mentor. Je zal er aan moeten wennen! Consumenten zijn op zoek naar informatie, naar concrete hulp bij concrete problemen, naar oplossingen en precies daar moet je als producent of dienstverlener op inspelen! Help de klanten door regelmatig een gedegen advies te geven. Zo bouw je autoriteit en vertrouwen op en win je aan het einde van de rit nieuwe klanten. Plaats gerust de slogan “Help, don’t sell. Show, don’t tell. Talk, don’t yell” op je desk. Het zal je vooruit helpen.

Relevant – Engagable – Authentic – Likeable

Goede content is REAL. Deze vijf tips kunnen je daar bij helpen.

  1. Zorg voor een goede balans tussen branded communication en UGC (User Generated Content)
  2. Inspireer je doelgroepen met je eigen content en stijl.
  3. Stimuleer UGC door positieve reacties op comments en reviews.
  4. Ga respectvol om met UGC en vraag toestemming om te delen.
  5. Werk aan de relatie met je volgers en fans, stimuleer interactie.

aritkel Markedeer

Welt white paper
Proximus
Gosselin