Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Artisanaal 'meats' innovatie

  • 01/02/2023

Voor deze rubriek trekken we deze maand richting Heusden-Zolder, waar Dominic Bousard sinds 2017 algemeen directeur is bij Gold Meat. Dit bedrijf, actief in de productie van artisanale kopproducten, werd in 1972 opgericht en in 1995 overgenomen door Dominics stiefvader. Hoe slaagt dit familiebedrijf erin om doorgedreven automatisering en technologische innovatie te combineren met ambacht en vakmanschap? En hoe zorgt het Voka-traject van Plato voor de nodige ondersteuning?

Dominic Bousard, Gold Meat

 

Dominic Bousard kwam in 2005 aan boord van Gold Meat, waar hij als productieverantwoordelijke startte. Vandaag staat hij mee aan de leiding van een Limburgs bedrijf dat in de niche gelei- en aspicproducten uitgegroeid is tot marktleider in de Benelux. “De voorbije decennia investeerden we zwaar in nieuwe industriële productieprocessen, waardoor we een mooi groeitraject hebben afgelegd”, bevestigt Dominic. “Onze bedrijfsgebouwen in Heusden-Zolder bestrijken ruim 6.000 vierkante meter, waar circa 30 medewerkers dagelijks met liefde voor het vak heerlijke kopproducten produceren. Ons productieproces steunt op drie pijlers: artisanale bereiding, kwaliteitsvol vlees en de unieke smaak ervan. Jaarlijks produceren we 1.200 ton aan vleesproducten.”

Sterke exportcijfers

Die producten vinden gretig aftrek bij binnen- en buitenlandse supermarktketens. “We zijn de grootste exporteur van geleiproducten in de Benelux en naar landen zoals Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Ierland”, zegt Dominic. “Om de Nederlandse retailmarkt nog beter te kunnen bedienen, deden we in november vorig jaar een overname van de belangrijkste Nederlandse producent van gelei- en aspicproducten. Hierdoor kunnen we onze productie verder opschroeven en onze afzetmarkt uitbreiden. Een van onze troeven is trouwens dat we een service van a tot z leveren, tot en met het versnijden en verpakken van onze producten op maat van supermarkten.”

Investeren in innovatie

Dominic en zijn team werken keihard om de leiderspositie van Gold Meat in België en Europa veilig te stellen: “Omdat we merken dat de vleesconsumptie in onze samenleving stagneert, trachten we via duurzame alternatieven in te spelen op wijzigende eetgewoontes en trends. Tegelijk blijven we investeren in onderzoek en ontwikkeling om steeds betere producten te maken. En uiteraard sluiten we geen compromissen als het gaat om voedselveiligheid, hygiëne en traceerbaarheid van de aangeleverde grondstoffen.”

Dominic verwijst trots naar het state-of-the-art productieapparaat van het bedrijf: “Ondanks het feit dat grote delen van het bereidingsproces nog steeds manueel gebeuren – dus met respect voor ambacht en vakmanschap – is er ook een hoofdrol weggelegd voor een grondig geautomatiseerd productieproces. Zo hebben we een recent gebouwde high-care en clean room, die permanent voorzien wordt van gefilterde lucht. Sinds enkele jaren zijn ook drie robots actief in onze productieruimte. Op het vlak van technologische innovatie blijven we de vinger aan de pols houden.”

Hecht team van gedreven medewerkers

Ondanks een stagnerende markt qua vleesconsumptie kan Gold Meat stabiele groeicijfers voorleggen. Dat is mee te danken aan de inzet van alle medewerkers. “Net zoals in andere bedrijven verloopt ook bij ons de zoektocht naar nieuw talent moeizaam. Daarom doen we er alles aan om onze huidige medewerkers, met hun technische kennis en expertise, zo lang mogelijk aan boord te houden. Het feit dat we nauwelijks met personeelsverloop geconfronteerd worden, bewijst dat we een aangename en veilige werkomgeving gecreëerd hebben waar teamwork en kameraadschap geen loze begrippen zijn. De meeste collega’s wonen trouwens in de buurt, wat onze lokale aanpak nog meer versterkt.”

Plato als klankbord

Dominics werkagenda staat best goed vol. Toch maakt hij graag tijd vrij om deel te nemen aan de Plato-netwerksessies. “Vanwege ons overnamedossier in Nederland moest ik vorig jaar enkele maanden verstek geven, maar vanaf dit jaar wil ik opnieuw van de partij zijn. Ik hou immers van het verwerven van nieuwe kennis – over onder meer personeelsbeheer, kostprijsberekening of digitalisering – in combinatie met het uitwisselen van bekommernissen en ideeën met collega’s uit de voedingssector. Tegelijk is het erg nuttig om te achterhalen hoe zij omgaan met specifieke uitdagingen, zoals de exploderende energiefacturen of strenge kwaliteitscontroles. In 2023 ben ik drie jaar aan boord van Plato, en ik kan dit traject alleen maar aanbevelen!”

Is dit iets voor jou?

Wil je graag meer info over Plato?

Neem dan even contact op met Lien of Phaedra of neem een kijkje op de webpagina van Plato.

Klik hier

Contactpersonen

Lien Jonkmans

Coördinator Plato

Phaedra Jordens

Adviseur Plato

Wil je weten wat Plato voor jou kan betekenen?

Phaedra gaat hier in een vrijblijvend één op één gesprek dieper op in. 

Maak een vrijblijvende afspraak

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie