Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Arne Vandenberghe tilt De Lift naar een hoger niveau

Arne Vandenberghe tilt De Lift naar een hoger niveau

  • 15/01/2024

West-Vlaamse ondernemer Arne Vandenberghe is 39 jaar jong, papa en mede-eigenaar van het grootste onafhankelijke liftenbedrijf in België. Zijn bedrijf zit letterlijk en figuurlijk in de lift. Op tien jaar tijd groeide De Lift van 12 naar 120 medewerkers, verspreid over vijf kantoren. 

Arne Vandenberghe, mede-eigenaar van De Lift

De Lift blies onlangs twintig kaarsjes uit. Arne tilde de laatste tien jaar het bedrijf naar een hoger niveau. “Onze firma onderhoudt, herstelt en moderniseert liften. Toen ik het bedrijf overnam, samen met twee investeerders, was het doel om een ambitieus groeiverhaal te schrijven waar we dag in dag uit aan werken”, vertelt de zaakvoerder.

De opportuniteit om ondernemer te worden kwam als bij toeval op zijn pad. “Ik werkte een zestal jaar in een multinational binnen dezelfde sector. Ik was vaak bezig met uitdagende projecten, maar ik merkte toch dat mijn ambitie verder reikte. De Lift was een van de bedrijven waarmee ik concurreerde.”

9.500 liften in continu beheer

Ooit al in een lift gestapt die onderhouden wordt door De Lift? De kans is groot, want hun klantenbestand bestaat voor 80% uit residentiële klanten. De andere 20% varieert van scholen over winkelcentra tot kantoorgebouwen. “Binnenkort komt ook nieuwbouw in het rijtje. Dit is mogelijk sinds de eerste twee investeerders eruit zijn gestapt en de Spaanse familiale liftenfirma Fain aansloot als nieuwe investeerder. Dit betekent meteen meer kennis in huis, extra financiële steun én de mogelijkheid om eigen liften te installeren.”

De groeispurt kwam zowel organisch als via acquisities, van West-Vlaanderen tot Brussel. Ze zien niet enkel hun liftenpark exponentieel groeien, maar ook het aantal medewerkers, omzet en EBITDA. “Bij overnames kijken we steeds strategisch voor firma’s gelegen in een regio waar we nog niet actief zijn. Zo kan je in een nieuwe regio sneller groeien, want je hebt al een klantenbestand én ervaren medewerkers in dienst”, vertelt Arne. 

Op dit moment staat de teller van het liftenpark op 9.500 liften. “Dit zijn liften die in continu beheer zijn. Van dit aantal kwamen er 3.000 via acquisities en 6.500 via organische groei. Toen we tien jaar geleden startten, was het idee om tegen 2020 een 3.000-tal klanten te hebben, die kpi behaalden we al na vier jaar. De verwachtingen zijn dus ruimschoots overtroffen. We blijven ervoor gaan en investeren alle winst steeds in ons bedrijf. Op dit moment doen we actief marktonderzoek in Nederland, Duitsland en Scandinavië. We zijn klaar voor de volgende stap richting het buitenland.” 

Cultuurfit

Het overnemen van lokale, kleinere spelers is natuurlijk niet evident voor de vaste groep medewerkers. De bedrijfscultuur kan namelijk enorm verschillen. Een cultuurfit is belangrijk voor Arne om verdere groei te kunnen verwezenlijken. “Het werkgeluk van onze mensen is belangrijk, vandaar dat we nieuwe mensen direct integreren in ons bedrijf en gezamenlijk werken aan de teamprogressie. Dit najaar organiseerden we bijvoorbeeld een boottocht met BBQ voor iedereen. Ik merk echt dat het een hechte bende is. We zijn een open bedrijf en gaan voluit voor groei. Dit groeiverhaal triggert onze mensen iedere dag opnieuw.” 

Arne probeert ook zo vaak mogelijk de vijf kantoren te bezoeken. “Op die manier behouden we de eenheid en weet ik wat er leeft. Ik ben enorm fier op onze mensen, zij zijn de reden waarom we zo’n mooi groeipad konden afleggen.”

We zijn een open bedrijf en gaan voluit voor groei. Dit groeiverhaal triggert onze mensen iedere dag opnieuw”

Arne Vandenberghe, mede-eigenaar van De Lift

Digitaliseren, iedereen mee?

Arne is grote fan van efficiënte processen. Naast de integratie van (nieuwe) medewerkers, is de medewerkers meenemen in het digitalisatieverhaal een uitdaging. In de beginfase van De Lift werd er enkel gewerkt via een interne database. Ondertussen hebben ze een aantal succesvolle digitalisatieprojecten afgerond, waaronder de implementatie van een ERP-pakket. “We gebruiken dit voor hr, projecten, commerciële en financiële opvolging. We hebben ook een geïntegreerde applicatie gebouwd voor onze techniekers. Via de app sturen we belangrijke updates en wordt hun planning automatisch opgemaakt. Op vlak van digitalisering zijn er continu nieuwe lopende projecten om op die manier een digitale voorloper in onze sector te blijven.”

Zo’n flow vraagt om een goed changemanagement. “Een strategie rond change is heel belangrijk. We ondersteunen hen zo goed mogelijk in dit proces. We blijven hen opleiden en zetten werkgroepen op met mensen van diverse relevante functies. Op die manier hebben ze inzage in de werking. We worden ondersteund door zowel externe partners als onze eigen interne medewerkers om dit te kunnen bolwerken.”

(lees verder onder de foto)

 

Juniors welkom

Hoewel de retentie goed zit, zorgt de war for talent ervoor dat de groei op dit moment minder snel gaat dan wat er mogelijk is. “Indien we sneller zouden kunnen aanwerven, zouden we ook meer opdrachten kunnen binnenhalen. Doordat het moeilijk is om goeie extra mensen te vinden, moeten we de groei nu meer gecontroleerd houden en helaas sommige grote opdrachten weigeren”, geeft de zaakvoerder toe. 

“We zijn hier ook transparant over tegen onze klanten. Beter zo communiceren dan een slechte service verlenen.” 
Een reden te meer waarom Arne bij overnames van andere bedrijven de bestaande equipe zo veel mogelijk wil behouden. “Ik vind het zeer belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk aan boord blijft. We werken in een zeer technische sector waarbij het niet evident is om personeel te vinden. We zijn zeker ook bereid om junior profielen aan te nemen. Zolang de interesse en motivatie maar goed zitten. Wij leiden ze dan wel op de werkvloer op.”

Nauwelijks pannes

De Lift onderscheidt zich naar eigen zeggen van andere liftenfirma’s door hun optimale service. “We focussen ons op het onderhoud van alle soorten liften en merken. Vanuit de markt was de roep naar die overkoepelende kennis groot. Bestaande liften moeten hun onderhoud krijgen en kunnen al eens in panne vallen. Die service bieden we aan een marktcorrecte prijs en met de nodige expertise. Per lift zitten we gemiddeld aan 1,4 pannes per jaar. Bij de grote spelers in de markt ligt dit gemiddelde veel hoger. Voor ons een extra bevestiging dat we goed bezig zijn. In iedere provincie hebben we 24/7 een wachtdienst. Dus geen zorgen, wij bevrijden je binnen het uur uit een lift”, lacht Arne.

Ben je ondernemer van een bedrijf met minstens 50 werknemers en zoek je een klankbord?

Dan is Voka Plato Flow misschien iets voor jou. Deel  jouw ervaringen met gelijkgestemden, laat je inspireren door ondernemersgetuigenissen en pak jouw strategische uitdagingen aan. 

Meer info? Contacteer miel.kurris@voka.be

Contactpersoon

Miel Kurris

Innovatie - Groeitrajecten

Artikel uit publicatie