Architecten worden gedreven bouwcoachen

23/11/2018

Plato“Dankzij het Plato-traject van Voka staan we waar we nu staan.” Aan het woord is Ir.-Architect Frank Roobaert (40), die samen met architect Maarten Meerts (36) zaakvoerder-oprichter is van ‘Helon Architecten’ uit Sint-Pieters-Leeuw. Het architectenbureau bestaat uit een team van acht mensen dat jaarlijks een vijftigtal projecten succesvol afwerkt. De portefeuille is heel gevarieerd: tot de helft van de projecten worden gerealiseerd bij bedrijven, ruwweg één derde bij particulieren. Ondernemerschap staat bij Helon Architecten centraal. “Want een bouwproject is elke keer een onderneming op zich”, zegt Roobaert.

Tekst en beeld: Joris Herpol

Frank Roobaert en Maarten Meerts richtten in 2009 ‘Helon Architecten’ op in Halle. ‘Helon’ staat voor ‘Helder Ontwerpen’ omdat ze steeds klare taal willen spreken, ook in hun architectuur. De zaak kende succes en wist steeds meer projecten te realiseren. De groei is volgens Frank Roobaert voor een groot stuk te danken aan het feit dat hij trouw ‘Platonist’ is bij Voka. “Het Plato-traject heeft ons geholpen om onze organisatie efficiënter uit te bouwen”, zegt Roobaert. “Dankzij het Lerend Netwerk van Voka, waar kennisoverdracht, ervaringsuitwisseling en netwerking centraal staan, ging er een hele wereld voor me open. Ik ben zelf technisch-creatief geschoold en om dat te rijmen met goed ondernemerschap, kan je best wat ondersteuning gebruiken. Die kan je zeker vinden door deel te nemen aan het Plato-traject. Ik kan het de ondernemers echt aanraden. Het is een combinatie van opleiding met onmiddellijke terugkoppeling naar medeondernemers. Het is niet enkel een bron van kennis, maar ook van motivatie en inspiratie.”

Groepsagenda

Het Plato-traject start met een kennismakingsdag. “Je leert tijdens deze dag de andere deelnemers van je Plato-groep op een informele manier kennen. Elke groep bestaat uit 15 à 18 ondernemers, kaderleden of professionele medewerkers”, gaat Frank Roobaert verder. “De doelstellingen en de groepsagenda worden uitgetekend en dat vormt meteen de basis voor de thema’s van de maandelijkse bijeenkomsten. Het is ook heel verrijkend dat je met specifieke vragen of problemen bij je Plato-meters of –peters terecht kan. Ik vind het heel sterk hoe Voka de juiste mensen bij elkaar weet te zetten in de verschillende groepen. Verschillende activiteiten, verschillende karakters, maar altijd wel gemeenschappelijke elementen in hun verhaal waardoor telkens weer een dynamische groep ontstaat.” 

"Een klankbord is voor een ondernemer ontzettend belangrijk. De tijd die je investeert in analyse, win je sowieso terug door efficiënter ondernemerschap."

“Het Plato-traject dat ik volg, duurt zo’n jaar. Maar ik teken elke keer bij, omdat het steeds een nieuwe ervaring is. Je beslist als groep de onderwerpen waarover je het wil hebben. Momenteel volg ik het traject ‘Algemeen Strategisch Management’ waardoor de topics uiteenlopend zijn: strategie, marketing, kennisbeheer, financieel beleid ... Het traject loopt nog enkele maanden, maar ik heb nu al beslist om ook aan een volgend Plato-traject deel te nemen. Je komt telkens in een andere groep terecht met ondernemers die zoeken naar instrumenten om hun zaak succesvol te beheren. Sessies kunnen met een spreker of coach zijn, die meestal door de Peters, Meters of Voka worden voorgedragen, maar je kan ook sessies voorzien die meer als workshop zijn opgevat of zelfs op basis van een getuigenis. Ongeacht de aard van de sessie is de terugkoppeling onder de Platonisten er altijd bij. Dat klankbord is ontzettend belangrijk. Je deelt heel veel informatie met je mede-Platonisten. En niet onbelangrijk: ‘What happens at Plato stays at Plato’. Zo ontstaat een grote vertrouwensband en wordt alle expertise van iedereen maximaal gedeeld. Ideeën, vragen, knelpunten: we smijten het in de groep en na zo’n sessie als ik naar huis rij, dan denk ik terug aan al die ideeën en broeit er een nieuw plan om zaken anders aan te pakken.”

Positiever denken

“Het Plato-traject helpt je ook om positiever te denken en vormt mee je ingesteldheid als ondernemer. Je ziet sneller opportuniteiten en leert kansen te grijpen als ze zich voordoen. Je leert hoe je het best communiceert en hoe je ertoe kan bijdragen dat mensen zich goed voelen in hun vel. Ook dat is ondernemerschap. Het geeft je bovendien de kans om even afstand te nemen van de werkvloer en via een ‘helikopterview’ de zaak te overschouwen. Van aan de zijlijn analyseer je of alle processen in je onderneming op koers zitten. Zit het goed met de marketing, de financiën, het personeel? Waar kunnen we bijsturen? De tijd die je investeert in het Plato-traject win je sowieso terug dankzij efficiënt ondernemerschap.”

Klant belangrijker dan project

Helon Architecten is dan ook ‘geen gewoon’ architectenbureau. Roobaert: “Er zijn evenveel soorten architecten als er mensen zijn. Maar voor ons moet er een ‘match’ zijn. De klant is in feite belangrijker dan zijn project. We kunnen een perfect project afleveren, maar wat ben je ermee als de klant er zich moeilijk in kan vinden of als het een moeizaam bouwproces was? We koppelen daarom heel sterk terug naar onze klant. We zijn niet alleen architect, maar ook bouwcoach. We confronteren klanten soms met zaken die niet kunnen en dan sturen we bij. Elk project is een onderneming op zich en ook een uitdaging.” 

Zo realiseerde Helon Architecten bijvoorbeeld een opmerkelijk project aan de Grote Gete in Hoegaarden. Roobaert: “‘Molen Celis’ was een speciaal project. Het is een vrij uitzonderlijke watermolen omdat quasi de gehele installatie bewaard is gebleven. We kregen van Onroerend Erfgoed ook de toestemming om af te wijken van historische accuraatheid om een energieopwekking aan de Molen te kunnen koppelen, goed voor het stroomverbruik van een tiental gezinnen.” En dat is niet alles. Helon Architecten realiseerde ook de uitbreiding van 4.500m² voor een nieuwe moderne bottelarij voor de brouwerij Lindemans. “We zijn ook erg trots op het project van Volvo Sterckx te Halle, een erg mooi gebouw dat helemaal de identiteit van Volvo uitademt. Dit was een erg sterke samenwerking met de bouwheer en de aannemer want er was wel wat tijdsdruk op het dossier. Dat er zo’n geslaagd project uit voortkwam, getuigt van de gedrevenheid van alle partijen.” 

“Waar we hier enorm naar uitkijken is de restauratie van Villa Servais, een uitzonderlijk monument in Halle, waar je de geschiedenis in de lucht kan proeven. Dit project wordt een unieke combinatie van liefde voor erfgoed en gedegen ondernemerschap. De klant werkte op basis van een sterk businessmodel een prachtige restauratie uit. Momenteel lopen er al voorbereidende werken opdat de restauratie volgend jaar kan aanvangen. Het zijn maar enkele voorbeelden, maar het geeft wel aan dat we een echt allround architectenbureau zijn met de meest uiteenlopende projecten in onze portefeuille. We doen niet enkel kmo-gebouwen of restauraties zoals ik nu vermeldde, maar we staan vooral ook sterk in de residentiële sector: onze actieve dossiers zijn momenteel goed voor 280 woningen en er zitten er nog eens 100 in de pipeline. In dergelijke dossiers, waar architectuur strak te verzoenen is met een afgelijnd budget, staan we erg sterk.”

Enthousiasmeren

Wat zijn de toekomstplannen van Helon? Roobaert: “We zijn altijd hard op groei gericht, maar nu gaan we eerst onze organisatie herschrijven om de gerealiseerde groei te verwerken en aan te houden. Groei realiseer je met de hele ploeg samen en die is ook inhoudelijk te bekijken. We werken aan een nieuw businessplan om dat aan te pakken. We willen werken aan de pijlers van onze eigen werking: optimaliseren van de teamwerking, opbouwen van duurzame klantenrelaties en doorlopende kennisopbouw. De bedoeling is dat we onze klanten weten te enthousiasmeren voor hun bouwproject. Als we zelf positief in ons beroep staan, vinden we er ook veel voldoening in dat onze klanten die positiviteit kunnen delen."
 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie november 2018.