Skip to main content
  • Nieuws
  • AppSaloon over Accelero: “Het legt de meetlat naast je onderneming”

AppSaloon over Accelero: “Het legt de meetlat naast je onderneming”

  • 01/09/2021

AppSaloon ontwikkelt PHP-toepassingen op maat van de klant. Gedreven door een pure passie voor het vak leveren ze mooie producten, maar de inherente groeidrijfveer vraagt de nodige aanpassingen in hun bedrijfsstructuur. Om dat in concrete banen te leiden, namen ze deel aan Accelero, een begeleidingstraject voor snelle groei. We spraken met managing director Toon Nelissen over hun ervaringen en groeiperspectief.

Logo vlaio

Hoe zag jullie groeitraject er tot nu toe uit? 

“Mijn vennoot en ik zijn tien jaar geleden gestart, puur vanuit de motivatie om software te ontwikkelen. We wilden echter niet als freelancer werken of in een groot bedrijf terecht komen, maar liever in een zo ‘plat’ mogelijke organisatie werken.  Vanuit dat idee zijn we passende projecten gaan zoeken. Maar er was wel degelijk een groeidrijfveer aanwezig, vooral het verlangen naar een groter team en daarmee de mogelijkheid om grotere projecten aan te kunnen. Van daaruit werd AppSaloon geboren.”

“Aanvankelijk ontwikkelden we de website voor de bakker op de hoek, later zijn we meer applicatieontwikkeling op maat voor KMO’s gaan doen. We zijn blijven zoeken naar de juiste marketfit en hebben veel moeten bijsturen. En nog altijd: het laatste jaar zijn we meer gaan focussen op bredere dienstverlening in PHP-development, want daar is momenteel meer en beter werk in te vinden.” 
 

Waar liggen jullie groeiambities? 

“Vandaag zijn we met elf medewerkers. Dat hoeven er van ons geen 100 te worden, maar wel graag 15. We willen dat het bedrijf zo vlak mogelijk blijft. Je kunt echter niet groeien zonder klanten. In het verleden hebben we de fout gemaakt om groei te verwachten door simpelweg meer werk binnen te halen en meer mensen aan te nemen. Maar als dat niet het goede werk is of de juiste klanten, dan is je groei niet duurzaam. Onze ideale klant scherpstellen, is dus enorm belangrijk en één van de redenen dat we in Accelero gestapt zijn. Binnen het traject is het belang van klantsegmentatie heel duidelijk geworden en daar zijn we vandaag volop mee bezig.”
 

De wisselwerking met andere ondernemers is goud waard.

Wat was een significante horde die jullie al hebben genomen?

“Als ik nu terugkijk hebben we eigenlijk relatief lang met het water aan de lippen gewerkt, financieel gezien. En dat lukte wel, waardoor je op den duur gaat denken dat dat normaal is voor jouw business. Ik was er echter nooit helemaal tevreden mee, maar vond geen oplossing bij onszelf. Maar de oplossing is juist: naar buiten gaan en advies inwinnen van anderen. Met Accelero hebben we die trend absoluut doorbroken. Onze financiële situatie is vandaag veel sterker omdat we ons verdienmodel onder de loep hebben genomen en de feedback hebben geïmplementeerd. Dat heeft ons enorm veel rust én vrijheid gegeven.”

“Daarnaast hebben we onze managementstructuur en HR aangepakt – twee zaken die ook nooit af zijn. Het blijft prioritair dat iedereen hier in de eerste plaats graag werkt. Dat is nog altijd onze core. We doen bijvoorbeeld geen overuren. Als iets niet lukt tussen 9u en 17u, dan klopt er iets niet in de manier waarop we onze business draaien. Dat maakt dat je af en toe iets minder flexibel bent, maar tot op vandaag lukt het zo. En dat maakt dat iedereen hier ook écht supergraag werkt.”
 

Welke groeihefbomen zie je voor AppSaloon? 

“Op dit moment zijn we vooral bezig met onze klantsegmentatie en dat is ook direct de grootste uitdaging. Daarnaast voelen we een nood om meer projectmanagers (PM) in te schakelen. Het is echter niet zo gemakkelijk om een nieuw persoon aan het roer te zetten in onze vlakke structuur. Het team moet de PM leren vertrouwen, andersom moet de PM 100% mee zijn in onze filosofie. De juiste profielen vinden én laten landen in het team is een spannende uitdaging, maar gaat onze capaciteit wel naar een volgend level tillen. Anderzijds maak ik het misschien wel groter in mijn hoofd, want ons huidig team is ook zeer capabel om te helpen bij de juiste selectie.” 
 

Mensen moeten niet harder werken, maar slimmer.

Wat vond je de grootste meerwaarde van jullie deelname aan Accelero?

“Het proces van groepswerk was heel interessant. Je kunt sparren met de anderen en er is constant een wisselwerking. Het ene moment ben je expert met interessante informatie, het volgende moment ben je een leerling van de ander.”

“De groep waarin je werkt is sowieso relevant, want het zijn allemaal bedrijven van gelijksoortige grootte en type organisatie. Dat schept snel een band en de uitwisseling van ervaringen volgt daar vrij natuurlijk uit voort. Na een weekend samen werken kom je volgeladen terug en kan je direct de nieuwe informatie gaan implementeren. Alle kleine dingen die je meeneemt van een andere ondernemer, dat is echt goud waard.”  

“Accelero verschilt van andere begeleidingstrajecten omdat het een stok achter de deur zet. Je gaat direct aan de slag met een idee en wordt uitgedaagd in je implementatieproces. Het resultaat wordt gecheckt en indien nodig krijg je handvaten voor aanpassingen. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je eigen bedrijf, maar Accelero legt er als het ware de meetlat naast.” 
 

Klantsegmentatie is heel belangrijk om duurzame groei te realiseren.

Kun je een voorbeeld geven van iets dat jij hebt geadviseerd aan een andere ondernemer? 

“Aan een zaakvoerder die zijn dag niet rond kreeg met 14 uur werk heb ik eens de tip gegeven om een office manager aan te nemen. Dat hebben wij een aantal jaar geleden gedaan en dat geeft zoveel rust. Je investeert daarmee in meer vrijheid en ruimte om terug aan je zaak  te werken. Als je dat nog niet eerder hebt gedaan, kun je lang over zo’n beslissing twijfelen. Maar de ervaring leert dat het een grote meerwaarde is, en op basis van die ervaring kun je een ander ook dat duwtje in de rug geven.” 
 

Heb je nog een tip voor andere groeiondernemingen? 

“Zeker: overweeg Accelero. Dat is echt een goede spiegel voor je bedrijf. Er bestaan veel soorten klankbordgroepen voor ondernemers, maar Accelero zorgt ervoor dat je er ook effectief iets mee doet. Het houdt je accountable. Je staat lang genoeg voor die spiegel en kijkt er echt diep in. En daar kan alleen maar iets goeds uit komen.” 

“Vaak zeggen mensen: we gaan harder werken. Maar laat harder werken nu het laatste zijn wat mensen moeten doen; mensen moeten slimmer werken. Met een mindset van achter de wortel aan te lopen ga je alleen maar harder hollen. In plaats daarvan kan je beter even stil staan en een andere manier zoeken om vooruit te gaan. Accelero is zo’n manier: het schept tijd om aan je zaak te werken in plaats van in je zaak.” 
 

Is jouw bedrijf klaar voor significante groei en business development?
Dan ben je bij Accelero aan het juiste adres. 

Lees meer over Accelero

Boost de groei van je bedrijf!

Boost de groei van uw bedrijf met Accelero, een traject gericht op snelgroeiende bedrijven met een omzet tussen 1 en 5 miljoen euro die de ambitie hebben om over meerdere jaren heen te groeien met meer dan 20 % per jaar. Meer informatie?

IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
Propaganda
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo