Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Antwerps ondernemersduo lanceert vier nieuwe AI-producten

Antwerps ondernemersduo lanceert vier nieuwe AI-producten

  • 05/07/2023

Op vier maanden tijd lanceerden Nick Haverals en Rik Van Kerckhoven met hun AI Development Studio BlackBear maar liefst 4 gloednieuwe AI-producten. Ze gaven ChatGPT een geheugen en gebruikten het razend populaire model van Open AI om onder andere een chatbot te bouwen en Twitteraars te voeden met kant-en-klare tweets. “Plots zagen we het potentieel om echte businessproblemen op te lossen met AI. We zijn een klein half jaar geleden beginnen te experimenteren met ChatGPT, en nu beschouwen bedrijven ons al als expert.”

 Haverals en Van Kerckhoven stampten vijf jaar geleden samen een growth agency uit de grond. Purple Panda is ondertussen uitgegroeid tot een onderneming van tien mensen. Zo kregen de twee founders een half jaar geleden wat ademruimte om te beginnen experimenten met artificiële intelligentie.

“ChatGPT was bijna van de ene dag op de andere de talk of the town. Iedereen begon ermee te experimenteren, wij zagen meteen heel wat mogelijkheden om daar andere tools op te bouwen”, vertelt Haverals. “De eerste was TwitterGPT, een Chrome-extensie die we in januari hebben gelanceerd. Het is een assistant om te reageren op Twitter en later ook op LinkedIn. Als je een tweet of een post ziet waar je op wil reageren en zelf geen inspiratie hebt, doet TwitterGPT net zoals ChatGPT suggesties. Je kan kiezen voor fun, cool, insightful,…”

Product Hunt, een Amerikaanse website die elke dag nieuwe techproducten belicht, zette TwitterGPT in de spotlights. Haverals: “Binnen de kortste keren hadden we 2.500 gebruikers die samen meer dan 10.000 tweets genereerden. Kort daarna hebben we InstaNovel gelanceerd. Daarmee kan je met één prompt een boekje maken, in verschillende hoofdstukken en met illustraties bij de tekst.”

Twee leuke tools waren daarmee geboren maar de twee jonge ondernemers bleven op hun honger zitten en gingen een stapje verder. “We zijn wat dieper beginnen nadenken: wat als je dat GPT-model nu eens kan voeden met je eigen data? Dan kan je op een snelle, toegankelijke manier een chatbot bouwen. Helemaal Do It Yourself.”

Chunky was geboren, het derde AI-product op amper drie maanden tijd! “Door data te scrapen en de chatbot te trainen, kan je ook opdrachten meegeven”, legt Van Kerkckhoven uit. “Moet die chatbot klanten informeren over je producten? Leads genereren voor je volgende event? Je kan er ook een assistent van maken voor intern gebruik."

Chunky was een kantelpunt, laat Haverals weten. “Plots zagen we het potentieel om echte businessproblemen op te lossen met AI. De twee techondernemers denken dat daar groeikansen liggen: in de combinatie van nieuwe AI-producten blijven lanceren en tegelijkertijd producten op maat van specifieke bedrijven maken. Innovatie en consulting. “AI is nog nooit zo toegankelijk geweest, maar de technologie is tegelijkertijd overweldigend en chaotisch voor bedrijven. Wij willen hen tonen hoe ze in die chaos oplossingen kunnen vinden voor heel concrete problemen waar zij op botsen.”

Na TwitterGPT, InstaNovel en Chunky volgde in april nog een vierde product: MemoryGPT. “De naam zegt het al: we geven ChatGPT een geheugen”, legt Van Kerckhoven uit. “Voordien moest je elke keer opnieuw aan ChatGPT uitleggen wie je bent, waar je werkt, wat je doet. MemoryGPT onthoudt dat allemaal, zodat je die stappen kan overslaan en van ChatGPT meteen suggesties op maat krijgt.”

Haverals en Van Kerckhoven brachten hun vier AI-tools samen in één nieuwe onderneming die ze Black Bear doopten. “We zijn nu rustig aan het kijken welke richting we uit kunnen gaan”, zegt eerstgenoemde co-founder. “Maken we een echt bedrijf van Black Bear? Moeten we financiering ophalen? Alles kan, niets moet.”

Lees het volledige artikel via de site van Bloovi

Ontdek ons starterstraject

Bryo, de starterwerking van Voka Antwerpen-Waasland

imu - vzw - Uzbrussel
Proximus
AW_Welt_6stappenplan
imu - vzw - Altez