Skip to main content
  • Nieuws
  • “Anticiperen en scenarioplanning worden cruciaal bij strategic sourcing.”

“Anticiperen en scenarioplanning worden cruciaal bij strategic sourcing.”

  • 30/09/2021

In vele sectoren ondervinden bedrijven momenteel bevoorradingsproblemen. De Brexit, handelsconflicten, protectionistische maatregelen en uiteraard de coronacrisis zijn hiervan de oorzaak. Fitor Pajazitaj, hoofd supply chain bij het Beringse Arcomet/Uperio en Global Ambassador Kosovo bij Voka - KvK Limburg, wordt dagelijks geconfronteerd met deze problematiek. Welke tips heeft hij voor collega’s om een zo toekomstbestendig mogelijke aankoopstrategie uit te werken?

Aan de slag bij wereldleider in bouwkraanoplossingen

Vanuit Paal-Beringen is Arcomet, gespecialiseerd in torenkranen en snelmontagekranen, de afgelopen decennia uitgegroeid tot een van de grootste kraanverhuurders in de wereld. Fitor geeft tekst en uitleg: “Naast verhuur is Arcomet ook actief als producent van een uitgebreid gamma snelmontagekranen die te koop aangeboden worden. Arcomet is een onderdeel van het Franse Uperio Group, dat wereldwijd in de top 5 staat van grootste verhuurders van bouwkranen."

“In januari 2021 ging ik aan de slag als hoofd supply chain. Mijn takenpakket was en is heel ruim en gevarieerd. Samen met mijn collega’s moet ik ervoor zorgen dat de toeleveringsketen van grondstoffen en materialen niet onderbroken wordt, zodat de onderneming steeds op volle kracht kan blijven produceren en verkopen of verhuren. Als je weet dat een bouwkraan soms tot 600 à 700 verschillende onderdelen kan bevatten, die op hun beurt samengesteld zijn uit verschillende componenten, dan begrijp je dat het een hele uitdaging is om steeds een vlotte en tijdige toelevering te realiseren.”

Van alle markten thuis

Een onderneming als Arcomet is bij uitstek een wereldspeler, zowel op het vlak van import als export. Fitor: “Globalisering is voor onze business geen loos begrip. Onze benodigde materialen en componenten worden aangeleverd vanuit alle werelddelen. Tegelijk verkopen en verhuren we onze kranen in heel wat landen, zowel in Europa als wereldwijd. Met een business die ver over de landsgrenzen reikt, worden we dus ook dagelijks geconfronteerd met potentiële risico’s en kwetsbare plekken in internationale handel en bevoorrading."

“Ik raad aan om in te zetten op langetermijn-contracten met leveranciers, zeker voor key components.”

Fitor Pajazitaj, hoofd supply chain bij Arcomet

Coronapandemie als game changer

Hoe ervaarde Fitor de coronapandemie? “Zoals voor vele andere bedrijven had de pandemie een zware impact op de business van Arcomet. We werden geconfronteerd met bevoorradingsproblemen, stijgende prijzen en planningen die voortdurend bijgestuurd moesten worden. Niemand had deze crisis zien aankomen. De productie in ons bedrijf viel gelukkig nooit stil, maar we moesten de productie soms wel grondig reorganiseren. Want als je productieplanningen opmaakt op basis van leveranciersbevestigingen – die precorona meestal correct nageleefd werden – dan is het alle hens aan dek als een acute crisis die vertrouwde setting overhoop haalt.”

Omgaan met nieuwe realiteit

Waar ziet Fitor momenteel de grootste knelpunten in zijn job? Welke elementen vormen een (al dan niet) structurele bedreiging voor strategic sourcing? Hij somt de belangrijkste op: “Het huidige wereldwijde tekort aan grondstoffen en materialen – zoals bijvoorbeeld computerchips en staalproducten – is een belangrijk knelpunt. Tegelijk zien we een enorme stijging van grondstofprijzen, omdat wereldspelers niet aan de vraag kunnen voldoen. Dat onevenwicht tussen vraag en aanbod jaagt de tarieven de hoogte in. Ik vind het verontrustend dat we zelfs na anderhalf jaar corona nog geen normalisering zien. Daarnaast kampen we wereldwijd ook met een verstoorde containertrafiek – met alle gevolgen vandien – én de nood bij heel wat firma’s om meer mensen en middelen in te zetten in het bijsturen van hun strategisch aankoopbeleid.”

Tips voor een performante aankoopstrategie

Welke (voorlopige) lessen trekt Fitor uit de voorbije woelige jaren, van Brexit tot corona? “Meer dan ooit hechten ondernemingen extra belang aan leverbetrouwbaarheid van hun leveranciers. Terwijl vroeger de aankoopprijs de hoofdbekommernis was, willen ondernemers nu dat de bedrijfscontinuïteit en interne productiecapaciteit gevrijwaard blijven. Als tweede tip geef ik mee om werk te maken van langetermijncontracten met leveranciers, zeker voor key components. Deze aanpak geeft je ook de mogelijkheid om scherpere prijzen te onderhandelen. Bij onderhandelingen stuur ik steeds de productieforecasts mee, zodat onze leveranciers hiermee rekening kunnen houden.” “Ook zeer belangrijk bij strategic sourcing is het maken van een degelijke scenarioplanning. Het maken van noodplannen biedt je de kans om alternatieve pistes te bewandelen als er (onverwachte) incidenten of crisissen opduiken. Het werken met langetermijncontracten is geen synoniem met het niet achter de hand hebben van een plan B. Anticiperen is dus de boodschap, in plaats van handelen als het al te laat is voor actie.”

Global Ambassador voor Kosovo

Fitor Pajazitaj is afkomstig van Kosovo en woont sinds 1999 in België. Hij klopte zelf bij Voka aan om Global Ambassador voor Kosovo te mogen worden. “Ik heb ondertussen al veel bedrijven geholpen met hun douaneformaliteiten: deels door kennis door te geven, maar ook door mijn contacten in Kosovo voor hen aan te spreken. Ik help bedrijven ook bij het vinden van de juiste lokale handelspartner die hun product kent en kan helpen vermarkten.” Volgens Fitor is zakendoen in Kosovo vrij eenvoudig: “Zakenmannen zijn correct en verwachten hetzelfde van jou. Daarnaast hechten ze ook veel waarde aan persoonlijk contact. Zowel bij de eerste kennismaking als bij een vergadering praten ze het eerste uur graag over koetjes en kalfjes. Die informele gesprekken bevorderen de persoonlijke band. Over het algemeen hanteren ze dus echt geen harde stijl van zakendoen,” aldus Fitor. Wat zijn volgens hem de grootste voordelen van Kosovo? “Allereerst is het niet ver. Daarnaast is de euro ook de handelsmunt, wat handeldrijven makkelijker maakt. Er heerst wel een grote werkloosheidsgraad. Maar tegelijk is 70 procent van de bevolking jonger dan 35 jaar. Al die mensen zijn op zoek naar werk en voor bedrijven betekent dat dat ze veel vacatures kunnen invullen tegen een relatief lage arbeidskost.” 

 

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo