Skip to main content

Andocor wil vooruit

  • 15/03/2022

Andocor is een honderd procent Belgisch familiebedrijf actief op het gebied van cardiovasculaire chirurgie en anesthesio- logie. Vanuit de splinternieuwe vestiging op De Kluis in Hoogstraten vervaardigen ze in ultramoderne cleanrooms hartkatheders en canules van hoge kwaliteit die gebruikt worden tijdens openhartoperaties. “De volgende drie jaar willen we met Andocor enorm groeien”, zegt CEO Patrick Rosa. “Het doel is onze omzet in deze periode te vervijfvoudigen. Vandaag beleveren we ongeveer 5% van de markt, dat moet 20 tot 25% worden.”
 

Het zijn half februari drukke tijden voor de mensen bij Andocor. Patrick Rosa en zijn team zijn amper bekomen van een stresserende verhuis, wanneer het alle hens aan dek is omdat – aangezien de piek van de vijfde coronagolf achter de rug is – de ziekenhuizen hun reguliere zorg terug opschroeven. “De ziekenhuizen moeten geen IC-bedden meer reserveren voor coronapatiënten”, vertelt Patrick Rosa. “Hierdoor kunnen de dokters heel wat ingrepen die ze eerder moesten uitstellen eindelijk inplannen en uitvoeren. We hopen echt dat de pandemie nu onder controle is en dat eventuele volgende golven geen invloed meer gaan hebben op de reguliere zorg in de ziekenhuizen. Want de coronacrisis speelde Andocor en zusterbedrijf Romed de voorbije twee jaar al meer dan genoeg parten."
 

Hartkatheders en canules

Om dit te begrijpen moeten we het even over de historie van de twee bedrijven hebben. “In 1989 heb ik Romed, een distributiebedrijf voor medisch materiaal, opgericht”, blikt Patrick Rosa terug. “We vonden een pand in Zoersel en gingen aan de slag. Aanvankelijk verdeelden we enkel materiaal dat medici gebruiken tijdens cardiochirurgie. In de loop der jaren hebben we het gamma echter stevig uitgebreid en vandaag verdelen we binnen de Benelux medische benodigdheden voor hart-en vaatchirurgie, algemene chirurgie en plastische chirurgie. Daarnaast richten we met Romed operatiekwartieren in met gespecialiseerd meubilair en andere medische toestellen, zoals microchirurgische operatiebrillen of verlichting voor chirurgen en tandartsen. Omdat ik merkte dat er in het veld van de cardiovasculaire chirurgie en anesthesiologie nog heel wat noden waren, richtte ik eind jaren negentig van de vorige eeuw ook Andocor op. Dit is een echt medisch productiebedrijf. Met Andocor ontwikkelen en produceren we hartkatheders en canules van zeer hoge kwaliteit, die gebruikt worden tijdens openhartoperaties. Dit zijn – heel simpel uitgelegd - buisjes die tijdens een operatie tijdelijk in het lichaam ingebracht worden. Dit om bloed aan en af te voeren naar de hart-longmachine, die tijdens de ingreep de functie van het hart en de longen overneemt. Via de katheders en canules krijgt het lichaam zuurstof en kan de CO2 afgevoerd worden. Onze producten verdelen we – via Romed – in de Benelux, maar via andere distributiebedrijven ook over heel West- en Oost-Europa, in het Midden-Oosten en in Azië. Romed en Andocor zijn nog steeds een 100% familiebedrijf en het is de bedoeling dat dit nog lang zo gaat blijven. Mijn twee dochters zijn intussen actief in het bedrijf en ze tonen dagelijks dat ze over het juiste ondernemers-DNA beschikken.”
 

Het aan boord houden van onze mensen was topprioriteit. We wilden dus absoluut in de regio blijven.

De Kluis

De hartkatheders en canules produceert Andocor intussen al meer dan twintig jaar in de Kempen. “Aanvankelijk in onze vestiging in Zoersel”, vertelt Patrick Rosa. “Maar door de groei van zowel Romed als Andocor was daar niet meer voldoende ruimte beschikbaar. In Zoersel zaten we echt aan het maximum, meer omzet konden we daar echt niet meer aan. En aangezien we – zeker met Andocor – ambitieuze groeiplannen hebben, was verhuizen de enige oplossing. Zo begon in 2019 de zoektocht naar een nieuwe locatie, wat nog niet zo’n simpele opdracht was. We wilden absoluut in de regio blijven, aangezien het aan boord houden van onze mensen de topprioriteit was. Onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal, zij moesten dus zeker meeverhuizen. Ook wilden we een voldoende groot pand, zodat we toekomstige groei kunnen opvangen. Uiteindelijk kregen we de kans om 1 hectare industriegrond aan te kopen op de uitbreiding van industriezone De Kluis in Hoogstraten. Hier gingen we van start met de bouw van een state of the art industriegebouw met de nieuwste technieken en met ultramoderne cleanrooms.”

Andocor

Coronacrisis

Maar toen kwam het coronavirus en liepen de bouw- en verhuisplannen door logistieke problemen in de bouwsector stevige vertraging op. “Dat was aanvankelijk een streep door onze groeiplannen, maar achteraf gezien een geluk bij een ongeluk”, weet Patrick Rosa. “Door de coronacrisis moesten ziekenhuizen over de hele wereld de reguliere zorg uitstellen. De vraag naar onze producten daalde hierdoor met bijna dertig procent. Die daling, in combinatie met de 10 tot 15% afwezige medewerkers die we zelf tijdens de pandemie moesten opvangen, zorgde ervoor dat we tijdelijk opnieuw voldoende ruimte hadden in het oude gebouw. Was het nieuwe gebouw sneller klaar geweest, dan zouden we met een stevige overcapaciteit gezeten hebben.”

Dankzij het digitaliseren weten we exact welk onderdeel van welke batch afkomstig is en wat de vervaldatum is.

Automatisering en digitalisering

Begin 2022 – net op het moment dat de coronacijfers een duik naar beneden namen – was het pand in Hoogstraten voldoende afgewerkt om te verhuizen. “Die verhuis ligt nu helemaal achter ons en iedereen kan nu zijn draai beginnen vinden in het nieuwe gebouw”, vervolgt Patrick Rosa. “De mogelijkheden zijn hier oneindig veel groter dan in Zoersel. Om te beginnen ligt onze capaciteit hier nu al vijfmaal hoger. We hebben veel meer opslagruimte, beschikken over meer en betere cleanrooms – zodat we onze productie fors kunnen opdrijven en heel wat van onze processen zijn nu geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Producttracing is binnen onze sector zeer belangrijk en tot voor kort gebeurde heel veel bij ons nog op papieren werkbonnen. Dat was een zeer tijdsintensief proces en er was altijd een risico op menselijke fouten. Dankzij het digitaliseren van de processen in ons nieuwe gebouw zullen we nu alles kunnen scannen, waardoor we op ieder moment exact van elk onderdeel in een product weten van welke batch het afkomstig is en wat de vervaldatum is. Dankzij die digitalisatie kunnen we ook de logistieke stromen veel beter op elkaar afstemmen en onze klanten sneller en correcter beleveren.” Het nieuwe pand is uiteraard ook gebouwd met duurzame materialen en uitgerust met moderne technieken. “Ook dit levert ons heel wat extra troeven op”, zegt Patrick Rosa. “Met behulp van de goede isolatie en de zonnepanelen kunnen we het energieverbruik onder controle houden en dankzij het warmtenet – waarmee het hele bedrijventerrein is uitgerust – zijn we ook al helemaal klaar voor de toekomstige warmtetransitie.”

Andocor

Ambities

Andocor staat de komende jaren voor heel wat uitdagingen, de verhuis naar de nieuwe – state of the art – locatie komt dan ook geen dag te vroeg. “Medische producten moeten uiteraard voldoen aan zeer strenge regelgeving”, legt Patrick Rosa uit. “En deze wijzigt regelmatig. Zo vallen onze hartkatheders en canules sinds kort niet langer in klasse 2, maar in klasse 3 van de implantaten. Hierdoor moeten ze aan strengere eisen voldoen.
Het gevolg is dat onze R&D-afdeling aan de ontwerpen moest sleutelen, we andere materialen moeten gebruiken om ze te vervaardigen, maar ook dat ze opnieuw een kwaliteitskeuring en klinische evaluatie moeten doorstaan. Wat op zich goed is, want hierdoor tonen we opnieuw aan de markt dat
onze producten dankzij onze toewijding aan wetenschappelijk onderzoek en ons streven naar uitmuntendheid en kwaliteit nog steeds aan de hoogste normen voldoen. Daarnaast willen we ook nieuwe producten op de markt brengen. Zo gaan we ons in de toekomst ook richten op de minimaal invasieve hartchirurgie. Om producten hiervoor te ontwikkelen werken we samen met twee universitaire instellingen en diverse materiaaldeskundigen. Ook hebben we een aantal nieuwe patenten in de pijplijn zitten, waarmee we het gebruiksgemak van onze huidige en toekomstige producten kunnen verhogen. Dit is zeer belangrijk, aangezien ziekenhuizen de operatietijd steeds willen verkorten. Onze producten moeten dus inspelen op die trend.” Die innovaties zijn nodig om de ambities van het bedrijf waar te maken. “De komende twee jaar willen we ons personeelsbestand verdubbelen, van een dertigtal naar zestig à zeventig medewerkers”, vertelt Patrick Rosa. “In omzet willen we in drie jaar vervijfvoudigen. De capaciteit hiervoor is vandaag aanwezig, de markt gaan we moeten overtuigen. In de eerste plaats zullen we voldoende gekwalificeerde mensen moeten aantrekken om onze R&D-afdeling te versterken en in de productie zullen we zelf inzetten op het opleiden en trainen van nieuwe mensen. Om nieuwe klanten te bereiken maken we ook gebruik van digitalisatie. Zo hebben we intussen al webinars samengesteld waarmee we distributeurs online toelichting kunnen geven over onze werkwijze en producten. Omdat we onze producten wereldwijd willen kunnen aanbieden, zijn we ons ook aan het voorbereiden om de nodige FDA-erkenningen in de wacht te slepen. Zodat we ook de Noord-Amerikaanse markt kunnen bedienen. Dankzij al die innovaties en investeringen willen we op termijn 20 tot 25% van de markt veroveren.” 

Andocor
Andocor
Andocor
Andocor
Andocor
Advertentie Vermant - mei