Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 10/01/2025

Biogroei is miK Klimaatambassadeur 2024. Een terechte bekroning, het Leuvense familiebedrijf heeft duurzaamheid in het DNA zitten. In 2025 verpopt de pionier in biologische insectenbestrijding tot Rootsum. Hun scherp gestelde missie: tuinen in strijd voor meer biodiversiteit. Want elke tuin telt.

Gepassioneerd door de natuur en tuinieren richt Esmeralda Mannaerts in 1992 Biogroei op. Met haar biologische tuinproducten biedt ze tuiniers een milieuvriendelijk alternatief voor gif en chemische meststoffen. Het bedrijf pioniert ook in biologische bestrijding met levende dieren: plaaginsecten bestrijden met hun natuurlijke vijanden. Beestjes tegen beestjes dus.

In 2015 komt zoon Mathias Vanduffel mee in de zaak en wordt de online verkoop sterk uitgebouwd. “Ondertussen zijn we met onze webshop actief in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Met de recente rebranding tot Rootsum willen we zowel onze internationale groei als onze duurzame missie kracht bijzetten.”

rootsum

Van opportuniteit naar noodzaak

De bekroning als miK Klimaatambassadeur is een erkenning waar Mathias heel trots op is. “Het is een bevestiging van onze aanpak. We nemen onze verantwoordelijkheid voor het klimaat, zowel in onze missie als in onze bedrijfsvoering. We doen heel veel, maar komen er niet altijd mee naar buiten. De aandacht die we nu krijgen, is dus een mooie surplus.”

Mathias roept andere bedrijven op om klimaat en duurzaamheid niet enkel te bekijken als een kost. “Vandaag is het een opportuniteit en morgen een noodzaak. Ik vergelijk het met de werkomstandigheden in de steenkoolmijnen vroeger. Een kmo die vandaag nog dezelfde werkomstandigheden heeft als toen, vindt gewoonweg geen personeel meer. Bij klimaat is dat net hetzelfde. Wie duurzaamheid niet meeneemt in de kern van zijn business, zal op veel vlakken achter de feiten aanlopen.”

Steeds meer zal duurzaamheid voor leveranciers, klanten én medewerkers een voorwaarde worden om voor jouw bedrijf te kiezen.

Mathias Vanduffel, CEO Rootsum

Duurzame missie

Dan is Mathias liever een voorloper. “Duurzaamheid zit echt in ons DNA. En dus proberen we ook in onze bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk te zijn. Daar gaan we behoorlijk ver in. We zijn 100% CO2-neutraal sinds 2022 door onze uitstoot zorgvuldig te berekenen, te reduceren waar mogelijk en te compenseren wat niet te vermijden valt, zoals de uitstoot van het transport van jouw pakketje. Tegelijk trekken we duurzaamheid door in het hele bedrijf, van gerecycleerd wc-papier tot natuurlijke schoonmaakproducten op basis van micro-organismen. Alles draagt bij aan een consistent duurzaam beleid. Elk jaar investeren we ook nog eens 1% van onze omzet in biodiversiteitsprojecten.”

Zal verdere groei die aanpak niet onder druk zetten? “Door een nieuw sterk merk uit te bouwen en door onze exponentiële groei hoop ik te kunnen blijven investeren in duurzame keuzes. Dat is voor ons de essentie: we beschouwen dat als een investering en niet als een kost. Als bedrijf willen we gewoonweg geen negatieve impact hebben. En uiteraard zijn we niet perfect, maar we doen wat we kunnen. Als je wacht op de perfectie, kan je niemand anders inspireren om ook te beginnen. En dat is net wat we wél willen doen.”

mathias vanduffel

Allemaal beestjes

Ook met hun producten geeft Rootsum het goede voorbeeld. “We zijn al meer dan 30 jaar gespecialiseerd in biologische tuinproducten als alternatief voor gif. We gebruiken levende insecten of aaltjes om schadelijke insecten of larven onder controle te houden. Bekende voorbeelden zijn lieveheersbeestjes tegen bladluizen of aaltjes tegen slakken.
100% natuurlijk en beter voor het milieu. We gebruiken trouwens bijna uitsluitend inheemse soorten. Op die manier wordt de biodiversiteit niet in gevaar gebracht.”

Het bedrijf richt zich op particulieren en is gespecialiseerd in kleine verpakkingen. “In de landbouw worden ook bestrijdingsdiertjes gebruikt, maar wij richten ons op de tuinen”, geeft Mathias aan. “We doen ook alles zelf: produceren, verpakken en verzenden. De beestjes moeten natuurlijk in goede gezondheid bij de klant aankomen en daar komt veel bij kijken: luchtvochtigheid, temperatuur, voeding… We hebben een fulltime bioloog in dienst die samen met mijn moeder instaat voor onderzoek en innovatie. Zo kunnen we de kwaliteit garanderen en voortdurend verbeteren.”

Terug naar de natuur

Kunnen op die manier dan alle problemen in de tuin worden aangepakt? “Als je ons volledige gamma bekijkt wel. Dan heb ik het over de combinatie van beestjes, micro-organismen en preventie door bodemverbetering. Want dat wordt vaak vergeten: als we goed voor de bodem zorgen, krijg je sterke planten en heb je minder kans op plagen.”

Moeten we dan niet jaarlijks de tuin kalken en bemesten? “Dat is ons zo aangeleerd, maar is echt niet nodig”, weet Mathias. “Een actieve, levende bodem kan voor zichzelf zorgen en de planten voeden. Een sterke bodem is de basis voor een biodiverse tuin. Vroeger was zeker niet alles beter. Maar bepaalde principes van toen waren wel duurzamer dan hoe we het vandaag aanpakken.”

We werken hard om onze missie te realiseren en maatschappelijke en ecologische impact te maken.

Mathias Vanduffel, CEO Rootsum

Biogroei wordt Rootsum

Om die verdere groei en grotere bekendheid kracht bij te zetten, veranderde Biogroei recent van naam. Een logische keuze voor Mathias en zijn team. “We hebben een sterke internationale aanwezigheid en dus is het ook logisch om een internationale naam te kiezen. Bovendien is ook onze missie verruimd. Iedereen is er stilaan van overtuigd dat je geen gif moet gebruiken in je tuin. Met Rootsum willen we opnieuw pionieren zodat mensen begrijpen dat ook  korrelmeststoffen niet nodig zijn. Hoe puurder de bodem, hoe meer biodiversiteit in de tuin en hoe minder plagen. Alles is met elkaar verbonden. Bovendien vormen veel bio-diverse tuinen een netwerk waarin de natuur nog meer kan floreren.”

Hoe is die duurzame missie te combineren met een gezonde onderneming? “We moeten natuurlijk winstgevend zijn om te kunnen investeren in de toekomst”, geeft Mathias aan. “Het gaat ons echter niet om zo veel mogelijk winst. We werken vooral hard om onze missie te realiseren en maatschappelijke en ecologische impact te maken. Daarom bieden we via onze website en nieuwsbrieven volop informatie aan en spreek ik regelmatig voor groepen. Als mik Klimaatambassadeur hoop ik dat nog veel meer te mogen doen.”

Ambitieuze toekomst

Ziet Mathias de toekomst voor het bedrijf dan rooskleurig  tegemoet? “We zijn gemotiveerd om te groeien, maar dan op een natuurlijke manier. Alles gaat zo snel – alleen al op het vlak van technologie en e-commerce – dat het moeilijk te voorspellen is waar we over 10 jaar zullen staan. En het blijft vandaag nog steeds even hard knokken als in de beginjaren. Ook nu nog is het permanent aanpassen, veranderen en pivoteren. Het feit dat we alles van a tot z zelf doen, is zowel een voordeel als een nadeel. En dus moeten we goed focussen, met onze missie als leidraad.”

En ook andere ondernemers mogen volgens Mathias best  ambitieus zijn als het gaat over duurzaamheid. “Neem de principes van ESG (Environ-mental, Social, Governance) als uitgangspunt voor jouw bedrijfsvoering. En ik weet het, er komt heel wat op ondernemers af: Green Deal, ESG, CSRD… Maar laat je er niet door afschrikken. Het komt er niet bovenop, het hoort er gewoon bij. Nu heb je nog de kans: als je het goed doet, levert het je positieve aandacht op. Maar steeds meer zal het voor leveranciers, klanten én medewerkers een basisvoorwaarde worden om voor jouw bedrijf te kiezen.”

rootsum

Artikel uit publicatie