Skip to main content
  • Nieuws
  • ‘Als digital native kan ik traditionele merken domineren’

‘Als digital native kan ik traditionele merken domineren’

Tim huybrechts, Zaakvoerder van Puzzlup
  • 07/10/2022

‘Als digital native kan ik traditionele merken domineren’

Losse puzzelstukjes geduldig bij elkaar leggen kan ook figuurlijk gesproken tot mooie resultaten leiden, zo bewijst Tim Huybrechts van Puzzlup. Met zijn handige puzzelmatten die fervente puzzelaars het leven makkelijker maken, doet hij zelfs internationaal gouden zaken. Opvallend genoeg ligt ook in een oerklassieke speelgoedniche data-analyse daarvan aan de basis.

Wat doet uw bedrijf? 

Puzzlup ontwikkelt ergonomische en performante puzzelaccessoires. Vandaag zijn dat nog alleen puzzelmatten, maar ik werk wel aan een breder assortiment. Want puzzelen is altijd wel een rommelig boeltje. Langdurig puzzelen gaat regelmatig ook gepaard met fysieke klachten zoals vermoeide ogen en nek- of rugpijn. Mijn accessoires helpen fervente puzzelaars om hun hobby veel ordelijker, ergonomisch verantwoord en met meer overzicht te beleven. Bovendien gaat het om stukken met een knap design die niet misstaan in het interieur. Zo breng ik begin volgend jaar een sorteeroplossing en een puzzelbord uit. Met dit laatste hulpstuk krijgen puzzelaars een veel betere kijk op hun puzzelmat. We onderzoeken ook de mogelijkheden om een lamp specifiek voor puzzelaars in de markt te zetten.’

Hoe is het idee ontstaan?

‘Toen ik in 2016 nog voltijds werkte als industrieel ingenieur, ben ik me beginnen verdiepen in data-analyses binnen de e-commerce. Met software en specifieke technieken bekeek ik het aanbod op online marktplaatsen zoals bol.com en Amazon. Ik ging op zoek naar productniches waarin veel volume zat, maar anderzijds het aanbod ontoereikend was en de consument in beoordelingen ook aangaf dat de bestaande producten onvoldoende de verwachtingen inlosten. Ik ontwikkelde prototypes van producten die daarop inspeelden, zocht fabrikanten voor een eigen productie die ik importeerde en via bol.com begon te verkopen. Toen er al snel enkele duizenden puzzelmatten over de toonbank gingen, besefte ik dat mijn systeem werkt. Puzzelen lijkt een kleine speelgoedniche. Maar het gaat wel al honderden jaren mee en miljoenen mensen doen het. Het sluit ook aan bij de toenemende populariteit van slow living en offline hobby’s. Die trend was voor corona al in opmars. De pandemie heeft alles nog in een stroomversnelling gebracht. De methodiek is absoluut niet ingewikkeld en kan je op eender welke businessniche toepassen. Kijk wat er bestaat en reeds werkt, bestudeer hoe het beter kan en innoveer op basis daarvan.’

Wat maakt het concept uniek?

‘Ik ben in deze niche gestapt met een totaal ander perspectief dan bestaande merken. Ik zoek actief naar de modernste productietechnieken en materialen, zodat ik goedkoper en beter in de markt kan komen. Omdat ik een digital native ben, heb ik ook de kennis om traditionele retailmerken te domineren op vlak van e-commerce. Bovendien ondervinden ze vaak concurrentie van hun verdelers, die ook eigen producten dumpen op de marktplaatsen. Voorts krijgt e-commerce bij hen vaak niet de nodige aandacht, waardoor hun online verkoop suboptimaal wordt gerund.’

Wat zijn de ambities? 

‘De komende een à twee jaar focus ik me volledig op het uitbouwen van Puzzlup. Afgelopen zomer kreeg ik al een degelijk aanbod voor mijn merk, maar uiteindelijk heb ik beslist om dat toch niet te verkopen. Ik voel dat er meer in zit en heb enkele fantastische nieuwe producten in de pipeline. Een exit sluit ik zeker niet uit, aangezien ik ook al broed op een nieuw idee in een andere niche. Mijn methodiek zou ik graag toepassen binnen andere sectoren.

Wat betekent Bryo voor u?

‘Als ondernemer in de e-commercewereld spendeer je veel tijd op je laptop. Daarom is het wel belangrijk dat je ook buiten komt en voldoende tijd doorbrengt met andere ondernemers. Bryo zorgt voor leuke contacten, een mooi netwerk én de gelegenheid om te leren van anderen. Voor mij is het daarom een absolute aanrader.’

Tips voor andere jonge ondernemers?

‘Ik kan hen alleen maar aanraden om gewoon ermee te beginnen. Als je als medewerker nog vastzit in een functie waaruit je wil ontsnappen, spendeer dan je vrije tijd aan het opstarten van een bijjob. Gaandeweg leer je zoveel, komen er nieuwe opportuniteiten, ontmoet je mensen en ontstaat er een pad dat je nu nog niet ziet. Je kan op voorhand nooit alles uitdenken. Actie is de enige oplossing.’

 

Meer info: www.puzzlup.co

AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
AW_Welt_6stappenplan
AW_Digitalisering

Artikel uit publicatie