Skip to main content
  • Nieuws
  • “Algerijnse zakenpartners houden van persoonlijk contact en een respectvolle benadering van hun cultuur.”

“Algerijnse zakenpartners houden van persoonlijk contact en een respectvolle benadering van hun cultuur.”

  • 30/03/2022

Deze maand gaan we met onze rubriek ‘Global Ambassadors’ op bezoek bij Bernard Schutjes, oprichter en zaakvoerder van Beroil. Al zestien jaar lang verkopen Bernard en zijn team een groot assortiment van smeermiddelen, additieven en toebehoren aan diverse klanten, van garages, autoshops,  transportbedrijven en landbouwbedrijven tot grote industriële afnemers. Beroil is al enkele jaren actief in Noord-Afrika, met Algerije als belangrijkste afzetland. Een gesprek met onze Global Ambassador Algerije.

bernard schutjes

 

Beroil in een notendop

Zaakvoerder Bernard Schutjes startte Beroil zestien jaar geleden op. “Als groothandel zijn we gespecialiseerd in de aan- en verkoop van smeermiddelen, additieven en toebehoren van A-merken. Als multimerkenverdeler – van Castrol, Total, Shell tot Gulf – hebben we een breed en trouw klantenbestand opgebouwd.”

“Vandaag staat een team van tien medewerkers dagelijks klaar om onze klanten vakkundig te adviseren over onze producten. Zij stellen – terecht – steeds hogere eisen aan smeermiddelen voor hun voertuigen of machines, en bovendien komen er steeds meer merken op de markt. Wij helpen hen graag verder met een merkonafhankelijk advies. En vanuit ons uitstekend gelegen kantoor en magazijn van 2500 vierkante meter in Houthalen zijn we makkelijk bereikbaar vanuit alle windstreken.”

De zaken lopen gesmeerd ...

Niet enkel Belgische klanten vinden de weg naar Houthalen. Bernard en zijn medewerkers leveren wereldwijd. “We hebben klanten in Chili, China, Zuid-Korea en Taiwan. Veel van onze omzet komt echter uit Noord-Afrika, met name via klanten in Tunesië, Marokko en – onze belangrijkste buitenlandse afzetmarkt – Algerije.” De reden voor deze focus op Noord-Afrika moet je volgens Bernard niet al te ver zoeken. “In deze landen zie je nog heel veel oude auto’s en vrachtwagens in het straatbeeld. Terwijl in West-Europa de elektrische wagen steeds meer terrein wint, rijdt men in landen als Algerije en Marokko massaal rond met onze oude, afgedankte voertuigen. Hierdoor is er vanuit deze landen een enorme vraag naar smeermiddelen en toebehoren.”

“Naast deze B2B-markt bieden we vanuit Beroil ook een webshop aan voor particuliere klanten”, bevestigt Bernard. “Hierbij richten we het vizier voornamelijk op klanten in de Benelux en andere Europese landen.”

Algerije: een echte praatcultuur, met Frans als voertaal

Al bijna een decennium lang doet Bernard zaken met Algerijnse klanten. Hij kent de manier van zakendoen met het land dan ook door en door. “Zakendoen met Algerije is enorm boeiend en verrijkend. Onze klanten zijn enkele kapitaalkrachtige families die telkens erg grote volumes afnemen. Oude wagens moeten elke duizend à tweeduizend kilometer gesmeerd worden, en dus is voldoende voorraad van onze producten cruciaal voor onze klanten. Beroil is voor hen als het ware een essentiële leverancier.”

 

“Algerijnse klanten en zakenpartners hechten erg veel belang aan persoonlijk contact en vertrouwen. Het land kent een echte praatcultuur. Doe je zaken in dit land, dan word je vaak uitgenodigd op restaurant of bij de familie thuis. Dankzij onze sterke talenkennis hebben Vlaamse leveranciers trouwens dikwijls een streepje voor ten opzichte van collega’s uit andere landen. In het land is Frans immers de gangbare commerciële taal. Zorg er dus zeker voor dat je jouw website en andere documenten in de taal van Voltaire beschikbaar hebt als je in Algerije voet aan de grond wilt krijgen.”

Bouwen aan vertrouwen rendeert

Bij zakendoen met Algerijnse klanten en zakenpartners mag je als ondernemer in geen geval achterover leunen. Bernard legt uit: “Algerijnen verwachten dat je meer bent dan louter een leverancier. Je moet volop investeren in persoonlijk contact, bij voorkeur in het land zelf. Als een Algerijnse klant aanvoelt dat je kosten noch moeite spaart om een actieve zakelijke relatie uit te bouwen, stijg je snel enkele treden op de ladder en ligt de weg open voor een vruchtbare langetermijnrelatie. Hierbij kan een typisch Belgisch relatiegeschenk zoals chocolade zeker als smeermiddel dienen!” (lacht).

“Met ruim 40 miljoen inwoners en 78 maal de oppervlakte van België biedt Algerije ongekende zakelijke opportuniteiten.” 

“Nog een laatste tip: vermijd prospecties tijdens de ramadan, de islamitische vastenperiode. Heb je toch een zakenreis tijdens de vastenmaand geboekt? Dan is het aangewezen om hiermee respectvol om te gaan, en dus ter plaatse niet te drinken, te eten of te roken in aanwezigheid van jouw gesprekspartners.”

Enkele kritische bedenkingen

Bernard Schutjes is erg enthousiast over het parcours dat Beroil tot nu toe aflegde in Algerije. Het land telt ruim 40 miljoen inwoners en staat qua oppervlakte op de tiende plek in de wereldranglijst (78 maal de oppervlakte van België). Dit levert een enorme afzetmarkt op en ongekende zakelijke opportuniteiten. Toch is Bernard ook best kritisch over sommige aspecten. “Op het vlak van emancipatie en gelijke behandeling van vrouwen en mannen is er in het land nog werk aan de winkel. Zakelijke contacten met vrouwen liggen nog steeds erg moeilijk, en dat is uiteraard erg jammer. Daarnaast voert de overheid een erg protectionistisch beleid, zeker wat de import van luxegoederen betreft. Via diverse wetgevende initiatieven worden buitenlandse ondernemers soms ontmoedigd om zaken op te starten. Houd dus rekening met mogelijk lange levertijden of een strikte deviezencontrole.”

Global Ambassador Algerije

Ondanks die kritische bedenkingen blijft Bernard Vlaamse collega’s aanmoedigen om met Noord-Afrika zaken te doen. “Algerije is en blijft een fantastisch land met correcte, vriendelijke mensen die van een warm en persoonlijk contact houden. Zakelijke contacten hebben me al heel wat mooie vriendschappen opgeleverd. Als Global Ambassador wil ik met plezier mijn eigen ervaringen en kennis over de Algerijnse economie en manier van zakendoen delen met Limburgse collega­ondernemers. Via praktijktips en adviezen kan ik zo mijn steentje bijdragen om nieuwe horizonten te verkennen…” 

 

logo mercurio

 

Global Ambassadors 

Onze global ambassadors hebben een uitgebreid buitenlands netwerk en/of inspirerende ervaring. Hierdoor zijn ze een ideaal klankbord voor ondernemers die zaken willen doen over de landsgrenzen. Benieuwd naar hoe onze global ambassadors jou kunnen inspireren?

Meer info: klik hier

Contactpersoon

Christine Thonnon

Adviseur internationalisatie

Artikel uit publicatie