Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Al 700 keer reis naar China terugbetaald”
  • 13/03/2020

“Al 700 keer reis naar China terugbetaald”

Heel wat sectoren worden door de coronacrisis zwaar getroffen. Voor de ene valt de business nagenoeg stil, voor de andere is het alle hens aan dek om de gevolgen te managen. Geert Gaens, CEO van Alk Reizen getuigt en vraagt extra steun:  “Door de crisis vallen mijn inkomsten stil, maar ik heb wel extra kosten omdat mijn personeel dubbel zo hard moet werken. Overmacht alom, maar tijdelijke werkloosheid inroepen is voor mij een pleister op een houten been. Hier zou een RSZ korting veel meer soelaas brengen.”

Het zal je maar overkomen in deze dagen: verkoper zijn van reizen naar landen als China en Italië. Voor Geert Gaens is dat de realiteit. Omdat hij als reisorganisator en touroperator zijn klanten een volledige reiservaring garandeert, moet hij in geval van overmacht de klant de volledige reis terugbetalen. “Zo hadden we voor een groep een reis naar Livigno in Italië in mekaar gestoken. Maar als alle skipistes, musea en restaurants dicht zijn, dan kunnen we die mensen uiteraard geen mooie reiservaring garanderen. Dus we hebben iedereen terugbetaald.”

Het gaat hard ondertussen. De reisannuleringen stromen binnen, Geert Gaens heeft al het kantoorpersoneel nodig om het werk te kunnen bijhouden. Al meer dan 700 reizigers naar China moesten hun geld terugkrijgen, goed voor een omzetverlies van maar liefst 1,3 miljoen euro. “En de aanvragen voor toekomstige reizen vallen nagenoeg stil. Dat betekent dus ook geen nieuwe inkomsten op korte termijn. De regering zou hierbij kunnen helpen, door net zoals in Italië de reisorganisator te ontslaan van zijn verplichting om dit bedrag cash terug te betalen, maar wel in de vorm van een waardebon. Op die manier wordt de cashflow van de onderneming niet aangetast. Nu moet je immers de klant terug betalen, ongeacht of je als bedrijf het geld van je leveranciers gaat terugkrijgen.”

“Op de termijn van deze crisis staat voorlopig geen grens. Dat is een groot verschil.”

Geert Gaens, CEO Alk Reizen

Geert Gaens krijgt ook veel vragen van twijfelende reizigers. “Dat is soms moeilijk. Een familie twijfelde om af te reizen naar Vietnam. Maar omdat Vietnam virusvrij was, zijn ze vertrokken. Diezelfde dag worden er toch besmettingen vastgesteld, en worden er door de Vietnamese overheid meteen drastische maatregelen genomen. Onder meer door het afsluiten van toeristische sites en het in quarantaine zetten van toeristen.”

Voor Geert Gaens mogen de richtlijnen voor de reissector helderder zijn. “Vaak wordt ‘afgeraden’ om naar een bepaald gebied te reizen. Maar wat betekent dat dan? In heel wat gevallen zou het veel beter zijn, ook voor reizigers en verzekeraars, om meteen duidelijk te zijn: is het een negatief reisadvies of niet…”

In het klantenportfolio van Alk Reizen zitten ook heel wat bedrijven. “Die vallen meestal onder de normale annulatievoorwaarden. Als bijvoorbeeld een beurs in het buitenland wordt afgelast, dan valt dat niet onder mijn verantwoordelijkheid maar onder die van de organisator van de beurs. Wel merk ik dat ook bedrijven hun dienstreizen drastisch hebben teruggeschroefd. Een aantal van mijn klanten heeft al aangegeven geen dienstreizen toe te laten tot eind juni.”

Naast het organiseren en verkopen van reizen, verhuurt Alk Reizen ook autocars. “Ook daar zien we veel annuleringen. Voor morgen alleen al, zijn er zes bussen die afgezegd zijn, en voor de komende weken al een 20-tal reizen. Voor de chauffeurs heeft tijdelijke werkloosheid gelukkig wel zin. Als er geen ritten zijn, is er ook geen taak voor hen”

Of hij zo’n crisis ooit nog eens heeft meegemaakt? “Wij hebben SARS gehad. En de aanslagen in Brussel. Maar die crisissen hadden in vergelijking met dit een veel kleinere impact op ons. Vooral ook omdat de termijn van de impact korter was. Op de termijn van deze crisis staat voorlopig geen grens. Dat is een groot verschil.”

Zal hij dit ooit nog te boven komen? Ondanks alle kopzorgen, blijft Geert Gaens aan de toekomst denken: “Wij zijn een gezond bedrijf. Dit is natuurlijk een zware klap, maar we komen dit te boven. Tegelijk bekijk ik nu hoe ik in deze minder goede periode kan investeren in de toekomst. Als touroperator krijgen we amper nieuwe boekingen binnen. Het personeel heeft nu dus tijd om onze papieren reisbrochures te digitaliseren. Als morgen de grootste hoop van het werk door de annuleringen achter ons ligt, ga ik van de rustigere periode gebruik maken om te investeren in opleiding van het personeel. Zo kunnen we – eens we back in business zijn – met een technologische voorsprong van start gaan.”

Maar zover is het nog niet. Voor publicatie van dit artikel liet de ondernemer ons nog weten dat hij na het reisverbod van Trump voor Europeanen op één dag tijd voor 50.000 euro tickets richting VS had moeten annuleren. 

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

ING
SD  Worx