Skip to main content
teaser steven verbruggen
  • 28/05/2019

AdSomeNoise wordt even NoMoreNoise

Was het nu wel of geen aprilgrap? Het bekende digitale productiebedrijf AdSomeNoise uit Leuven werd online even NoMoreNoise. Voor wie dat onheilspellend klinkt, van lawaai naar stilte, wees gerust. Het past perfect in de transformatie die Managing Partner Steven Verbruggen ziet voor zijn bedrijf. Na zeven jaar vervelt AdSomeNoise van productiebedrijf binnen digitale marketing naar een plug-in digital campaign agency.

Tekst: Kris Timmermans – Foto: Dirk Leemans

De evolutie van het bedrijf heeft een logische kant. AdSomeNoise vond zijn niche door een ontwikkeling in de sector. Nu de sector opnieuw verandert, past ook AdSomeNoise zijn werking aan. Managing Partner Steven Verbruggen: “Zeven jaar geleden startten we als een puur productiebedrijf gespecialiseerd in digitale bannering. Dat kwam eigenlijk door Flash, een programma waarmee je online animaties kon maken. De afzonderlijke player van het programma raakte na verloop van tijd in diskrediet, omdat onder andere de toestellen van Apple het niet meer ondersteunden. Flash werd alleen nog gebruikt voor online advertenties en video’s. Dus werd het voor reclamebureaus – die hun kennis op dat vlak snel kwijtraakten – sneller en efficiënter om ons in te schakelen. Onze niche was gevonden.”

Ander evenwicht

“We maakten veel displaymateriaal, banners, animatiefilmpjes etc. Dat was voornamelijk in opdracht van andere reclamebureaus die bij ons terechtkwamen voor het luikje bannering binnen grotere reclamecampagnes. Eén soort frustratie begon dan bij ons regelmatig terug te komen. Je mag nog zo’n mooie banners ontwerpen, als ze niet goed ingezet worden missen ze volledig hun doel. Een campagne moet in zijn totaliteit goed zitten om succesvol te zijn. Een toffe banner moet bij de juiste mensen op het juiste moment te zien zijn. Aan een campagne zit doorgaans een groot medialuik, maar ook daar hadden we geen vat op.”

“De technologie waar we mee werken, maakte enorme sprongen in die zeven jaar tijd. Als digitaal bedrijf houden we van technologie, dus met die veranderingen hadden we op zich geen probleem. Er kwam wel een ander evenwicht op de markt door de komst van HTML5, een technologie die zowat iedereen kan gebruiken en die adverteerders toeliet om materiaal zelf te maken. We beseften dat een diepgaandere, meer holistische aanpak nodig was. We moesten een stapje verder gaan en rechtstreeks met de adverteerders in gesprek gaan, of tenminste mee aan tafel zitten om hun digitale campagnes volledig in handen te nemen.”

steven verbruggen

Vier bouwstenen

“Bij de hele oefening zijn we altijd vertrokken vanuit onze niche, iets wat ik altijd als een ongelooflijke sterkte heb ervaren. Dat wilden we helemaal niet achterlaten. We maken vandaag nog steeds banners, maar we hebben in feite onze niche verbreed. Als digitaal campagnebureau zijn we nog steeds geen allround reclamebureau. Bij ons kom je niet voor zware investeringen in een grote website die vijf jaar moet meegaan. Onze focus blijft bij digitale reclamecampagnes, al kunnen we binnen dat gegeven ook microwebsites, landingspagina’s, e-mailing en dergelijke maken.”

“We waren al vrij sterk in efficiency, nl. snelle en kwaliteitsvolle bannering. In die motor blijven we investeren. Daar komt nu effectiveness bij, aan de hand van vier bouwstenen: strategie, tech & data, media en creatie. Stem die vier bouwstenen op elkaar af en je hebt een goeie digitale campagne. We noemen ons een plug-in bureau, want we achten die vier bouwstenen wel nodig, maar we hoeven ze niet per se zelf te doen. Klanten kunnen ons inschakelen of inpluggen waar nodig, afhankelijk van hun situatie. We willen gerust samenwerken met iedereen die betrokken is in die value chain, heel graag zelfs. We willen bestaande situaties altijd beter maken. Zo komen we tot een nog beter eindresultaat voor die adverteerder.”

Een campagne moet in zijn totaliteit goed zitten om succesvol te zijn. Daarom nemen we niet meer alleen de banners, maar de hele campagne in handen.

Steven Verbruggen - AdSomeNoise

Ander perspectief

Voor de transitie binnen AdSomeNoise vond Steven Verbruggen een ondersteunend kader in het Accelero-traject van Voka, waar hij in dezelfde periode aan deelnam. “Dat was heel fijn, een echte aanrader. Als ondernemer ben je vaak druk bezig, maar het creëerde momenten om echt aan ons bedrijf te werken en na te denken over de toekomst. Het trok ons even los van het dagdagelijkse en duwde dingen in de juiste richting. Ik leer sowieso graag bij en laat me graag verrassen door nieuwe inzichten of nieuwe toepassingen voor de zaken die ik al kende. Ik ‘smijt’ me daar makkelijk
in, ook omdat ik het niet erg vind om die nieuwe inzichten dan intern te vertalen. Maar ik vond het net interessant om samen met mijn vennoot in het Accelero-traject te stappen en dat samen te ervaren. Allerlei onderwerpen komen er aan bod, van hr tot financiering. Onze transitie veranderde ook de structuur en de operationele werking van ons bedrijf. Door telkens samen aan die onderwerpen te werken, konden we ons veel vlotter aligneren. We zagen makkelijker wat wel en wat niet interessant was voor ons bedrijf. Het is een werk van lange adem, maar onze transitie schoot vlotter uit de startblokken omdat we het traject met twee volgden.”

 

“Het draaide niet zozeer om revolutionaire of nieuwe theorieën over een bepaald onderwerp. Ik vond het al waardevol om er gewoon samen mee bezig te zijn. Ik grijp ook vaak terug naar theoretische kaders, maar in en rond die kaders zijn er zo veel manieren om tot een goed eindresultaat te komen. Je wordt in Accelero geconfronteerd met mensen uit de praktijk en de sessies worden bewust interactief gehouden. Je werkt aan je eigen zaak, maar ook aan die van de andere deelnemers. Of zij nu ook met technologie bezig zijn, bedden verkopen of bouwkranen verhuren, het verrijkende is dat je leert om je eigen perspectief los te laten. Als ik kijk naar de tijdsinvestering in de avondsessies en de tweedaagses en wat we er voor terug kregen, vond ik het best een koopje.”

steven verbruggen

Keuze voor groei

“Het is ook een kwestie van bewustwording. Met het feit dat je in Accelero stapt, maak je in feite al een keuze voor groei. Veel van je volgende stappen zie je al meteen in dat licht. Je leert er ook dat je niet alleen staat. Andere deelnemers hebben hun eigen uitdagingen, maar hebben ook die groei voor ogen. Samen leg je dan soortgelijke hindernissen voor aan experts ter zake. Met de algemene theorie en de specifieke praktische oplossingen, kom je al een heel eind in je eigen groeitraject.”

Het verrijkende aan Accelero is dat je leert om je eigen perspectief los te laten. Je werkt aan je eigen bedrijf, maar ook aan dat van de andere deelnemers.

Steven Verbruggen - AdSomeNoise

“We maakten een plan voor de komende twee jaar. Daarin definieerden we waar we willen staan qua omzetgroei, marge, staffing enz. Het team volgt de voortgang nauwgezet op via dashboards en signaleert waar we op schema zitten en waar er extra inspanning nodig is.”
De ambities van AdSomeNoise liggen niet alleen in België. “We willen zeker internationaal groeien, al is dat niet zo evident. Toch zijn we ervan overtuigd dat onze aanpak ook internationaal kan aanslaan. We zijn al begonnen met campagnes in Duitsland en Frankrijk, maar voorlopig blijft het bij organische groei.”

Aprilgrapje

“Onze transitie maakten we ook duidelijk met een online aprilgrapje in onze naam. AdSomeNoise werd even NoMoreNoise, als statement. Een pleidooi tegen reclamelawaai en vóór relevante, betekenisvolle campagnes. Iets waar we met AdSomeNoise al van bij het begin voor gaan, maar waarvan we voelen dat we het nu ten gronde kunnen doen, als 'digital campaign agency', besluit Steven Verbruggen.

steven verbruggen

 

www.adsomenoise.com

www.voka.be/accelerovlaamsbrabant 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie mei 2019.

ING
Proximus
SD Worx
Grant Thornton
Logo Athlon
Logo Premed
Logo G4S
Logo Randstad