Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • Actiedagen spoorbonden onverantwoord en contraproductief

Actiedagen spoorbonden onverantwoord en contraproductief

  • 29/11/2022

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, veroordeelt de contraproductieve staking die de spoorbonden deze week houden.  

De spoorstaking heeft onvermijdelijk een negatieve impact op onze economie en zorgt voor imagoschade: pendelende werknemers geraken de komende dagen niet op hun werk, bedrijven moeten dus weerom alternatieven bedenken.  De trein krijgt  steeds meer en meer het imago van onbetrouwbaar vervoersmiddel terwijl net het omgekeerde nodig is willen we de mobiliteitsknoop ontwarren.

“Dit land wordt opnieuw gegijzeld door onverantwoordelijke vakbonden. Nu zijn het de spoorbonden die in verspreide slagorde 3 dagen lang de onbetrouwbaarheid van het spoor organiseren. Werkgevers en werknemers zouden moeten samenwerken om deze crisis te bekampen. Het is onvoorstelbaar dat het stakingswapen het enige antwoord van de vakbonden is”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Actiedagen onverantwoord en contraproductief

De verschillende spoorvakbonden maken zich deze week op voor de zwaarste treinstaking in jaren. Drie dagen op rij zal de trein geen optiezijn voor wie van en naar het werk wil sporen. Ook deze treinstaking zal hinder en economische schade veroorzaken. Dat is niet uit te leggen in tijden van economische recessie.

De spoorstaking treft in de eerste plaats de pendelaars en dat is onaanvaardbaar. De bonden die streven naar een sterke NMBS zullen net het omgekeerde bereiken. Reizigers zullen zich structureel afkeren van het spoor en alternatieve vervoersmogelijkheden vinden waardoor de budgettaire druk nog zal toenemen. Vandaag vindt slechts 6,8% van alle reizigerskilometers plaats per trein. 

Grondige hervormingen blijven uit

Een moderne visie op spoorbeleid op lange termijn moet een voorspelbaar financieel kader aanreiken. Het spoor is een industrie waar op lange termijn geïnvesteerd moet kunnen worden in infrastructuur, stations, rollend materieel en digitalisering.

Dit vereist een langetermijninvesteringsvisie die future proof is en rekening houdt met de noden van de regio’s en de industrie. Het goederenvervoer moet als een volwaardig segment behandeld worden en de spoorinfrastructuur moet mede ten dienste staan van de cargoklant.

Contactpersoon

imu - vzw - ovam
imu - vzw - Rode Kruis