Tot wel 50 dagen lang genieten van de bloemenpracht van azalea’s? Door de kunst van veredeling maakt Hortibreed uit Lochristi dit onder andere mogelijk. Zijn fleurig gamma onder de merknaam Hortinno nóg beter promoten, leert Stefan Laridon in Plato Branding & Online Marketing.
Wat?
‘Meer dan 30 jaar al legt Hortibreed zich toe op het veredelen van planten, voornamelijk dan azalea, rhododendron, kalmia latifolia en parfumollis. Het effectief ontwikkelen van nieuwe variaties is het werk van onze bio-ingenieurs, die vooral inspelen op de specifieke eigenschappen van rassen die de markt belangrijk vindt. Denk maar aan kleur, bladgrootte, bloeiduur en luchtzuiverende kwaliteiten. Jaarlijks planten we zo’n 50.000 zaailingen, waarbij slechts met de beste combinaties wordt voortgewerkt. Het duurt gemiddeld acht tot tien jaar om een nieuw ras te ontwikkelen en naar de markt te brengen. De laatste tweetal jaar daarvan groeit de plant in de serres, totdat die voldoende groot voor verkoop is. Succesvol ontwikkelde rassen beschermen we en stellen we volgens licenties beschikbaar aan telers.’
Ontstaan?
‘In m’n vorig professioneel leven was ik actief in de optiekwereld, maar tuinieren was altijd al een passie van me. Thuis heb ik een Engelse tuin waarmee ik in m’n vrije tijd veel bezig was. Uit interesse bezocht ik toen ook al plantenbeurzen. Door een aantal verschuivingen in mijn vorige job heb ik een vijftal jaar geleden dan gekozen voor een carrièrewending en ben ik de plantenwereld ingestapt.’
Uniek?
‘Plantenliefhebbers herkennen onze planten meteen aan de kenmerkende blauwe pot, die voor 97 % bestaat uit gerecycleerd materiaal en volledig recycleerbaar is. Maar ook onze planten zelf hebben unieke eigenschappen. Onderzoek heeft aangetoond dat de bladeren van onze azalea’s bijvoorbeeld heel goed luchtvervuilende stoffen zoals formaldehyde weten af te breken. Met slechts een azalea kan je de lucht in een ruimte van zo’n 25 m² zuiveren. Per week haalt die ook tot 50 cl water uit de lucht. Dus de luchtvochtigheid thuis of op kantoor heeft eveneens baat bij de aanwezigheid van een Hortinno-plant. Met een QR-code op het label ervan wijzen we kopers trouwens de weg naar een website om hem nog beter te laten kennismaken met ons verhaal.’
Ambities?
‘Onze merknaam Hortinno staat voor horticulture innovation. In onze markt willen we vooropgaan op innovatief vlak en dus nieuwe rassen blijven ontwikkelen die inspelen op wat de markt vraagt. Omdat ons werk wel wat jaren in beslag neemt, moeten we dus voortdurend goed nadenken over onze keuzes.’
Missie?
‘Met onze planten willen we een lach toveren op mensen hun gezicht. Daarvoor werken we toe naar telkens nieuwe rassen die inspelen op de trends van het moment. Onze unieke producten kunnen consumenten zo een uniek gevoel van geluk geven. Daarnaast streven we ernaar om hen zo lang mogelijk te laten genieten van de intense bloei en kleuren van onze planten.’
Internationaal?
‘We werken volop aan ons internationaal verhaal met Hortinno. Zo hebben we al een heel proces doorlopen om met onze planten toegang te krijgen tot Australië, dat op dat vlak nochtans een heel strikt beleid voert. Ook landen zoals Japan, Zuid-Korea, Mexico, Brazilië als Zuid-Afrika zien we als interessante markten voor onze planten. Vanuit onze aandacht voor duurzaamheid is het onze bedoeling om hier telkens samen te werken met lokale telers. Zij kunnen onze rassen dan ter plaatse op de markt brengen.’
‘Omdat ons werk wel wat jaren in beslag neemt, moeten we voortdurend goed nadenken over onze keuzes.’
Stefan Laridon van Hortinno