Toen afgelopen zondag een defect werd geconstateerd aan de stuw ter hoogte van Sint-Baafs-Vijve op de Leie was het even de adem inhouden. Door het zakken van het waterpeil was er tussen Sint-Baafs-Vijve en Harelbeke geen enkel scheepvaartverkeer mogelijk. De schepen konden geen kant meer uit, de bedrijven die afhankelijk zijn van binnenvaart dreigden zonder aanvoer van grondstoffen te zitten of afvoer van afgewerkte producten. Meteen werd duidelijk hoe kwetsbaar ons West-Vlaamse binnenvaartnetwerk is. Op dit moment is er geen alternatieve vaarweg beschikbaar. Als er morgen opnieuw, en ditmaal veel erger, een incident is op de Leie, dan is de economische schade niet te overzien. Bedrijven rekenen op de binnenvaart om goederen op een veilige en bedrijfszekere manier van en naar de bedrijven te krijgen. Één schip op de Leie haalt 220 vrachtwagens van de weg. Dit zorgt voor veiligere wegen en een schonere manier van transporteren.
Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen dringt al jaren aan op de opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk. Via deze bypass kunnen schepen van de Leie naar de Schelde varen om zo hun vaarroute verder te zetten. Dit is investeren in de duurzame toekomst van transport in onze regio. Als er morgen een schip vaart tegen de sluis van Sint-Baafs-Vijve waardoor de sluis weken of zelfs maanden onbruikbaar is door herstelwerkzaamheden, dan zijn bedrijven langs het Kanaal Roeselare-Leie niet bereikbaar voor schepen die komen vanuit de richting van bijvoorbeeld Gent of Antwerpen. Het Kanaal Roeselare-Leie is goed voor 40% van alle trafiek op de Leie - meer dan 4,5 miljoen ton. Het economisch belang is groot want heel wat bedrijven en hun medewerkers zijn afhankelijk van onze rivieren en kanalen.
“Een onverwachte stremming op de Leie kan je vergelijken met een blokkade zonder omwegen van de E40. Dit accepteren we toch ook niet? Waarom dan een blokkade accepteren van de Leie of de Schelde zonder alternatieven? Het Kanaal Bossuit-Kortrijk moet dringend een volwaardige bypass worden om onze ingezette modal shift verder te kunnen zetten. Steeds meer bedrijven die al dan niet rechtstreeks aan een waterweg liggen, kiezen voor binnenvaart als transportsnelweg van de toekomst. Willen we een veiliger wegverkeer en inzetten op onze klimaattransitie, dan moeten we zorgen voor betrouwbare waterwegen”, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen.
Voka West-Vlaanderen roept de Vlaamse regering op snel werk te maken van het ontwerp voorkeursbesluit voor het Kanaal Bossuit-Kortrijk. Al in 2021 werd aangekondigd dat de Vlaamse regering het ontwerp voorkeursbesluit zou vaststellen. Vandaag is het nog steeds wachten hierop.
“Onverwachte stremmingen als deze moeten we in de toekomst kunnen tackelen als we onze bedrijven verder willen laten inzetten op de modal shift. We moeten de Leie met de Schelde verbinden om alternatieve vaarroutes mogelijk te maken en binnenvaart nog aantrekkelijker te maken in de toekomst”, besluit Bert Mons.