Aandacht voor ambacht

06/12/2018

Klaas
Een ruime winkel met atelier, een vast klantenbestand dat steeds groeit… De zaken gaan goed voor handtassenontwerpster Klaar Devillé. De drang om haar handtassen ook in het buitenland te verkopen wordt dan ook alsmaar groter. 

Tekst: Charlotte Max - Foto's: Vincent Callot

In een vorig leven werkte Klaar Devillé bij de Belgische Staatsveiligheid. Maar het evenwicht tussen werk en privé raakte zoek, waardoor het tijd werd voor verandering. “In 2004 vond ik dat het te veel werd. Ik stopte met mijn job bij de overheid en nam een sabbatjaar. Tijdens dat jaar zocht ik wel naar een halftijdse job, maar ik ving overal bot omdat men telkens vond dat ik overgekwalificeerd was”, vertelt Klaar. “Dan heb ik besloten om cursussen te volgen en mij om te scholen. Vroeger had ik veel interesse in mode, dus de keuze voor een opleiding modeontwerp was snel gemaakt. Maar toen ik dat getuigschrift had, besefte ik dat ik graag iets met handtassen wou doen. Ik vond namelijk nergens mooie handtassen en begon ze daarom zelf te maken. Maar ik besefte al snel dat ik aan het knutselen was; dat trok op niets. Werken met leder is iets heel anders dan een kledingstuk maken uit stof. Daarom ben ik een cursus maroquinerie gaan volgen. En sinds 2009 focus ik me als zelfstandige volledig op lederen tassen.”

Van woonkamer naar eigen winkel

“Eerst had ik een jaar of vijf mijn atelier in ons huis in Rotselaar. De ruimte die ooit de speelkamer van mijn kinderen was, palmde ik in voor mijn werk. Dat was klein maar fijn. Maar op den duur groei je daar uit. Als het leder geleverd werd, dan hing de helft van de woonkamer vol leder. En toen er een machine bijgekocht moest worden, stond die in de woonkamer naast de kachel. Dus dat ging op een bepaald moment niet meer. Daarom huurde ik een paar jaar in Leuven aan de Vaart een ruimte in een echt industrieel pand. En nu heb ik mijn atelier in Antwerpen.”

“Voordat ik naar Antwerpen verhuisde werden mijn tassen allemaal verkocht in externe verkooppunten, want ik had zelf geen winkel. Maar daar droomde ik natuurlijk wel van. Ook omdat de winkeliers een grote marge nemen waardoor de opbrengst van de verkoop voor mij erg klein bleef. Nu ik naast die verkooppunten ook mijn eigen winkel heb, heb ik rechtstreeks contact met mijn klanten. Ik weet wat ze zeggen en wat ze van mijn tassen vinden. Soms kan ik daar zelfs een beetje op inspelen als ik nieuwe tassen ontwerp. En ik merk ook dat klanten het leuk vinden om contact te hebben met de ontwerpster van hun handtas. Er zijn mensen die speciaal daarvoor naar de winkel komen!” 

Sober maar stoerKD handtassen

De stijl van Klaar is duidelijk: ze ontwerpt sobere, tijdloze tassen met een strakke, moderne look. “Sommige mensen noemen mijn tassen klassiek, maar dat zie ik niet. Ik hou inderdaad niet van frivoliteiten zoals kettingen of studs, maar dat maakt mijn tassen niet meteen klassiek, vind ik. Onlangs was er een klant die zei: “Jouw tassen zijn eigenlijk best wel stoer”. Ik had nooit zo over mijn tassen gedacht, maar misschien klopt dat wel.”

"Ik kijk eigenlijk nooit naar wat anderen doen. Ik ga uit van mijn eigen goesting."

De inspiratie voor haar tassen vindt Klaar overal om zich heen. “Dat kan een plant zijn, een gebouw of kunst. Mijn inspiratie haal ik uit alles wat ik rond me zie. Het gebeurt bijvoorbeeld wel eens dat ik een vrouw op straat zie met een handtas die ik persoonlijk lelijk vind. Dan begin ik in gedachten die tas helemaal aan te passen naar mijn smaak. En zo ben je dan eigenlijk een heel nieuwe tas aan het creëren.” 

“Maar ik kijk eigenlijk nooit naar wat anderen doen. Ik ga uit van mijn eigen goesting. Tot op zekere hoogte hou ik wel rekening met de tendensen. Als het bijvoorbeeld de tendens is om grote handtassen te dragen, dan kan ik wel eens een groter model toevoegen aan mijn collectie. En ook voor de kleuren let ik daar een beetje op. Daarvoor ga ik naar Première Vision, een beurs in Parijs. Daar kan je op voorhand zien welke kleuren in de mode zullen komen. Zo heb ik nu bijvoorbeeld opnieuw felrood in mijn collectie. Ik had die kleur even uit de collectie gelaten, omdat niemand dat kocht. Maar dit seizoen heb ik felrood en heb ik verschillende felrode handtassen verkocht. Daarom is het belangrijk dat je toch rekening houdt met de tendensen. Want als je met leder in een bepaalde kleur blijft zitten, dan is dat ook geld wat vast zit.”

Belgium handmadeHandmade in Belgium

In april 2013 ontving Klaar samen met vier andere ondernemers het ‘Handmade in Belgium’ label. “Dat was wel een fijne erkenning, ook omdat men met dat label het ambachtelijk beroep opnieuw een beetje naar waarde begon te schatten. In België zijn de ambachten meer en meer aan het verdwijnen. Buiten de ambachtelijke schoenmakers zijn er nog maar weinig ambachten over. Eén van de redenen daarvoor is dat het in België heel duur is, onder andere omdat de btw op wat wij maken even goed 21% is. In het buitenland is dat niet zo. Daar zijn dingen die ambachtelijk gemaakt worden aan een veel lager btw-tarief onderworpen.”

Voor Klaar is het niet enkel belangrijk dat haar tassen ambachtelijk en met de hand gemaakt worden, ook het lokale aspect draagt ze hoog in het vaandel. “Als het kon, kocht ik mijn materiaal allemaal in België. Maar wij hebben maar één leerlooierij in België en die maakt niet het soort leder waarmee ik werk. Ik moet het dus wel in het buitenland gaan zoeken. Maar ik probeer het wel zo dicht mogelijk bij huis te houden.”

Internationaal

Het kriebelt al enkele jaren bij Klaar om haar handtassen ook internationaal te verspreiden. “Als mijn tassen ergens verkocht zouden worden in New York of in Tokyo, zou dat geweldig zijn. De laatste tijd heb ik veel contact met Ellen Verbeek, een schoenontwerpster. We staan voor dezelfde waarden en hebben voor een groot stuk hetzelfde doelpubliek. Daarom bekijken we nu hoe we samen stappen kunnen zetten richting de internationale markt. Voorlopig houdt het budget ons helaas nog een beetje tegen. Daarom zou het fantastisch zijn als een grotere ontwerper ons onder zijn hoede zou kunnen nemen. Niet dat die ons moet gaan promoten, helemaal niet, maar stel dat een ontwerper die een showroom huurt in Parijs enkele vierkante meters ter beschikking zou stellen voor onze ontwerpen, dan zou dat een enorme opsteker zijn voor ons.”

In afwachting van hun internationale avontuur zitten Klaar en Ellen niet stil. “Ellen en ik proberen nu ook al samen iets op poten te zetten. Momenteel kan je haar schoenen bijvoorbeeld ook vinden in mijn winkel."

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie november 2018.