Skip to main content
  • Nieuws
  • Aan merkbetrokkenheid werken in een wereld zonder cookies

Aan merkbetrokkenheid werken in een wereld zonder cookies

  • 15/01/2022

Moderne marketeers weten klantendata slim om te zetten in gepersonaliseerde klantenervaringen. En dat komt uiteraard je merkbetrokkenheid ten goede. Maar hoe overleeft deze datagedreven marketing straks in een wereld zonder cookies? Een first-party datastrategie biedt het antwoord.

Maar liefst 78% van de marketeers zegt dat hun klantbetrokkenheid datagedreven is, zo blijkt uit onderzoek. Bij een first-party datastrategie is een waardevol klantcontact nog belangrijker; 88% van de klanten is namelijk bereid data te delen voor gepersonaliseerde aanbiedingen. En die data moet centraal verzameld worden en toegankelijk zijn voor de hele organisatie. 

 

Een customer journey op maat 

Daarom maken steeds meer bedrijven gebruik van een Customer Data Platform (CDP), een relatiebeheersysteem dat data verzamelt, harmoniseert en activeert en inzichten uit data verkrijgt. Zo creëer je als marketeer een customer journey op maat. Scherpere privacywetgeving laat geen third-party cookies meer toe. Daarom verandert het kader voor datagedreven marketing. Opvallend genoeg blijkt 80% van de marketeers nog altijd te vertrouwen op third-party cookies voor hun online marketingstrategie.   

 

Investeer in een ijzersterke first-party datastrategie

De cookieloze toekomst vereist nieuwe datagedreven marketingstrategieën voor personalisatie en metingen om waarde toe te voegen aan klantcontacten. Deze strategieën concentreren zich rond first-party cookies. Als marketeer kies je best voor een persoonlijke aanpak en onttrek je best zoveel mogelijk data uit je eigen kanalen. Ook AI kan personalisatie versterken.

 

Toestemming om data te delen

Investeer in een opt-in strategie. Wanneer je toestemming hebt van een klant om persoonlijke data te gebruiken indien het voor hen waarde toevoegt, gebruik die dan ook in je marketingcampagnes. Besteed retargeting-budgetten aan mediapartners waarvan je weet dat je klanten er vaak te vinden zijn of die een vergelijkbare doelgroep hebben. Of kies juist voor referral- en influencermarketing en evalueer vervolgens de impact.

 

Op een andere manier datagedreven marketing meten

De manier waarop we de effectiviteit van marketing meten verandert ook. Oude werkwijzen, zoals multi-touch attribution, zijn in een cookieloze wereld niet meer uitvoerbaar. Gebruik eigen data of schakel leveranciers in die geen data verzamelen via pixels en cookies, maar via alternatieve bronnen.

Datagedreven marketing in het cookieloze tijdperk is een belangrijke nieuwe ontwikkeling in het huidige marketinglandschap. Meer weten over deze en andere marketingtrends? Lees hier het State of Marketing rapport van Salesforce.