Skip to main content
  • Nieuws
  • 75 jaar Van Dessel Insurance Brokers

75 jaar Van Dessel Insurance Brokers

  • 01/06/2021

Makelaarskantoor Van Dessel Insurance Brokers blaast dit jaar 75 kaarsjes uit. In die periode groeide het familiebedrijf uit van een klein kantoortje in Berlaar tot het grootste makelaarskantoor in de regio. Koen Van Tricht en Filip Frans maakten als medewerkers en directieleden die metamorfose vanop de eerste rij mee. “We zijn als bedrijf voortdurend in beweging en blijven steeds inzetten op groei en verbetering”, zeggen ze. “Toch slagen we erin – en dat is heel belangrijk voor ons – de persoonlijke en unieke band met onze klanten te behouden.”

Het was Arthur Verlinden, de groot vader van de huidige CEO Patrick Ver linden, die in 1946 in het centrum van Berlaar een klein makelaarskantoor oprichtte. Samen met zijn vrouw Josepha Van Dessel, die haar naam schonk aan het bedrijf, legde hij de basis van het bedrijf dat we vandaag allemaal kennen. De grote sprong voorwaarts kwam er vanaf de jaren zeventig, toen zoon Hugo Verlinden het roer overnam. “Ik ben officieel aan de slag gegaan bij Van Dessel Insurance Brokers in oktober 1984”, vertelt Koen Van Tricht, manager van de afdeling Transport. “Eerder maakte ik als student economie al kennis met het bedrijf. Mijn vader was klant in het kantoor en omdat ik mijn thesis maakte over de automatisering in de verzekeringssector, was het bijna vanzelfsprekend dat ik er stage ging lopen. Die stage is een beetje uit de hand gelopen (lacht). Na mijn afstuderen was Hugo op zoek naar een rechterhand voor zijn groeiende bedrijf en hij vroeg me of ik dat niet wilde doen. Solliciteren was daar niet bij, gewoon ‘ja’ zeggen. En vandaag, 37 jaar later, ben ik nog steeds op post.”

WITTE VILLA

Koen Van Tricht ging als kersvers medewerker aan de slag in de legendarische witte villa van de familie Verlinden, die dienst deed als kantoor. “We waren toen met veertien mensen”, blikt Koen terug. “Afdelingen waren er nog niet, iedereen pakte het werk vast zoals het binnenkwam. Tijdens die eerste jaren heb ik zowat alles gedaan binnen het bedrijf, zelfs aanwervingen.” Het bedrijf bleef groeien en stilaan palmden de medewerkers de volledige villa van de familie in. “Kamer na kamer namen we in gebruik”, lacht Van Tricht. “Alleen al het archief nam een volledige verdieping in beslag. Voor de familie zat er op de lange duur niets anders op dan verhuizen.”

OPLEIDING

Op het moment dat Filip Frans, nu directeur non-life, in 2001 in dienst kwam, telde Van Dessel Insurance Brokers een tachtigtal medewerkers en was het bedrijf al op meerdere locaties actief. “Ik ben één van de eerste medewerkers die via een extern assessment aangenomen is”, vertelt Filip. “En mijn laatste gesprek was met Patrick Verlinden, de huidige CEO, die toen verantwoordelijk was voor HR. Ik ging aan de slag in het kantoor in Herentals en moest eigenlijk onmiddellijk meedraaien in de dagelijkse werking. Er was wel een ervaren collega die een oogje in het zeil hield, maar veel moet je je daar niet bij voorstellen. Vandaag gaat dat er allemaal veel professioneler aan toe. We hebben nu een volledig uitgewerkt opleidingsprogramma voor nieuwe medewerkers. Daardoor vinden nieuwelingen veel vlotter hun draai, wat uiteraard nodig is om een goed geoliede machine met meer dan 200 medewerkers draaiende te houden.” 

VAN TELEX NAAR PAPERLES

Niet alleen het opvangen van de nieuwe werkkrachten hebben Koen en Filip de afgelopen jaren enorm zien veranderen. “Onze hele manier van werken is gewijzigd”, zegt Koen. “In het begin van mijn carrière waren er nog veel meer ver schillende verzekeraars. Het was niet ongewoon om veertig verzekeraars aan te schrijven, wanneer je een dossier aan het opstellen was. In die periode kon den wij als makelaar ook nog veel meer onderhandelen. Een breed netwerk en goede relaties waren zeer belangrijk. En een polis afsluiten dat deden we met een telex, omdat dat de enige manier was om later zeker te zijn van de datum en het uur van de transactie.” “Toen ik begon, in 2001, was de fax het belangrijkste wapen”, vult Filip aan. “Dat was al wat makkelijker werken, maar voor elke fax die we verstuurden moesten we toch nog een aparte brief opstellen. Gelukkig was de markt al geconsolideerd, waardoor we niet al te veel brieven moesten sturen (lacht). Vandaag is onze sector gedigitaliseerd en werken we volledig paperless. Van Dessel werkt met een eigen beheersysteem, waardoor we quasi de volledige polis opstellen zonder dat de verzekeraar in kwestie nog moet tussenkomen. Tarieven en marges liggen vast, daarop hebben wij nog amper invloed. Wel blijft het zo dat wij de markt goed moeten kennen en verder dan de cijfers moeten leren kijken. De service en snelheid van een verzekeraar is immers ook belangrijk. Je bent als klant niets met de goedkoopste polis, wanneer je bij ieder schadegeval maanden op je tussenkomst moet wachten.” 

PERSOONLIJKE BAND BLIJFT

Van Dessel Insurance Brokers heeft dus al een hele weg afgelegd. Vooral de jongste jaren zijn er enorme stappen gezet op het gebied van automatisering en digitalisering. En ook de legendarische witte villa heeft plaats moeten maken voor moderne state-of-the-art bedrijfsgebouwen. “Uiteraard blikken we wel eens nostalgisch terug”, vertelt Koen. “In die witte villa is de bedrijfscultuur van Van Dessel ontstaan. Maar de villa mag dan wel verdwenen zijn, de sfeer en het familiale karakter zijn gebleven.”

“Zo werken we nog steeds met een persoonlijke accountbeheerder voor iedere klant”, zegt Filip. “Dat directe contact is heel belangrijk en wordt ook door onze klanten enorm geapprecieerd. Doordat we onze klanten door en door kennen, kunnen we zorgen voor waterdichte po[1]lissen en bedingen we steeds optimale voorwaarden op maat van de klant.” Ook voor de medewerkers blijft het familiale karakter van het bedrijf een doorslaggevende factor om aan boord te blijven. “Van Dessel is een zeer sociaal voelend bedrijf”, besluit Koen. “Zo hebben we bijvoorbeeld gedurende de hele coronacrisis – ook op momenten dat er minder werk was - geen gebruik gemaakt van technische werkloosheid. Al onze medewerkers zijn de hele periode aan de slag kunnen blijven. De familie Verlinden heeft veel respect voor de medewerkers en geeft ook iedereen de kans om een mooi groeitraject uit te stippelen. Hierdoor is het verloop heel laag en zijn ook de leden van ons directieteam mensen met veel ervaring binnen het bedrijf. Filip en ikzelf zijn daar de perfecte voorbeelden van.”

Contactpersoon

Kristel Goffin

Communicatiemanager

Plan je bezoek in ons Experience Center!
Ontdek onze vacatures!

Artikel uit publicatie

Logo Mensura
Proximus
SD  Worx