Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • 5G-vertraging symptomatisch voor sloom digitaliseringsbeleid
5G
  • 03/05/2021

5G-vertraging symptomatisch voor sloom digitaliseringsbeleid

Ooit scoorde België bij de top in Europa op het vlak van connectiviteit. Vandaag lopen we jaren achter in het 5G-dossier. In maar liefst 25 Europese landen is er al een commercieel 5G-aanbod, en de voorlopers als Duitsland denken actief na over 6G. In België is 5G ten allervroegste voor volgend jaar. We zijn in een peloton van achterblijvers terechtgekomen. Ons digitaliseringsbeleid is sloom. Dat tast de competitiviteit van onze ondernemingen aan.

Er zijn al 25 Europese landen die een commerciële 5G-uitrol kennen. In België trappelen we ter plaatse. Er bestaan weliswaar al tijdelijke gebruiksrechten en proefprojecten, toch blijft het wachten op de eerste cruciale stap van de 5G-uitrol: de federale spectrumveiling waarbij telecomoperatoren de toelating krijgen om 5G aan te bieden in België.

Naar schatting zal deze veiling pas begin 2022 kunnen plaatsvinden, waardoor het nog zeker een jaar wachten is vooraleer particulieren en ondernemingen gebruik kunnen maken van het netwerk. 

We weten welke strategie ons vooruit kan helpen, maar de uitvoering van dat beleid gaat tergend traag

Dieter Somers, senior adviseur digitale transformatie

Dat we een volwaardige 5G-uitrol zullen kennen in gans België in 2022 is echter een utopie. Zo zijn er onder meer de fameuze strenge stralingsnormen in Brussel die een 5G-uitrol in de hoofdstad simpelweg onmogelijk maken. Een Brussels burgerpanel buigt zich over de zaak, maar zorgt vooral voor extra vertraging.

Ook de benodigde vergunningen en investeringen in de infrastructuur verhinderen een snelle uitrol. Ondertussen lopen we al 2 jaar achter op verschillende Europese landen en tast de 5G-vertraging de concurrentiepositie van onze ondernemingen steeds verder aan.

Tergend traag

Het 5G-dossier is symptomatisch voor het digitale beleid dat in dit land gevoerd wordt. We weten welke strategie ons vooruit kan helpen: meer digitale skills bij de brede bevolking, betere infrastructuur, volwaardige online overheidsdiensten. Maar de uitvoering van dat beleid gaat tergend traag.

Het resultaat laat zich ook duidelijk merken in internationale rankings: we staan slechts op de 25e plek in de IMD digital competitiveness index. België hinkt achterop en hoort stilaan bij een pelotonnetje achterblijvers. Aansluiting vinden bij leidende landen zoals Zweden, Denemarken, Finland, en Nederland lijkt steeds moeilijker.

Radicale digitale omslag

Onze bedrijven zijn zich wel steeds meer bewust dat digitaliseren noodzakelijk is. De afgelopen 13 maanden zijn zelfs de grootste non-believers overtuigd geraakt van de noodzaak om digitalisering in te bedden in de bedrijfsstrategie.

Een onderneming die niet digitaal bestaat, bestaat tegenwoordig maar half. De experts die digitale bedrijfstransformaties begeleiden, kunnen amper de vraag volgen.
 
We verwachten van de overheid dat ze ook die radicale digitale omslag maakt. Een verregaande vereenvoudiging en digitalisering van de overheidsdiensten creëert niet enkel grote efficiëntiewinsten, maar kan ook sterk de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. We wensen een overheid die volop inzet op digitale interacties.

Het is lovenswaardig dat een groot deel van de relancemiddelen naar de digitale transformatie binnen de overheid gaat. Dit komt dan ook geen seconde te vroeg.

_______________________________________________________________________

Lees meer over de digitale omslag in deze online special.

VZW - IMU - Multiburo
VZW_IMU_GROUPS
VZW_IMU_ALTEZ
ING
SD  Worx