Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • 5 innovaties uit het Innovation Lab van NMBS
Vanessa Stichelmans
  • 25/02/2021

5 innovaties uit het Innovation Lab van NMBS

Sinds 2019 trekt NMBS volop de kaart van innovatie door de oprichting van een Innovation Lab, waar een team  van projectmanagers werkt aan innovaties van vandaag en morgen met focus op de reizigers. Waar zij zich zoal mee bezig houden? Aan het woord is Vanessa Stichelmans, innovation project manager bij NMBS.
 

“NMBS is begonnen met een innovatieprogramma uit te rollen om snel te kunnen inspelen op veranderende behoeftes van onze reizigers. Ook nieuwe evoluties zoals de klimaatproblematiek en de digitalisering vragen andere oplossingen. Bovendien worden klanten mondiger en verwachten ze ook meer dan vroeger”, vertelt Vanessa Stichelmans.

“In ons Innovation Lab werken we met een klein team aan ‘proof-of-concepts’, klantgerichte ideeën die we in proefprojecten uitwerken en testen. Om onze creatieve mindset te stimuleren hebben we hier een cultuur geïnstalleerd waarbij falen mag. We zitten ook in een apart kantoor, om zo vrij mogelijk te kunnen denken. Als blijkt dat projecten succesvol zijn, dan rollen we ze in nauwe samenwerking met de business uit op een bredere schaal.”

Het innovatieprogramma van NMBS beperkt zich niet enkel tot het lab. “We willen doorheen heel het bedrijf een cultuur van innovatie verspreiden. Daarvoor werken we met tachtig ambassadeurs, verspreid over alle divisies van het bedrijf. Zij vormen onze ‘innovation community’ en zijn onze oren en ogen en gaan voortdurend op zoek naar nieuwe ideeën en opportuniteiten. Wij werken ook nauw samen met HR om de nieuwe mindset zo breed mogelijk te verspreiden, bijvoorbeeld met de hulp van webinars en workshops. Gloednieuw is ook ons accelerator-programma waarbij we mensen die een idee hebben voor een innovatieve oplossing gedurende een bepaalde periode de tools en methodes aanreiken waarmee ze hun idee kunnen ontplooien tot een project.”

“Omdat we niet altijd zelf alle technologie in huis hebben, werken we ook samen met andere bedrijven: dat kan gaan van kleine start-ups tot grote corporates die ons helpen met de ontwikkeling en het uittesten van nieuwe technologiën.”

We willen doorheen heel het bedrijf een cultuur van innovatie verspreiden.

Vanessa Stichelmans

1.    Move Safe-app voorspelt drukte

Dat de nieuwe strategie om snel te kunnen inspelen op nieuwe trends werkt, bleek tijdens de coronacrisis toen de NMBS de Move Safe app lanceerde die reizigers informeert over de verwachte bezettingsgraad van de treinen. “Zeker in deze coronatijd draagt dit bij tot de veiligheid van de reizigers”, zegt Vanessa. “Die voorspellingen kunnen we maken op basis van realtime informatie doorgegeven door de treinbegeleiding en historische data en met de hulp van artificiële intelligentie. Nog een stap verder zou kunnen zijn dat we aangeven hoe het zit met de spreiding van mensen over wagons. Handig om te weten waar er nog voldoende zitplaatsen zijn. Ook in de stations testen we op basis van sensoren en IoT-toestellen hoe we de reizigers kunnen tellen. Al die data kunnen ook nuttig zijn om te onderzoeken of we eventueel ons transportplan moeten aanpassen.”

2. Naadloos tickets kopen dankzij locatiegegevens

“Met deze app willen we onze reizigers volledig ontzorgen bij de aankoop van een online ticket. Van zodra je op de trein stapt kan je inchecken. Wanneer je de trein verlaat, krijg je op basis van je locatiegegevens een melding en wordt je ticket gegenereerd. We gaan dit nu testen met 10.000 mensen.” 

3. Virtuele assistent helpt reizigers

“We streven ernaar onze reizigers zo goed mogelijk te informeren. Op dat vlak hebben we al een aantal zaken verwezenlijkt. Bij onze chatbot Mobi kunnen reizigers terecht via Facebook Messenger met realtime vragen over hun reis. Eind 2020 hebben we ook een voice assistent geïntroduceerd. Daarop verder bouwend hebben we recent in het station van Brussel Zuid touch screens geplaatst die reizigers verder helpen met veelgestelde vragen en realtime reisinformatie. Zo worden de wachtrijen aan de loketten ook korter.”
 

NMBS touch screen

4. App die mensen met visuele beperking begeleidt

“Deze app werkt op basis van QR-codes geplaatst langs de paden voorzien voor mensen met een visuele beperking waardoor ze kunnen weten waar ze zich bevinden. De eerste testen waren zeer succesvol. Nu bekijken we of we het breder kunnen uitrollen.

5. Gamification om mensen te motiveren de trein te nemen

“Er lopeneen aantal testen om reizigers te belonen voor bijvoorbeeld de hoeveelheid CO2-uitstoot die ze vermeden hebben door het nemen van de trein. En we  verkennen ook de opties van 5G voor onze reizigers door middel van verschillende use cases.”
 

IMU_Altez_1/04
ING
SD  Worx