Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • 4 tips om je zoekresultaten te optimaliseren

4 tips om je zoekresultaten te optimaliseren

  • 01/03/2023

Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke strategie voor elke onderneming die actief is op het internet. Met SEO verhoog je de zichtbaarheid en de ranking van jouw website in zoekmachines (zoals Google of Bing), zodat je onderneming meer relevant verkeer naar de website trekt en een grotere online aanwezigheid realiseert. Hierdoor kan je meer leads genereren en de omzetcijfers verhogen.

Basisprincipes van SEO

  1. Relevante inhoud: zoekmachines waarderen inhoud die relevant en waardevol is voor de gebruiker. Hierbij is het belangrijk om inhoud te creëren die uniek en kwalitatief is en die bovendien aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Belangrijk is dat je content schrijft voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Kortom: vlot, duidelijk en informatief.
  2. Technische optimalisatie: dit aspect omvat onder andere het optimaliseren van je websitestructuur, de laadsnelheid van de website, de URL-structuur en de mobiele gebruiksvriendelijkheid (is je website vlot leesbaar op smartphone of tablet?).
  3. Keyword-optimalisatie: keywords zijn de zoekwoorden waarop webbezoekers zoeken. Het is belangrijk om de juiste keywords te identificeren en die op een effectieve manier te gebruiken in de inhoud en de metadata van je website. Want na het bepalen van keywords moet je deze uiteraard nog omzetten in relevante content en herwerkte of nieuwe pagina’s op je website.
  4. Linkbuilding: dit is een van de moeilijkste aspecten van SEO. Het is immers belangrijk om hoogwaardige en relevante backlinks te verkrijgen om de autoriteit van je website te verhogen en zo een hogere ranking te realiseren in zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan klanten of leveranciers die op hun website naar jouw site linken, of kwalitatieve blogs die nadien door lezers gedeeld worden. Of ook: betrokkenheid bij lokale projecten of goede doelen, omdat die op hun website vaak partners vermelden.

Voordelen van SEO

  • Een hogere ranking in zoekresultaten leidt tot meer verkeer naar je website, wat meer leads en verkoop kan opleveren.
  • Door je website op technisch vlak optimaal uit te bouwen en relevante inhoud te voorzien, verbetert de gebruikerservaring voor websitebezoekers.
  • In tegenstelling tot betaalde online advertising (Search Engine Advertising), levert SEO langdurige resultaten op die blijven bestaan zolang je website geoptimaliseerd is.
  • SEO biedt een hoger rendement dan andere vormen van online advertising, omdat het gericht is op het verhogen van organische zoekresultaten en niet afhankelijk is van betaalde resultaten.

Contactpersoon

Astrid Van Hirtum

Adviseur internationalisatie

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie