Skip to main content
teaser wouter torfs
  • 14/05/2019

360 graden zorgzaamheid

Topondernemer Wouter Torfs over het geheim van een goed hr-beleid.

Schoenen Torfs mag zich voor de tiende keer op rij ‘Great Place to Work’ noemen. En daar is CEO Wouter Torfs terecht heel fier op. De schoenenwinkel van zijn grootouders groeide uit tot een bedrijf van meer dan 700 werknemers en bijna 80 winkels. De award van ‘Great Place to Work’ is de zoveelste kers op de taart. Maar dat succes stijgt Wouter Torfs niet naar het hoofd. Integendeel, tevreden medewerkers en tevreden klanten, dat is het enige wat telt. En daar zetten ze zich bij Torfs elke dag voor in. Met resultaat. We vroegen Wouter naar zijn succesformule.

Tekst: Jolien Vandeven - Foto's: Picturesque

Wat meteen opvalt als je even meeloopt met Wouter Torfs is dat hij al zijn medewerkers persoonlijk begroet met hun voornaam. Iedereen kent hem, maar hij kent duidelijk ook iedereen. “Iets simpel zoals iemand zijn voornaam kennen, dat is een wereld van verschil”, vertelt Wouter Torfs. “Pas op, ik ken niet iedereen persoonlijk hoor, met 700 medewerkers is dat bijna niet te doen. Maar ik probeer wel als ik een winkel bezoek op voorhand goed te weten wie daar werkt. Ik wil aandacht hebben voor alle mensen, niet alleen de winkelmanager. Daar haal ik veel energie uit. Ik ben nu 33 jaar bezig en als er iets is dat ik geleerd heb, dan is het wel de waarde van een ‘Great Place to Work’. Dat is voor mij de basis van het succes van Torfs. En dat is ook de boodschap die ik in Vlaanderen wil brengen: doe dat gewoon. Het is veel leuker op de werkvloer en de mensen geven veel meer.”

wouter torfs

Niet één recept

Wouter Torfs maakt meteen duidelijk dat er niet één succesformule is voor een goed hr-beleid. Het is een samenhang van heel wat verschillende zaken. “Als je een koppel dat 40 jaar gelukkig getrouwd is vraagt hoe ze dat doen, kunnen ze je ook niet in één zin antwoorden. Het is dus niet te vatten in een simpel recept. Het is een kwestie van voortdurende, consequente aandacht voor die mensgerichte cultuur. En dat trekken we ook door in onze missie en visie.” Die missie werd onlangs geactualiseerd en zorgde voor een nieuwe baseline: ‘Sterk in je schoenen’. Wouter: “Met de nieuwe missie doen we een belofte naar onze medewerkers en onze klanten. We willen namelijk als bedrijf een bijdrage leveren om mensen - letterlijk en figuurlijk - sterk in hun schoenen te laten staan. Want mensen die sterk in hun schoenen staan, staan ook sterk in het leven. En dat gaan we doen door een bedrijf te zijn dat 360 graden zorgzaam is. En dat voor al onze stakeholders: onze klanten, onze medewerkers, de samenleving, de aandeelhouders…”

wouter torfs

 

Om die missie te doen slagen, steunt het hr-beleid van Torfs op een aantal pijlers. Wouter: “Wij geloven in authentiek en kwetsbaar leiderschap, waarbij een leider zich niet beter voelt dan zijn medewerkers. Het gaat dan niet alleen over mijn leiderschap, maar over alle winkelmanagers en leidinggevenden. Daar zetten we actief op in. Al onze winkelmanagers krijgen een leiderschapstraject aangeboden. Met die inzichten kunnen ze dan experimenteren in de winkels en daar regelmatig over terugkoppelen. Want leidinggeven leer je niet op school. Ik vind dat een hele belangrijke, want ‘people don’t leave bad compagnies, they leave bad bosses’.”

“Daarnaast is oprechte waardering een van onze kernwaarden. Een schouderklopje helpt. Dat is geen rocket science. Maar het is wel iets waar het meest tegen gezondigd wordt. Managers gaan er vaak te snel vanuit dat hun mensen wel weten dat ze geapprecieerd worden. Dat is misschien wel waar, maar zeg het ook. Waardering is heel belangrijk.”

Mensen verlaten geen slechte bedrijven, ze verlaten slechte managers.

Wouter Torfs - Schoenen Torfs

Bij Torfs is het ook belangrijk dat je jezelf kan zijn en je talenten kan ontwikkelen. “Wij willen mensen de boodschap geven dat ze meer kunnen en dat wij als bedrijf willen bijdragen aan die talentontwikkeling. Elke Torfs-medewerker heeft recht op drie dagen opleiding per jaar, voor cursussen die niet met het verkopen van schoenen te maken hebben. Dat gaat dan bv. over mindfulness, yoga, preventie tegen stress… We geloven dat als je investeert in mensen in hun totaliteit, dat dat automatisch terugvloeit naar het bedrijf. We zijn ook net gestart met ‘Young Hearts’. Een initiatief voor werknemers onder de 35 jaar. Bedoeling is om binnen dat traject jezelf beter te leren kennen, je functioneren binnen een groep te bekijken en je engagement en verwachtingen binnen het bedrijf in kaart te brengen. Want zij zijn de generatie van morgen. Als we daar cohesie, draagkracht en verbondenheid met het bedrijf kunnen creëren, dan komt dat het bedrijf alleen ten goede.”

“We hebben ook geen tijdsregistratie. Onze mensen weten wat ze moeten doen en kennen hun verantwoordelijkheid. Daarbinnen zijn ze vrij. Een ander voorbeeld: wij hebben geen klassieke functioneringsgesprekken. Wij geloven in directe feedback en gaan onze mensen dat ook leren. En we hechten belang aan exit-gesprekken. Dat zijn de momenten dat een werknemer zeker eerlijk is en daar kunnen we als bedrijf veel uit leren.” Bovenop dat alles is er nog het belang van plezier en fun. “We zijn voor de tiende keer verkozen tot ‘Great Place to Work’, dus komt er een groot feest. We laten
geen kans onbenut om een succesje te vieren. Er is al genoeg kommer en kwel in de wereld.”

wouter torfs

Getting the right people on the bus

De bedrijfscultuur van Torfs begint al bij de aanwerving. Als de meest competente kandidaat niet binnen het bedrijf past, zal die de job niet krijgen. “Als je zegt dat je bedrijfscultuur belangrijk is, dan is het fundamenteel om de juiste mensen op je bus te krijgen. We zijn dus bij onze werving en
selectie heel kritisch. We gaan onszelf actief de vraag stellen of iemand wel ‘een Torfske’ is. En om dat te kunnen inschatten, moet je heel duidelijk weten waar je bus naartoe gaat. En daar zijn wij heel uitgesproken in.”

De kracht van samen

Het is niet gemakkelijk om op bijna 80 verschillende locaties in Vlaanderen te zorgen dat iedereen doordrongen is van de Torfs-cultuur. Maar het lukt wel. Wouter: “Als je als klant nu binnenkomt in een winkel in Sint-Joris-Winge of in Veurne, je gaat ongeveer dezelfde ervaring hebben. En dat doe je door te investeren, door mensen samen te brengen. Dat doen we twee keer per jaar op onze medewerkersdagen. Dan komt iedereen samen in twee grote groepen van 350 man. En dan word je echt ondergedompeld in de Torfs-cultuur. Je komt te weten waar het bedrijf naartoe wil, wat de visie en de strategie is, wat de sales-doelstellingen zijn… We organiseren workshops, geven uitleg over nieuwe technologieën… Het fysiek samenbrengen van mensen is echt belangrijk. Je kan niet alles oplossen met intranet en nota’s.”

wouter torfs

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie mei 2019.

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad