Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • 30 jaar Sylvester: Een positieve bedrijfscultuur is ons recept

30 jaar Sylvester: Een positieve bedrijfscultuur is ons recept

  • 08/08/2023

Al drie decennia lang is Sylvester uit Haacht een vaste waarde als tv-productiehuis en evenementenbureau. Goed luisteren naar de klant, dit koppelen aan een forse dosis creativiteit, maar vooral waken over een positieve bedrijfscultuur zijn de ordewoorden. Medeoprichter Geert Vanoverschelde stelt graag zijn bedrijf voor. 

Dertig jaar geleden sloegen Erik Hendriks en Geert Vanoverschelde de handen in elkaar. Beide werkten bij hetzelfde productiehuis, maar stoorden zich aan de bedrijfscultuur die er gold. “En als we het nu eens zelf doen?”, vroegen ze zich af. Zes maanden later was Sylvester een feit. En een leuke anekdote: dat belangrijke gesprek vond op oudjaar plaats, wat onmiddellijk de keuze voor de bedrijfsnaam verklaart.

Intrede Sinterklaas! 

“Toen we van start gingen, was het onze bedoeling ons als een tv-productiehuis op de markt te zetten”, legt Geert Vanoverschelde uit. “Het waren de begindagen van VTM en de vraag naar producties was aanzienlijk. We waren toen nog niet met videoproducties of evenementen bezig, maar al snel liepen de eerste vragen hierover binnen. Dat brengt ons naar een belangrijk moment voor onze onderneming: in 2000 besloten we een evenementenpoot op te richten. En zie, inmiddels is dit onze grootste tak geworden. Festivals organiseren we niet, wel congressen, publieksevents voor overheden, bedrijfsevents, roadshows, noem maar op. Een paar voorbeelden van wat we de laatste jaren organiseerden: de opening van het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen vorig jaar, het evenement naar aanleiding van de fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge en de intrede van Sinterklaas in Antwerpen. Zeker dat laatste is erg pittig: het is immers zowel een live tv-programma als een evenement voor wie ter plekke is.” 

Door corona besloten we in het digitale te investeren, wat een schot in de roos bleek te zijn.

Geert Vanoverschelde

Luisterend oor 

Het idee van drie decennia geleden groeide uit tot een bedrijf met ruim veertig medewerkers. “Onze roots liggen bij de televisie, een wereld waarin creativiteit, innovatie en het bedenken van het geschikte concept ontzettend belangrijk zijn. Dit hebben we doorgetrokken naar evenementen. Goed luisteren naar de klant is essentieel. Wat wil hij? Welke noden heeft hij? Door hier de juiste antwoorden op te geven, scoren we. Ik denk trouwens dat de Belgische evenementensector, en dan heb ik het over de hele sector, niet vals bescheiden hoeft te zijn. We mogen niet te snel geloven dat we per se de mosterd in het buitenland moeten halen. Misschien hebben ze daar ruimere budgetten, alleen valoriseer je creativiteit net beter wanneer de middelen beperkt zijn.” 

Inspelen op corona 

Zaakvoerder Vanoverschelde had het over dat belangrijke moment in 2000. Er was nog een ander markant keerpunt in de geschiedenis van de onderneming: corona. “Geen cadeau voor de evenementensector, maar steunend op onze video-ervaring grepen we het moment aan om een pionier te worden voor online evenementen. Elders ging iedereen op technische werkloosheid, wij hebben ingezet op het digitale, met een sterke groei als gevolg. Onze winst verdubbelde in dat jaar, waarmee we de grote uitzondering op de regel waren. Het bezorgde ons visibiliteit – we werden bijvoorbeeld kmo van het jaar in 2022 – in die mate dat hier misschien nieuwe grotere samenwerkingen uit kunnen voortvloeien ...” 

Wie is ...
Geert Vanoverschelde

Functie: CEO
Opleiding: Vertaler-tolk, KMO Management
Traject: Al 30 jaar is hij medeoprichter en 
gedelegeerd bestuurder van Sylvester. Voordien 
was hij voorzitter bij Etion en businessmanager 
bij Atelier 5

Wat is ...
Sylvester

Opgericht in: 1993
Aantal medewerkers: 42
Activiteiten: Belgisch productiehuis van 
televisieprogramma’s, video en events.
www.sylvester.be

Sylvester logo

Proximus

Artikel uit publicatie